Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 20
    nasnnil
    Guest

Hur många bilar får en privatperson köpa och sälja per år?

Jaja, jag vet att ämnet varit uppe förut. Men det har ju inte kommit fram något exakt svar. Eller finns det inte någon specifik gräns?
    Nån som verkligen VET hur många bilar en privat-person får köpa och sälja per år?

chefen
    Namn
    Daniel T
    Reg.datum
    sep 2001
    Jobb
    "Switch to bitch-mode"
    5st

Edit: får du ha skrivna på dig under ett års tid

Registered User
    Namn
    Thomas L
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Dagdrömmare
    Du ska få köpa hur många du vill, men säljer du flera kommer du bli straffskattad på något sätt.

tompas
    Guest
    vadå? Hade 10 bilar under förra året och inget har hänt... Kommer knappast hända. Staten kan ju inte straffa mig om dom inte kan bevisa att jag gjort vinst.

BaconFeber
    Namn
    JocKe...W
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    mek
    sök lite på forumet.
    det var uppe för ett tag sen.
    ______JocKe..______

Vroomfondel
    Guest
    Sluta spekulera och ta reda på fakta istället. Jag har haft 17 bilar på ett år utan att någon myndighet hörde av sig.

tompas är inne på rätt spår. Så länge du kan bevisa att du inte tjänat en massa stålar på bilarna är det inget problem. Har du otur tjallar någon för skattmasen som begär in kvitton från dig. Det är allt.

Old zatzy abuser
    Namn
    Robin F
    Reg.datum
    sep 2001
    jag gjorde en runtringning!

Sök så hittar ni det slutgilltiga svaret!!!!!!!

a.k.a M3000GT RoGis avatar
    Namn
    Robert G
    Reg.datum
    jun 2002
    Nu ska vi inte spekulera. Pratade med en polare på RSV.

Det finns ingen maxgräns för hur många bilar man får köpa eller sälja på ett år. RSV får inte några uppgifter om detta från bilregistret. Detta är om man använder bilarna privat.

De regler som finns för privatpersoner:

Om du säljer en bil och gör mer än 50 kkr i vinst på den, så ska du ta upp detta i deklarationen (bilaga K8 tror jag att det är).

Om RSV misstänker att en privatperson köper och säljer bilar med syfte att tjäna pengar, så måste man betala skatt på alla vinst. Men detta är alltså inget dom får automatisk info om, dom måste i sånt fall kolla själva mot bilregistret om dom misstänker något.

hoppas detta hjälper dig något.

mvh
    R

Pappaledig
    Namn
    Mattias E
    Reg.datum
    apr 2001
    Om man gör vinst på några bilar och blir sköntaxerad för detta, kan man då kvitta vinsten mot ev förlust på andra bilar? :-))

RTFM!
    Namn
    Johan K
    Reg.datum
    mar 2003
    Flummiga svar...
    Om du gjort fler än fem ägarbyten per år (köpt in och sålt av minst fem bilar) så klassas du som bilhandlare och beskattas för detta. Tveksam till att det har något med eventuell vinst att göra dock, oavsett vad du tjänar pengar på här i livet så ska pengarna beskattas (försäljning av hus/båt/bil/skog/tjänster). Till exempel:
    Om du säljer en bil och gör mer än 50 kkr i vinst på den, så ska du ta upp detta i deklarationen (bilaga K8 tror jag att det är)

Hur många privatpersoner blir sedan kontrollerade gentemot bilregistret?? Jämför med deklarationen, hur många blir granskade?? Procenttalet är nog rätt lika.

Kontentan är att JA, du ska beskattas om du handlat med fler än fem bilar men chansen att man klarar sig är väldigt stor.

// Krojjan

Grubbe
    Guest
    Mmm... Här i Sverige kan man inte ens försöka bli bilförsäljare på fritiden... USA nästa!

a.k.a M3000GT RoGis avatar
    Namn
    Robert G
    Reg.datum
    jun 2002
    Originally posted by Krojjan
    Flummiga svar...
    Om du gjort fler än fem ägarbyten per år (köpt in och sålt av minst fem bilar) så klassas du som bilhandlare och beskattas för detta. Tveksam till att det har något med eventuell vinst att göra dock, oavsett vad du tjänar pengar på här i livet så ska pengarna beskattas (försäljning av hus/båt/bil/skog/tjänster). Till exempel:

Hur många privatpersoner blir sedan kontrollerade gentemot bilregistret?? Jämför med deklarationen, hur många blir granskade?? Procenttalet är nog rätt lika.

Kontentan är att JA, du ska beskattas om du handlat med fler än fem bilar men chansen att man klarar sig är väldigt stor.

// Krojjan [/B]
    Vart finner du denna info? Det finns inget i RSV:s regler som säger att det är max 5 bilar/år. Inte enligt den personen som jag pratade med. Jag har även försökt finna denna info på Ny webbadress | Skatteverket utan lycka. Jag skulle gärna vilja ha källan där du hämtar din info. Det verkar vara allmänt känt att gränsen ligger på 5-7 bilar/år. Men på RSV ställde dom sig helt ovetande när jag frågade. Det finns inga såna regler. Så länge du använder bilarna privat. Är dom inte för privat bruk så är det helt andra regler som gäller. Se info: Ny webbadress | Skatteverket

Vad det gäller beskattning av försäljning mellan två privatpersoner, så behöver du bara betala skatt om du har gjort en vinst på 50 kkr eller mera.

Sen hur många som blir kontrollerade eller inte, det kan jag inte svara på. Men det är ju en chansning du får ta när du lämnar in din deklaration.

Mr TPG Il Capitanos avatar
    Namn
    Tony G
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    Student
    Här är det en som har pratat med RSV (M3000GT) men ändå är det folk som orkar sätta sig emot och hävda annat. Tragiskt att vissa inte kan ta till sig sann fakta och acceptera att de inte alltid vet bäst.

Ring själva till RSV om ni inte tror på vad han säger.

Detta är inte riktat till någon personligen, de som känner sig träffade kan göra det. Nu ska jag gå till morgonfikat och bli lite gladare
    "Du missar 100% av alla skott du inte skjuter." - Wayne Gretzky

RTFM!
    Namn
    Johan K
    Reg.datum
    mar 2003
    Originally posted by Il Capitano
    Här är det en som har pratat med RSV (M3000GT) men ändå är det folk som orkar sätta sig emot och hävda annat. Tragiskt att vissa inte kan ta till sig sann fakta och acceptera att de inte alltid vet bäst.

Ring själva till RSV om ni inte tror på vad han säger.

Detta är inte riktat till någon personligen, de som känner sig träffade kan göra det. Nu ska jag gå till morgonfikat och bli lite gladare
    Jo tack, jag känner mig rätt träffad men personlig erfarenhet känns mer tillförlitlig än vad "någon" hört av "någon"... Jag är uppvuxen på en bilfirma och har varit med om detta tidigare. Dock är jag nu benägen att ändra mig efter ha kontrollerat detta lite djupare, regler är till för att ändras.

Regelverket sa tidigare att det var exakt fem bilar som gällde, efter det hörde sig momsmyndigheten (RSV har inte alltid haft ansvaret för mervärdesskatten) och ifrågasatte din momsredovisning. Nu för tiden har de slopat det exakta antalet 5 och istället flummat till det med:
    "Med näringsverksamhet avses enligt 21§ kommunalskattelagen (1928:370) … yrkesmässig självständigt bedriven förvärvsverksamhet… Tre rekvisit brukar därvid anges. Verksamheten skall vara varaktig, självständig och ha ett objektivt fastställbart vinstsyfte."

Om det är 50.000 som är gränsen för vinsten låter jag vara osagt, borde dock vara samma regler som för inkomster i övrigt nämligen 10.000. Har dock inte kollat upp detta och har inte för avsikt att göra det heller.

Nästa år... Nästa år!!! moparmökens avatar
    Namn
    Patrik H
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    Teknisk coordinator på Ericsson
    Jag är åxå lite seriöst intresserad av om man kan dra av på skatten pga förlustaffärer på bilar eftersom staten tydligen kan dra skatt på dina bilaffärer? jag går tamejfan alltid med fet förlust när jag byter bilar så det kanske vore läge att dra av det då:-)
    M3000gt kan du fråga din kontakt detta?
    Jag satsar på 11sek, både på strip och i sängen...
    Skruvar 200sx med 400+hk, får väl sikta på 500+ nu.

Bilder finns HÄR och mer på www knappen i profilen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här