Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 17
    Registered User
    Namn
    Henrik L
    Reg.datum
    mar 2003

Hur värderar försäkringsbolagen bilar?

Jag undrar hur försäkringsbolagen värderar bilar, är det efter vad man betalat för dom eller har dom något förutbestämt värde?
    Jag tänkte köpa en 740turbo som är rätt trimmad ocg stylad så den kostar ju mer än en standard 740. Men vad kommer hända om den skulle bi stulen eller krockad. Får man då tillbax det man betalt för den?

Registered User
    Namn
    Thomas L
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Dagdrömmare
    Det är nog helt beroende på skicket på den, och hur utrustad den är. Vad du betalat är ointressant då du skulle kunna fixa ett kvitto på precis vad som helst och kräva det som ersättning.
    Skulle din bil bli stulen och inte hittas får du nog svårt att få ut mer än standardpris för en sån bil, vissa kvitton på utrustning och liknande kan ev. hjälpa. Bästa är nog att värdera bilen, kostar inte så många kronor.

Registered User
    Namn
    Henrik L
    Reg.datum
    mar 2003
    finns det någon lista på hur bilar värderas av bolagen?

Four Rings
    Namn
    Peter J
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Säljare, Stockholm-uppland
    Det vanligaste är att bilar värderas efter marknadsvärde på en
    likadan bil, exempelvis en 740turbo från -90
    ofta kollas begagnat marknaden av för att se vad en likvärdig bil kostar och då är det alltså den bilen som står i papperen som man betalar för.
    Sen finns det väl olika typer av försäkringar på olika försäkringsbolag.
    vissa försärkringar måste man dokumentera bilen för att få teckna, med bilder osv.
    May the boost be with YOU

Symetric AWD-användare Audi_ReeDs avatar
    Namn
    Peter E
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Distributionselektriker
    när dom löste in min coupe gt så bjöd dom efter ett pris dom hade på nån lista, men sen när vi gnällde lite och skickade in ett par kopior på annonser vi hade hittat så bjöd dom mer
    [Subaru Legacy B4 RSK BiTurbo] - [Isuzu D-max 3.0] - [Lada Niva - Водка питание]

www.KudoZ.se sir_Daniels avatar
    Namn
    Daniel Landström
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    officer i flottan
    sedan vart det en audi 200Tq.... lite roligare bil om jag får säga =)

Small Engine Tuner
    Namn
    Ulf G
    Reg.datum
    jul 2002
    Jobb
    N/A
    Det jag har hört är att försäkringsbolagen kollar upp vad ett antal bilfirmor skulle BETALA för en bil av den modellen, och erbjuder ett genomsnitt av de priser dom har fått. Något man ska göra då är att ta reda på vilka bilfirmor det är, och sedan ringa dit och ta reda på vad dom TAR BETALT för en bil av den modellen, det bör inte vara några problem att få den summan från försäkringsbolaget. När det gäller specialbilar, alltså ombyggda eller liknande, så få man nog svårare, men behöver nog hitta någon lämplig person/firma som kan värdera den från bilder eller liknande (om den blir stulen).
    The Federal Trade Commission has charged Quaker State - Slick 50, Inc., the manufacturer of Slick 50, the best-selling auto engine treatment in the U.S., with making false and unsubstantiated advertising claims. http://www.ftc.gov/opa/1996/07/slick.shtm

Registered User Spectres avatar
    Namn
    Mathias K
    Reg.datum
    maj 2002
    Värderar dom inte en bil i toppskick högre än en sliten?

Four Rings
    Namn
    Peter J
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Säljare, Stockholm-uppland
    lite svårt för en besiktningsman från ett försäkringsbolag att säga om en bil är i toppskick eller sliten när den faktiskt är stulen och borta??
    säger väl sig självt...
    det brukar oftast gå att köpslå lite och har man kvitton å bilder osv så behöver det inte vara omöjligt men det är inte alla som går med på sånt..
    bara att hålla tummarna om man råkar ut för nåt sånt.
    mvh P
    May the boost be with YOU

smoothight Rallysallads avatar
    Namn
    Patric G
    Reg.datum
    sep 2002
    En kompis fick sin epa värderad och inte efter någon lista. Han skicka in bilder på den och fick ett pris.
    Men det kan ju bero på att det var just en epa...
    Kanske olika mellan olika bolag.
    rallysallad.tk
    Smoodiga Grejjen

Small Engine Tuner
    Namn
    Ulf G
    Reg.datum
    jul 2002
    Jobb
    N/A
    Originally posted by 244_Racing
    En kompis fick sin epa värderad och inte efter någon lista. Han skicka in bilder på den och fick ett pris.
    Men det kan ju bero på att det var just en epa...
    Kanske olika mellan olika bolag.
    Olika mellan olika bilar också. Udda fordon (eftersom alla epor är hemmabyggen får man väl egentligen se varje epa som unik) måste (som jag tycker) värderas individuellt. När det gäller exempelvis en Volvo 240 -82 som har gått 42000 mil har nog däremot f-bolagen lite mer underlag när det gäller bilens värde.

Pappa..
    Reg.datum
    apr 2001
    Har varit i den situationen och då tog dom ut 3st annonser från olika sidor på nätet. har för mig att det va 3st och på så sett fick ut ett riktpris..
    Jag är inte lika snygg som Mel Gibson, har inte lika snygg kropp som Brad Pitt, Men en sak kan jag lova. jag slickar lika bra som Lassie !

Abused bart112s avatar
    Namn
    Fabian D
    Reg.datum
    aug 2002
    Det spelar egentligen ingen större roll ifall bilen är riktigt pedantskött eller ett lik om du inte har STORA underlag som bevisar att den är välskött, lite synd om man har skött om bilen hela tiden och sen typ smäller med den eller nåt och får ut lika mycket pengar som om den hade varit sönderrostad, det var iaf vad farsan sa...

home.no.net/sjysst
    Reg.datum
    mar 2002
    Jobb
    Chark master
    De går på listpriset! Vad andra likadana bilar i likadant skick ligger på.

Alpina rennsport Csofts avatar
    Namn
    Christian B
    Reg.datum
    apr 2003
    Jobb
    Studerar
    Vill du att dom skall värdera din bil högre när den är stylad så får du be dom kolla på bilen. Men sedan får du betala dyrare försäkring också givetvis...

Min bil VÄGRADE dom försäkra mer än trafikförsäkring innan dom hade kollat på den. Så det kom en snubbe och tog kort på pärlan
    Kör: BMW 750iL, BMW 1502(ALPINA EDITION), Peugeot 205 GTI (Snart grupp H)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här