Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    "Larsson"
    Namn
    Christopher Larsson
    Reg.datum
    jun 2001
    Ort
    Stureby
    Inlägg
    2 829

    hur mäta tid kvar på ett bilbatteri?

    vilken metod ska man använda för att mäta hur lång tid batteriet orkar hålla stånd vid en viss belastning?

    och sen utan belastning, kom ihåg att amperemeter går ju inte att koppla till plus och minus direkt...

  2. #2
    Registered User
    Namn
    Anders K
    Reg.datum
    apr 2002
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    722

    Så här mäts batteriets kapacitet

    Från MISAB.SE - Batterier - Smörjmedel - Förgasare - Bilelektriskt - Bilkemiskt - Packningar

    Normalt anges batteriets kapacitet i ampèretimmar Ah vid 20 timmars urladdning. Det innebär att ett batteri kan urladdas med en viss konstant ström under 20 timmar till en slutspänning med 1.75 Volt/cell vid en batteritemperatur på 25C. Den uttagbara kapaciteten varierar både med urladdningsströmmens storlek och rådande temperatur. Temperaturen ändrar den uttagbara kapaciteten med cir 1% per grad räknat från 25C (vid lägre temperatur bli kapaciteten lägre). Nedanstående tabell visar den uttagbara kapaciteten vid olika urladdningsströmmar:

    20h kapacitet 5A x 20h = 100 Ah
    10h kapacitet 9A x 10h = 90 Ah
    5h kapacitet 15A x 5h = 75Ah
    1h kapacitet 55Ah x 1h = 55Ah

    För vissa batterier kan kapaciteten vara angiven med reservkapacitet (RC). RC står för hur många minuter det tar att urladda ett batteri med 25 ampère till en slutspänning på 1.75V/cell vid en batteritemperatur på 250C (EN)
    /Anders

  3. #3
    "Larsson"
    Namn
    Christopher Larsson
    Reg.datum
    jun 2001
    Ort
    Stureby
    Inlägg
    2 829
    ok, finns det nån elmätare som kan mäta hur lång tid det är kvar?

  4. #4
    inte som alla andra MagnusSs avatar
    Namn
    Magnus Strömberg
    Reg.datum
    okt 2002
    Ort
    i de mörkaste delerna av småland
    Inlägg
    1 641
    Du kan belastningsprova batteriet med en belastningsprovare(klurigt namn va?) Den säger ju inte att batteriet har ex 3 mån. kvar men man kan se skicket på batteriet om det är slut eller om det behöver laddas etc. Sen kan man ju även mäta syravikten för att kolla de olika cellerna gentemot varandra.

    Mvh Magnus

  5. #5
    "Larsson"
    Namn
    Christopher Larsson
    Reg.datum
    jun 2001
    Ort
    Stureby
    Inlägg
    2 829
    ok..., men tänk en mobiltelefon typ, där finns en mätare för hur långt batteriet kommer att räcka, är det möjligt med ett bilbatteri?

  6. #6
    Weekend Warrior
    Namn
    Pär A
    Reg.datum
    nov 2002
    Ort
    Skellefteå
    Jobb
    Tändsticksreparatör
    Inlägg
    1 032
    Originally posted by Lars1one
    ok..., men tänk en mobiltelefon typ, där finns en mätare för hur långt batteriet kommer att räcka, är det möjligt med ett bilbatteri?
    Mobiltelefoner drar ju lika mycket (nästan, beroende på om man ringer eller ej) hela tiden.. bilbatteriet beror helt på hur man belastar det.
    Ibland blir det lite utrymme över och då kan man skriva lite vad man vill och ibland blir det ingenting över fast man har hur många ord som helst kvar. Visst är livet bra orättvist.

  7. #7
    Registered Flusher Alrikssons avatar
    Namn
    Alrik Palrik
    Reg.datum
    dec 2001
    Ort
    Hisingen
    Jobb
    miljonär
    Inlägg
    5 411
    Citat Ursprungligen postat av Ackelind Visa inlägg
    Mobiltelefoner drar ju lika mycket (nästan, beroende på om man ringer eller ej) hela tiden.. bilbatteriet beror helt på hur man belastar det.
    Nja, inte direkt. En telefon har ofta en standbytid på 3-500h, och en taltid på 2-4h. Långt ifrån nästan

    Jag skulle tro att det funkar unjefär såhär, att i telefonen finns en mätare som vet att 100Ah är batteriet fulladdat, och när den känner att det är 50Ah så vet den att det är 50% av batteritiden osv. Mätaren visar dock fortfarande i relation till tid kvar i standbyläge, har du förbrukat halva batteritiden genom att tala i telefon eller om du bara låtit den ligga på köksbordet skiter den i.

    Detta är ju inte några problem att göra på ett bilbatteri heller, men det funkar bara när det inte tillsätts ström (som det gör när en bil är igång t.ex. via generatorn) men när bilen är avstängd så skall den kunna visa rätt ändå.

    EDIT: Jag vet inte vad ett mobiltelefonsbatteri har för Ah, vi talar kanske om mAh eller liknande, så mina siffror var bara rent tagna ur luften för att visa vad jag menar.
    Sugen på något sött? Drick glykol!
    Citat Ursprungligen postat av Invo Visa inlägg
    du *piper* riktigt högt varje gång.

  8. #8
    Small Engine Tuner
    Namn
    Ulf G
    Reg.datum
    jul 2002
    Ort
    Vimmerby
    Jobb
    N/A
    Inlägg
    1 869
    Ett mobiltelefonbatteri är fulladdat vid 4,2V och tomt vid 2,5V (eller tar åtminstone skada av att laddas ur mer). Ganska stor skillnad alltså, och ganska lätt att inse hur urladdat det är baserat på vilken spänning det håller.

    Ett bilbatteri är fullt vid 12,5V, tomt vid 11,5 eller nått sånt, och spänningen varierar beroende på hur hög belastningen är. Betydligt svårare att få någon rätsida på det då.

    Finns dock batterimätare för båtbruk som klarar att hålla hyfsad koll på hur urladdat ett blybatteri är.
    The Federal Trade Commission has charged Quaker State - Slick 50, Inc., the manufacturer of Slick 50, the best-selling auto engine treatment in the U.S., with making false and unsubstantiated advertising claims. http://www.ftc.gov/opa/1996/07/slick.shtm

  9. #9
    Registered User
    Namn
    Lasse L
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Vidsel
    Inlägg
    3 048
    Oj, riktigt gammal tråd.

    Citat Ursprungligen postat av Domaren Visa inlägg
    Hur gör man det rent praktiskt? Har aldrig gjort det? Är det farligt?
    Batteriet är underhållsfritt.
    Belastningsprovaren som MagnusS nämner är antagligen en enklare variant, som går att köpa hos tex Biltema. Man har en apparat som innehåller voltmätare och ett kraftigt motstånd, sedan belastar man batteriet med motståndet och läser av hur mycket spänningen sjunker. På mätaren finns en skala som lite grovt visar om batteriet är bra eller dåligt.

    Det finns även en del digitala mätare som skickar någon form av pulser genom batteriet och räknar ut hur hög startström batteriet har, dock gäller det att innan mätningen mata in uppgifter om batteriets angivna startström på ett korrekt sätt för att mätningen ska vara rättvisande.

    Citat Ursprungligen postat av Flummo Visa inlägg
    Ett bilbatteri är fullt vid 12,5V, tomt vid 11,5 eller nått sånt, och spänningen varierar beroende på hur hög belastningen är. Betydligt svårare att få någon rätsida på det då.

    Finns dock batterimätare för båtbruk som klarar att hålla hyfsad koll på hur urladdat ett blybatteri är.
    Runt 12,7-12,8 V brukar ett fulladdat batteri visa, men det beror lite på vilken typ man menar. AGM-batterier kan ha aningen högre vilospänning, exempelvis djupcyklingsbatterier av AGM-typ kan ha 13-13,1 V vilospänning.

    Batterimätare brukar ofta vara enkla voltmätare, kanske med viss fördröjning så att tillfälliga spänningsdippar inte visas. Dock finns det avancerade elektroniska mätare som ger mer tillförlitliga värden.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här