Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 38
    Bannad Micke 1s avatar
    Reg.datum
    sep 2002
    Jobb
    dricka bärs..

"Egen-åkare" hos budfirma ?

Ansökte om ett budbilsjobb, fick svaret/frågan om jag skulle kunna tänka mig att i såna fall bli "egen-åkare" (=eget företag..) Någon som har det jobbet och kanske kan förklara lite vad det innebär? Och hur krångligt det är att bli "egen-åkare"...

Mvh
    Kör: mercian och M3 E36 Köhler :D
    ---
    Minimoto köpes ! :)

Kalmar Streetracers Nahojjens avatar
    Namn
    Johan L
    Reg.datum
    okt 2002
    det krångliga är väl att du behöver starta ett företag (kostar lite pengar) och sedan behöver du bokföra och en massa annat grejs som tillkommer när man har eget företag...så en del tid går ju åt till det....sedan så har du antagligen inte all den säkerhet som man får om man är anställd hos ett företag (sjukpenning etc)..

Bannad Micke 1s avatar
    Reg.datum
    sep 2002
    Jobb
    dricka bärs..
    Originally posted by Nahojjen
    det krångliga är väl att du behöver starta ett företag (kostar lite pengar) och sedan behöver du bokföra och en massa annat grejs som tillkommer när man har eget företag...så en del tid går ju åt till det....sedan så har du antagligen inte all den säkerhet som man får om man är anställd hos ett företag (sjukpenning etc)..
    *gah* smarta typer dom som har bud-företag (och andra företag), fler och fler verkar sluta med att ha folk som vanligt anstälda ...jag vill ju bara vara anstäld under ett tag medans man pluggar, inte starta eget företag, det kanske jag gör i 50-årsåldern *suck*

"Egen-åkare" kanske innebär att man ska ha egen bil att köra bud med...?
    ---

Kalmar Streetracers Nahojjens avatar
    Namn
    Johan L
    Reg.datum
    okt 2002
    kan hända....inge vidare kul att köpa bil på avbetalning och lägga halva lönen på det...

Många taxichaufförer kör väl som egen åkare, värt att fråga nån taxi chaufför om du känner någon...

kass
    Namn
    Viktor Skogh
    Reg.datum
    jul 2001
    Egen-åkare innbär att du själv äger bilen, sköter din bokföring, fakturerar firman du jobbar under tyo DHL eller liknande.
    Ung. som franchis (stavning) företag.
    Ofta jobbar du jour.
    hell yeah

gratis smakar bajs...
    Namn
    Kain K
    Reg.datum
    jun 2002
    ring prv i sundsvall å fråga...
    kostar inte många sikiner att regga ett enskilt bolag..
    holy diver...
    sink the pink?
    Travel the world, Meet interesting people, and kill them.

kass
    Namn
    Viktor Skogh
    Reg.datum
    jul 2001
    Originally posted by qp3.8
    ring prv i sundsvall å fråga...
    kostar inte många sikiner att regga ett enskilt bolag..
    750 spänn om jag inte missminner mig för enskildfrima.
    hell yeah

Bannad Micke 1s avatar
    Reg.datum
    sep 2002
    Jobb
    dricka bärs..
    Verkar ändå vara en del krångel om man måste äga budbilen och sköta fakturor å sånt...
    ---

My soul is dying.Pitiful!
    Namn
    Andreas C
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Självklart måste du ha egen bil.
    Min chef kör för Pex, med sitt företag (JiroTrans). Och han har bara en bil, och är den ända som kör för Pex i JiroTrans så att säga.
    Själv är jag anställd av JiroTrans, som i sin tur kör för VTD(Göteborgs-Posten, DN SvD och sånt).
    Det är vanligt att åkare "kör under ett annat namn", kolla bara på de stora transport företagen.
    Varför 2 axlar när man kan ha 7? :-p

Inga tillsatser...Bara öl
    Namn
    Vito Andolini
    Reg.datum
    jan 2002
    Jobb
    ....
    Om du ska regga enskild firma kan du fylla i ett formulär på www.prv.se som du sen skriver ut, skriver en autograf och skickar in...sen är det ju annat med skattemyndighet osv...
    If it has tits or wheels it will give you problems!

Zatzy User
    Namn
    Matte. M
    Reg.datum
    jan 2002
    Har eget åkeri (taxi), Du betalar förmodligen en stationsavgift till till "växeln" brukar vara fast avgift eller provision på det bilen kör in. Växeln i sin tur förmedlar jobb till dig. Du måste själv stå för bil antar jag. Skulle tro att du måste köpa aktier i "växeln" dvs budföretaget. Har du ordnad ekonomi är det nästan bara fördelar med att vara egen....MYCKE AVDRAG BLIR DET:-)
    Good luck.

kass
    Namn
    Viktor Skogh
    Reg.datum
    jul 2001
    Originally posted by Audi_Micke
    Verkar ändå vara en del krångel om man måste äga budbilen och sköta fakturor å sånt...
    Du skaffar en revisor, bokslut en gång om året som han sköter. F-skattsedel och jobb kring detta är inte så jobbigt. Om inte annat så är det oerhört nyttigt att göra det.
    Tänk på att det du betalar till firma görs med "brutto-brutto" pengar. Det är en stor skillnad mot netto, nästan 60%.

Kör på säger jag, har själv varit inne på detta lite.
    hell yeah

Bannad Micke 1s avatar
    Reg.datum
    sep 2002
    Jobb
    dricka bärs..
    Originally posted by v_skogh

Du skaffar en revisor, bokslut en gång om året som han sköter. F-skattsedel och jobb kring detta är inte så jobbigt. Om inte annat så är det oerhört nyttigt att göra det.
    Tänk på att det du betalar till firma görs med "brutto-brutto" pengar. Det är en stor skillnad mot netto, nästan 60%.

Kör på säger jag, har själv varit inne på detta lite.
    Men jag tänkte ju köra budbil, tillfälligt, kanske fram till sommaren, sen ev till hösten på deltid ..verkar ändå vara lite för komplicerat för att bara vara ett tillfäligt jobb. Finns det inga budföretag där man är "vanligt" anställd ??
    ---

Pirat hobbss avatar
    Namn
    Jonas Eklund
    Reg.datum
    feb 2003
    Ursäkta att jag gräver upp en gammal död tråd, men nu har jag stått hela dagen och funderat på det här.. Jag hatar mitt nuvarande jobb, jag hatar att ha någon som klagar på mig när jag inte gjort nått fel, jag hatar alla småpåvar som tror att bara för att de har annan färg på tröjan kan behandla mig som ingenting.. Vart tog respekten vägen? Har den någonsin funnits?

Nåja.. Egen åkare? Mycket jobb antar jag att det är, men det gör inget. Är det svårt att hitta företag som man kan köra för, tex DHL eller PEX? Vill helst köra personbil, typ Mondeo eller V70. Jag har inget emot att lägga halva lönen på avbetalningar OM det ger ett jobb med frihet även om din fritid reduceras till ett minimum. Tillåter DHL/PEX/XXX att man använder bilen privat, förutsatt att man inte har något emot att köra omkring med en knallgul Mondeo privat?

Om någon som har erfarenhet skulle det vara otroligt trevligt om ni kunde skicka ett meddelande så kanske vi kunde prata lite.

Jonas, trött på sin situation.
    "It's all fun and games, until someone looses an eye."

Vill ha: Lancia Delta HF Integrale Evo

Ettan till tvåan vesseys avatar
    Namn
    T Malmgren
    Reg.datum
    aug 2004
    Jobb
    Secret
    Jag kör själv budbil och har gjort det nu i en månad... När man är ute på vägarna så ser man att det faktiskt finns _väldigt_ många budbilar... Jag blev riktigt förvånad, hade inte en aning att det var så mycket men man lägger märke till det nu. ...

Hur jag fick mitt jobb var att jag frågade en person som var ute och leverade gods om dem hade något jobb ledigt.. Som tur var detta då "chefen" och svaret var ju som ni nu vet ja .... Jag stormtrivs!!

Ja kör allt ifrån baguetter till mackar, mat och dryck till krogar, paket till affärer samt blöjer till äldre etc...

Stor variation!!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här