Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 16
  1. #1
    förvirrad fulingbusens avatar
    Namn
    Joakim Karlsson
    Reg.datum
    dec 2001
    Ort
    Karlstad
    Jobb
    student
    Inlägg
    762

    Vilken bränsletrycksregulator?

    Jag ska turbokonvertera min förgasar motor men blev osäker på vilken bränsletryckregulator jag behöver. Vad är det som avgör det? 1:1,2 eller 1:1,4??

    Räcker det med en ny progressiv eller ska jag koppla den i serie med den befintliga (som bara begränsar trycket)?

    Jag har försökt kontakta misab men de verkar inte kunna svar apå frågan.

    ps förgasarna är dubbla dellorto dhla 45, och motorn är en 2.2L BMW m10 ds
    Joakim Karlsson

  2. #2
    Effektutnyttjare
    Namn
    Denis P
    Reg.datum
    nov 2001
    Ort
    Kronoberg
    Jobb
    Studerar
    Inlägg
    8 995
    Koppla den seriellt med din svaga linjära BTR :-)

    Det funkar så här ungefär: Säg att du turbokonverterar och har allt från -0,9 till +0,7 i ladd. Om du har grundtrycket på tex 2.5bar, så funkar det så här:

    Grundtryck 2,5 bar, tryckförhållande i insuget -0,9 till +o,7 bar. M.a.o. kan bränsletrycket varierar mellan 1,6-3,2 bar. Ökar man laddtrycket ökar även soppatrycket vid fullgas. En linjär regulator ökar/minskar bränsletrycket lika mycket som det tryck/vacuum som råder i insuget.

    Om man väljer en progressiv BTR så är grundfunktionen densamma men bränsletrycket ökar som en produkt av laddtrycket resp. minskar som en produkt av vacuumet. T.ex. en 1:1,2 BTR ökar/minskar bränsletrycket med 1,2 gånger laddtrycket/vacuumet i insuget. 1 Bars laddtryck ger 1,2 bars ökning av bränsletrycket. En 1:1,4 BTR ger således 1,4 bars ökning av bränsletrycket när laddtrycket ökar med 1 bar.

    OBS! Alla eftermonterade regulatorer som planeras ge ett kontinuerligt högre tryck än orginal BTR skall monteras i serie med och efter orginalregulatorn, alltså på returslangen. Men som sagt, den måste då ALLTID ge ett högre tryck än orginal, det är högsta tryck som styr!
    Citat Ursprungligen postat av E60_530i
    Original eller inte, you race what you got ;)

  3. #3
    förvirrad fulingbusens avatar
    Namn
    Joakim Karlsson
    Reg.datum
    dec 2001
    Ort
    Karlstad
    Jobb
    student
    Inlägg
    762
    Originally posted by Ferox
    Koppla den seriellt med din svaga linjära BTR :-)

    Det funkar så här ungefär: Säg att du turbokonverterar och har allt från -0,9 till +0,7 i ladd. Om du har grundtrycket på tex 2.5bar, så funkar det så här:

    Grundtryck 2,5 bar, tryckförhållande i insuget -0,9 till +o,7 bar. M.a.o. kan bränsletrycket varierar mellan 1,6-3,2 bar. Ökar man laddtrycket ökar även soppatrycket vid fullgas. En linjär regulator ökar/minskar bränsletrycket lika mycket som det tryck/vacuum som råder i insuget.

    Om man väljer en progressiv BTR så är grundfunktionen densamma men bränsletrycket ökar som en produkt av laddtrycket resp. minskar som en produkt av vacuumet. T.ex. en 1:1,2 BTR ökar/minskar bränsletrycket med 1,2 gånger laddtrycket/vacuumet i insuget. 1 Bars laddtryck ger 1,2 bars ökning av bränsletrycket. En 1:1,4 BTR ger således 1,4 bars ökning av bränsletrycket när laddtrycket ökar med 1 bar.

    OBS! Alla eftermonterade regulatorer som planeras ge ett kontinuerligt högre tryck än orginal BTR skall monteras i serie med och efter orginalregulatorn, alltså på returslangen. Men som sagt, den måste då ALLTID ge ett högre tryck än orginal, det är högsta tryck som styr!
    Är det returslangen som går från "original" btr till förgasaren?
    Joakim Karlsson

  4. #4
    Effektutnyttjare
    Namn
    Denis P
    Reg.datum
    nov 2001
    Ort
    Kronoberg
    Jobb
    Studerar
    Inlägg
    8 995
    Jag tror det. Men du, försök komma i kontakt med folk som redan turbokonverterat sina BMW. Bäst är att prata med de och samtidigt kika lite på hur det ser ut i deras motorrum.

    Om du ska ha en 1,1:4 regulator kan det vara klokt att kolla så att bränslepumpen klarar av det större flödet, så det inte blir några problem där.
    Citat Ursprungligen postat av E60_530i
    Original eller inte, you race what you got ;)

  5. #5
    KTH,supa rökapå
    Reg.datum
    nov 2001
    Ort
    haninge,sthlm
    Jobb
    leker i skolan
    Inlägg
    1 153
    finns det nån bra sajt på i-net där de säljer olika bränsletrycksregulatorer? jag måste ju ha nåt trixigt till min bmw.. vore bra att kolla utbudet..
    "Fast is when the speed freak`s insatiable lust for power is rudely exceeded."

    KTH Formula Student Team

  6. #6
    Forced induction grin therealpintos avatar
    Namn
    Gustaf U
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    4 049
    Hej

    Nu är det ju i och för sig ganska så annorlunda när man skall köra med förgasare....

    Du skall inte ha en progressiv regulator, utan en speciell för förgasarturbo som ersätter ev. befintlig regulator. Malpassi har en bra variant.

    Minns jag rätt kopplas den så att den "släpper fram" rätt tryck till förgasaren, dvs den kopplas *inte* på returen (som man gör på en bil med insprutning). Den som säljer regulatorn skickar rimligtvis med en monteringsanvisning...

    GIK turboteknik är en firma som säljer dessa...

    /Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----
    Why? www.WHYNOTracing.com

  7. #7
    Capri Turbo Abuser
    Namn
    Matte F
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    171
    Mc-Express säljer Malpassi mycket billigare än Gik...bara ett tips.
    Ford Capri 2,9i Turbo, Honda Superblackbird , VW Lupo 3L

  8. #8
    Registered User
    Namn
    Cibyll.A
    Reg.datum
    maj 2002
    Ort
    Vastra
    Inlägg
    209
    misab har för halva priset mot gik..också ett tips.

  9. #9
    etanolälskare
    Namn
    Jon L
    Reg.datum
    apr 2002
    Ort
    Avesta
    Jobb
    Svetsare
    Inlägg
    2 297
    Måste Bränsletrycket i en förgasarturbo vara högre än laddtrycket?
    Hjälp skogen. Väldigt enkelt och helt gratis. Ett klick för skogen
    Ett jävligt bra band!
    Mindshift

  10. #10
    etanolälskare
    Namn
    Jon L
    Reg.datum
    apr 2002
    Ort
    Avesta
    Jobb
    Svetsare
    Inlägg
    2 297
    Anyone?
    Hjälp skogen. Väldigt enkelt och helt gratis. Ett klick för skogen
    Ett jävligt bra band!
    Mindshift

  11. #11
    Bilmissbrukare
    Namn
    Magnus K
    Reg.datum
    okt 2001
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    2 217
    Originally posted by seiko
    Måste Bränsletrycket i en förgasarturbo vara högre än laddtrycket?
    Utan att vara nån expert på ämnet tycker jag det verkar vara logiskt. Skulle trycket bli lägre lär ju luften leta sig ner baklänges genom munstycket istället för att soppan kommer upp ur munstycket. Motorn lär alltså inte få nån soppa alls om det inte är högre tryck på soppan än på laddtrycket.

    //Magnus
    "There are only three sports: bullfighting, motor racing, and mountaineering; all the rest are merely games."
    Ernest Hemingway

  12. #12
    Registered User
    Namn
    Morgan Nordin
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Tellus
    Inlägg
    556
    Som Gustaf säger glöm det där med prog BTR på tryckknasare. Kolla på Misabs hemsida. Finns en jättestor bil med fina pilar på vad som skall anslutas var på en Malpassi. klistra in:

    MISAB.SE - Batterier - Smörjmedel - Förgasare - Bilelektriskt - Bilkemiskt - Packningar

    Dellorto skall ha ett tryck på 0,18 bar över laddtrycket.

    MN

  13. #13
    etanolälskare
    Namn
    Jon L
    Reg.datum
    apr 2002
    Ort
    Avesta
    Jobb
    Svetsare
    Inlägg
    2 297
    Det var bra, det är just den regulatorn jag har.

    Hur mäter man det lättast?
    Är det bara att justera den på tomgång till 0,18bar och sen så följer den laddtrycket på det viset sen?
    Hjälp skogen. Väldigt enkelt och helt gratis. Ett klick för skogen
    Ett jävligt bra band!
    Mindshift

  14. #14
    Capri Turbo Abuser
    Namn
    Matte F
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    171
    Japp,den följer med laddtrycket över hela registret.
    Ford Capri 2,9i Turbo, Honda Superblackbird , VW Lupo 3L

  15. #15
    etanolälskare
    Namn
    Jon L
    Reg.datum
    apr 2002
    Ort
    Avesta
    Jobb
    Svetsare
    Inlägg
    2 297
    Originally posted by capri
    Japp,den följer med laddtrycket över hela registret.
    Linjärt? eller är det som en kurva liksom?
    Hjälp skogen. Väldigt enkelt och helt gratis. Ett klick för skogen
    Ett jävligt bra band!
    Mindshift

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här