Utländskt körkort giltigt i Sverige?
Resultat 1 till 13 av 13
    Registered User
    Namn
    000 0
    Reg.datum
    jan 2002
    Jobb
    reasonibly priced pimpin

Utländskt körkort giltigt i Sverige?

Ok, jag skulle vilja ha svar på giltigheten med utländska körkort i Sverige och svenska körkort utomlands. Om jag åker till ett icke ees-land (kommer inte ihåg vad det heter, rätta mig gärna) och kör bil, då kan jag göra det på mitt svenska kort. Säg att jag turistar i Usa, då kan jag hyra bil och köra omkring utan problem eller hur? Men om jag flyttar dit, hur länge kan jag köra på mitt svenska körkort då? Och om jag då tar amerikanskt körkort och kommer hem till Sverige, kan jag då vid en poliskontroll välja att visa upp detta. Kan polisen ta det kortet om jag kör för fort eller skickas det ärendet över till Usa då? Och om jag blir av med mitt svenska kort kan jag då visa upp mitt amerikanska kort i Sverige då, även fast jag blivit av med mitt svenska eller måste jag leka amerikan då?
    Detta är endast hypotetiskt, jag har inget amerikanskt körkort, men det skulle vara intressant att veta hur det ligger till.
    "A group of people in high-speed cars, well, you have a fast car, it's hard to go slow," -Nevada highway patrol spokeswoman Angie Wolff

a.k.a M3000GT RoGis avatar
    Namn
    Robert G
    Reg.datum
    jun 2002

nu i Porsche :)
    Namn
    Jonas L
    Reg.datum
    jan 2002
    Jobb
    Egen
    En kompis blev av med sitt svenska körkort.. Nu så kör han på sitt schweiziska körkort... Men han är skriven i Schweiz så polisen har inte kunnat göra något! Han har även åkt dit för fortkörning (175 km/h) utan att de kunnat göra något förutom böter!

Registered User 855Rs avatar
    Namn
    Michal S
    Reg.datum
    mar 2002
    Jobb
    Warehouse manager
    Jag har kört med mitt Danksa körkort sedan 94 i Sverige utan problem. En jobbarkopis till mig (oxå Dansk) blev av med kortet i Sverige. Sedan ringde hon polisen och sa hon skulle åkå till Danmark och då skickade polisen körkortet till tullen i Göteborg så hon kunde använda körkortet i Danmark. Hon åkte förstås aldrig med båten till Danmark utan tog sitt körkort och åkte hem. Ganska smart tycker jag tänker själv göra likadant ifall man har utur att åka ditt ordentligt:-)

Har aldrig åkt fast i någon kamera kontroll heller eftersom polisen jämför fotot med körkort/passfotot som ju inte finns registreret i Sverige.

Bäst hade ju varit om man kunna ha båda Dansk/Svensk någon som vet om det funkar, då kan man bara lämna sitt Svenska vid en ev. kontroll och köra vidare på sitt Danska.

Lucky me:-)

Teases and dares glenns avatar
    Namn
    Glenn B
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Unix sysadmin.
    är man svensk medborgare gäller väl bara det utländska kortet i ett år eller nåt, en kompis som flyttade hit från australien missade detta och hann inte byta in det mot ett svenskt, alltså har han inget körkort alls nu och måste ta det från scratch..
    / Glenn - Toyota Celica GT Four ST205 - The only substitute for cubic inches is technology.

Well here I'm going - I'm on the road again
    Back street driving - I wanna go again

Namn
    Robert G
    Reg.datum
    jun 2002
    Originally posted by 855R
    Jag har kört med mitt Danksa körkort sedan 94 i Sverige utan problem. En jobbarkopis till mig (oxå Dansk) blev av med kortet i Sverige. Sedan ringde hon polisen och sa hon skulle åkå till Danmark och då skickade polisen körkortet till tullen i Göteborg så hon kunde använda körkortet i Danmark. Hon åkte förstås aldrig med båten till Danmark utan tog sitt körkort och åkte hem. Ganska smart tycker jag tänker själv göra likadant ifall man har utur att åka ditt ordentligt:-)

Har aldrig åkt fast i någon kamera kontroll heller eftersom polisen jämför fotot med körkort/passfotot som ju inte finns registreret i Sverige.

Bäst hade ju varit om man kunna ha båda Dansk/Svensk någon som vet om det funkar, då kan man bara lämna sitt Svenska vid en ev. kontroll och köra vidare på sitt Danska.

Lucky me:-)
    Får man inte skriva på ett papper när man gör sin uppkörning som intygar att man inte har körkort från något annat EES land. Jag har för mig att jag fick göra det i alla fall. Detta var ju dock förra århundradet

Namn
    Robert G
    Reg.datum
    jun 2002
    Originally posted by Il Capitano
    Om man har körkort från ett ESS-land och flyttar till en annat och skriver sig i det nya så ska man "byta" land på sitt körkort. Förutsatt att båda länder är ESS-länder så gör man detta utan prov och likn.

Däremot kan det krävas prov för att konvertera ett amerikanskt körkort till svenskt. Omständigheterna vet jag dock inte. Kan tänka mig att det gäller när man tagit det i en 16 års-stat.
    Du får inte byta till Amerikanska körkort mot ett Svenskt. Se länken i tidigare inlägg.

Du får bara byta ditt körkort från följande länder: Danmark, Finland, Norge, Island, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Belgien, Nederländerna, Luxemburg, Liechtenstein, Spanien, Italien, Grekland, Portugal, Irland, Österrike

Lika om du bor i USA så gäller inte det svenska körkortet, men som turist får du köra med det.

MIP AntXs avatar
    Namn
    Anders B
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Quality Management.
    Har fått klarhet i det här pga några flyttar mellan EU länder.

Enligt ett EU direktiv från 92 så får man bara ha ett KK från ett EU land. Alla KK är giltiga i alla EU länder enligt de regler som gäller i landet som utfärdade kortet.
    För ett par år sedan hade de olika myndigheterna noll koll, vilket i praktiken bettydde att man kunde byta in sitt svenska KK i det landet man flyttade till och sedan begära ett nytt av de svenska myndigheterna. På så sätt fick man ett EU KK i det landed man bodde i samt att man behöll sitt svenska i reserv. Väldigt smidigt...tills för ett år sedan då myndigheterna började byta information. :-(
    Bytte mitt svenska KK mot ett Belgiskt då jag flyttade till Belgien, hade naturligvis skaffat dubbla svenska ("tappade bort det") innan jag flyttade ner. Frid och fröjd med bytet, men efter ca 8 månader fick jag brev från Vägverket där de förklarade att mitt svenska KK nu var ogiltigt eftersom jag bytt till ett annat EU KK.....men det vet ju bara svenska polisen.
    Tidigare kunde inte polisen ta utländska KK men även där har EU länderna börjat sammarbeta. Svenska polisen och VV trycker på som fan för detta eftersom många utlänska förare syndar i Sverige.

AntX
    www.glasskalas.se www.slushkalas.se
    Hyr de coolaste prylarna till kalaset, mässan, eventet, festen, baren eller glasskiosken! Hyr mjukglassmaskin eller slushmaskin

Namn
    Robert G
    Reg.datum
    jun 2002

Låter som ESS-länderna...
    Som sagt, läs länken från Vägveket.

Namn
    Robert G
    Reg.datum
    jun 2002

EES skulle det vara...

varför ska jag läsa den?
    Därför det står där hur det fungerar så slipper du sitta och gissa. Svårare än så är det inte.

Namn
    Robert G
    Reg.datum
    jun 2002

Jag gissar inte, jag delger mina knapphändiga kunskaper... Men det där om EES visste jag!
    Det du skriver är ju fel, antingen gissar du eller så har fått fel information. Länken från VV förklara hur det fungera med körkort från andra länder. Det står inget om USA där. Kommer du från ett annan land en ett EES land(ser ut som EU-länderna är med bland dessa) så får du ta om ditt KK.

Namn
    Robert G
    Reg.datum
    jun 2002

1. Jag skrev SKA istället för FÅR, fel av mig.
    2. Så om det inte står något om USA så har jag fel? Det jag skrev var att det skulle krävas prov om man vill ha svenskt körkort istället för amerikanskt. Var låg felet i detta?
    Ta detta via PM till mig istället. Han som startade tråden och fått svar på frågan. Ingen idé att du skriver mer här....

jvo
    Guest
    Du hittar lite info har:
    http://www.vv.se/korkort/abcde/index.htm

Jag kan inte sa mycket om det men leste
    nagonstans att om man forlorat sitt
    svenska kort sa spelar det ingen roll
    om man kommer dragandes med alla
    korkort som finns.

Har sjelv en kompis som gerna kor pa
    lite olika kort beroende pa vilket land
    som rakar vara utanfor bilen.