Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 46 till 54 av 54

Ämne: Motorolja?

Registered User
    Namn
    Marc R
    Reg.datum
    mar 2004
    Jobb
    Verkmästare

read what your owners manuel says

So many people have no repect for the use of what oil they put in their cars. So many "dealers" use 0w-40 or 15w-40 in every car or truck. Its just the cheapest shit they can buy in bulk and put into their customer motors.
    Ford now recomends all cars and truck use 5w-20. The newer motors are made with tighter clearances and demand this type of oil.
    Think of it this way, use the right oil and lower your gas mileage.......

Registered User
    Namn
    Stefan L
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Billackerare
    Originally posted by bmwandreas
    Jag har provat med Castrol RS men den är ju lite tjockare än vanlig.Men de lät illa,ja har Castrol SLX nu och den är tunnare,och de vart bättre av den!mysko
    När verkstaden som jag jobbade på hade problembilar (lyftarknack) så vart vi rekomenderade SLX av Castrol. Även min egen bil tickar minst vid kallstart med den oljan och jag har provat dom flesta från både castrol och QS. Men i gammel bilen duger bara QS 20-50

RoslagsAssistans zerials avatar
    Namn
    Stoffe L
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    Jag är helt nöjd med Kendall GT1, och kör på 10W50 (delsyntet) i min gamla 740 turbo som är närmare 16 år. I tidigare prestandamotorer har jag kört 20W50 (veg. mineral, klass SL) och är även där helt nöjd. Det jag och många andra gillar med Kendall är att en tjock oljefilm stannar kvar på delarna långt efter att motorn har stängts av. Tex har både Marco (SBM Racing) och Johan (DTE Racing) kört på Kendall olja länge och säger att man kan köra en hel säsong, byta olja efter sista repan, ställa undan motorn i ett halv år och sedan när den ska skruvas ner på våren så är allt lika kladdigt som om motorn var startad igår.

Men som det sägs, det är nog svårt att lista den bästa oljan, oljekvalité och märke är nog som att välja spritsort, ciggmärke, bilmärke, däckmärke etc. Smaken är som baken - oftast delad...
    RoslagsAssistans (FALCK Roslagen)
    Bärgning & Väghjälp, dygnet runt! tel. 0175 - 703 88 / 0176 - 184 80

Teckna Falck Väghjälp och få gratis bärgning och hyrbil

Registered User
    Namn
    Johan Edlund
    Reg.datum
    apr 2001
    När det gäller NASCAR så kör strax över 70% av NASCAR stallen med Mobil 1 vilket också är den officiella oljan för NASCAR Nextel Cup. Detta är även samma olja som tex West McLaren Mercedes och GM Racing med sina Corvette C5-R, även om säkert formuleringarna skiljer något. Denna oljan finns annars att köpa från Mobil 1 och är en speciell racingolja med en viskositet på 0W-30, klarar temperaturer upp till 204 grader.

"Syntetolja är i regel bättre än mineralolja", detta enligt tester om förslitning som har utförts på NASCAR motorer, dock finns mineraloljor som kan komma upp i samma klass som syntetoljor. Bästa oljan i detta dest som var utfört av The Lubrizol Corp., Richard Childress Racing Enterprises, 76 Lubricants Co. och TOSCO Marketing Co var en syntetolja 10W-30, tvåa var en mineralolja på 20W-50 med ett likadant addetivpaket som syntetoljan 10W-30 hade. Pratar man stabilitet på höga temperaturer är dock syntetoljan överlägsen, är därför man enbart har syntetolja i jetmotorer, notera dock att detta gäller då vissa typer av syntetolja.
    När det gäller att syntetolja inte skulle sitta kvar på ytor så är det enbart en gammal skröna, idag är det nog tom vara tvärtom. Att man hade detta problem med syntetoljor berodde troligtvis på att de var helt fria från svavel, vilket egentligen är en förorening vilken inte är nyttig för motorer (speciellt inte motorer med Nikasil cylindrar, dessa ger upp om det blir för mycket svavel) men har en häftande effekt.

Med tävlingsmotorer värmer man i regel upp oljan, för en F1 motor är startproceduren i regel extra krånglig då den även innefattar tex pneumatiksystemet, men som sagt så värms oljan och även kylvätskan. Tex så ska Asiatechs F1 motor från 2001 upp i en temperatur av 80 grader innan den kan startas, oljan den vill ha är en syntetisk från Mobil 1. Har förekommit ett par motorras då motortillverkaren påpekat slav med startproceduren till att motorerna har gått sönder.
    Motoroljan är också i regel väldigt tunn, kring SAE 30 i varmviskositet, möjligen tunnare vid kval och normalt lite tjockare vid längre lopp.

En ny fräsch motor ska i regel ha en tunn olja, det är då viktigt att oljan också är tunn vid kallstart då det är då motorn slits mest. Speciallt viktigt brukar det bli med motorer av aluminium då dessa i regel har mindre lagerspel pga att aluminiumets större utvidning vid temperaturökning.

När det gäller solider i oljan hos en motor som tex Teflon så är detta inte att rekommendera, har gjorts flera undersökningar och uttalanden om detta (bla Du Pont, NASA och Briggs & Stratton). Ingen motortillverkare rekommenderar oljetillsatser utöver motoroljan. Bland varningarna så har bland annat nämnts att teflon kan sätta igen motorn och försämra smörjningen såväl som att försämra smörjningen på kritiska delar såsom kolvbult och cylinder vilket leder till ökat slitage och motorn kan även skära lättare.
    Företaget bakom Slick 50 har också dömts till böter för felaktig reklam. Det är inte heller Quaker State som ligger bakom Slick 50 utan de köpte senare upp bolaget som tillverkar det. Har för mig att det var Petrolon det hette, han som startade det företaget har senare startat ett flertal liknande bolag är är i allmänt lite småskum.

Notera sedan att en motor inte slits om inte oljefilmen brister så att man får metall-metall kontakt. När detta sker, för det gör det, så ska addetivpaketet hjälpa vilka kan innehålla tex zinc dithiophosphate (ZDP). När ytorna går ihop sker det man kallar "microwedling", dvs att en metallöverföring sker mellan ytorna. När man gör oljetester så brukar man köra motorerna och sedan plocka isär dem och undersöka om och i vilken grad denna svetsning har uppkommit, detta rör sig då regel om de kritiska delarna i motorn dvs kolv, ringar, cylinder, kolvbult och ventilsystemet. Dessa tester kan också användas för att klassifiera olja.

När det gäller addetivpaket så försöker man också minska ner dem då de kan ha negativa effekter för katalysatorreningen. Likaså finns i regel inget behov att hälla i mer av dessa tillsatser i form av de tillsatser som finns att köpa. Dels kan dessa då reagera med de tillsatserna som redan fanns i oljan på ett negativt sätt men att öka mängden ger ofta inte heller något bättre skydd bara ett skydd som räcker längre, tyvärr kommer man dock tillbaka till att det är oljan som smörjer inte tillsatserna.

När det gäller hydrauliska tryckare så är problem med knackning vanligen pga att tryckaren inte klarar att hålla tätt, vilket leder till minskat tryck och ljud.

AMG user Patricks avatar
    Namn
    Patrick W
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Nc operatör
    uj uj uj.. en gammal förekristustråd *S*

efter åren som gått har jag ändrat uppfattning om Quaker, den står på andra plats nu i min egna lilla superproffisionella lista.

nu är Q8 F1 numero ono..
    Bästa hittils: 294hk/bar Audi 5a! (fanns mer att ta)

Bannad
    Namn
    Pekka L
    Reg.datum
    jul 2001

Re: Varför snacka skit om Slick50 ????

Originally posted by VR6Turbo
    Jag har inte hört om något test som visat att slick50 är skit!
    Fil's Auto Corner: Slick 50 FAQ

Mycket text på engelska..

Registered User
    Namn
    Jimi L
    Reg.datum
    jan 2004
    Jobb
    Bemanningsslav
    Köpte 4L Castrol GTX Magnatec 5W40 igår, kostade mig 370:-

Måste dock leta reda på någon bra olja för att köra in min motor med (har bytt kolvringar och lager).
    Senast redigerat av zector den 2004-07-11 klockan 15:35.
    Kör: Mazda 626 2.0i -92

De ä ba å åk
    Namn
    Tommi. M
    Reg.datum
    aug 2003
    Jobb
    Poståkeriet
    billigt du hittade din "Castrol GTX Magnatec " olja då "Zector"! pröjjsade 499:- för minidag =/
    men bilen går faktiskt riktigt tyst mekaniskt sätt nu *tummen upp*
    The Only Subtitute For Cubic Inches Is Technology.
    Saab Turbo Club Of Sweden

Skyldig Brooks pengar Mjolles avatar
    Namn
    Conny N
    Reg.datum
    jul 2003
    Mycket intressant läsning, detta.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg