Vad säger bilprovningen om motorbyte?
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 25
    Rallycar driver
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    pc-samordnare

Vad säger bilprovningen om motorbyte?

Var man nu ska skriva den här frågan vet jag inte riktigt. Men det är väll ungefär som kundsupport hos bilprovningen.

Jag ser det som "teknikisk" support

Även fast det kanske är mer "mekaniska" frågor som ställs här.

Iallafall. Vad säger bilprovningen om motorbyte? Hur stor chans är det att dom lyfter på locket och ser att man har byt motor?

Nån sa att man inte behöver regga om bilen med ny motor om effektökningen är mer än 20% jämfört med orginalmotorn.

Och vad säger försäkringsbolaget OM man smäller och dom märker att man har ny motor? Skiter dom i att betala ut nån försäkring då eller för att man har försäkring på samma bil fast med mindre effekt?

Alla som har haft kontakt med försäkringsbolagen vet ju hur giriga dom är.

Mvh Emp

*vill bli 854 R ägare*
    854 R
    244 VOC
    VOLVO - For life

Registered User
    Namn
    Fredrik W
    Reg.datum
    okt 2001
    beror oxo på hur gammal bilen är, om tillverkaren tillåter en att byta motor ..

polarn som bytte till en MI16 motor i sin pegg 205 fick brottas en hel del med pegg innan han fick sina papper på att han fick byta ..

tar man en nyare bil så e dom ju ofta helbilsgodkända (eller vad det nu heter) o då får man ju knapt röra en skruv utan att få papper från tillverkaren att man får göra det ..

o ökar man man effekten så måste man öka bromskraften, dvs oftast större skivor och ok ..

nä tacka vet jag min veteranbil, har för mig att den på pappret har 125häst eller nått, men det har 250 just nu .. o jag tänker då inte säga til dom .. men det är väll först om man petar dit dubbelturbo på v8'an som dom kanske ser att det inte ser orginal ut ... men vem vet ...

Rallycar driver
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    pc-samordnare
    Det som det gäller är en 854 T5 som har fått en R motor. Man ser ABSOULT ingen skillnad på dom motorererna, förutom spridarna som är i en annan färg.

225 till 250 får jag inte till en effektökning med 20%

Volvo har godkännt att man har R motor i T5 chassit för det är samma chassi.

Lådan är även byt till en manuel. Så frågan är vad man ska göra.

Bara rega om lådan eller lådan och motorn?

Originally posted by scrico_gti
    bilprovningen är inte så brighta alla gånger.. polarn köpte en bruksbil, 760, ville inte ha sur sexan, byggde en fyra och lyfte i.
    på besiktningen märkte de inte at motorbyte skett..
    men om man har lite vana av bilar så märker man om motorn är bytt. (kanske inte mellan likadana) men mellan 6cyl vmotor och rak 4 i allafall...

försäkrningsbolag gillar inte om man smäller å de upptäcker at bilen är trimmad, eller att den har bytt motor.. de kan mycket väl undanhålla betalning..

vad gäller effektökning. man får väl höja effekten 20% och vridet 10% innan man måste ombesiktiga bilen.. så har jag lärt mig.

vad man än gör annars måste man väl egentligen ombesiktiga bilen..!?!? eller?
    854 R
    244 VOC
    VOLVO - For life

Rallycar driver
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    pc-samordnare
    NÅN mer måste ju ha byt motor eller låda och antingen besiktigat den eller inte?

Måste ju veta om jag ska köpa bilen eller inte

+måste ha vettiga argument till farsgubben som den ska stå på.
    854 R
    244 VOC
    VOLVO - For life

Forced induction grin therealpintos avatar
    Namn
    Gustaf U
    Reg.datum
    apr 2001
    Hej

Motorbyten i nyare bilar är alltid ett knepigt kapitel. Det finns två olika krav att uppfylla;
    1. Avgaskrav: Motorn man sätter i måste vara avgascertifierad, dvs ha suttit i en bil som sålts i Sverige. Den ska dessutom vara helt i originalskick (in i minsta skruv) och bör vara av samma årsmodell som bilen eller nyare.

2. Effektkrav: Generellt tillåts en ökning av effekten med 20%, vridmoment med 10%. Om biltillverkaren intygar något annat (kan vara mer effekt, eller mindre) gäller det.

I ditt fall verkar du ligga inom 20%-gränsen, vridet kan jag inte utantill...men om Volvo intygar motorn i T5-chassiet skall det gå bra att regga med motorbytet. Kostnaden lär bli runt en tusenlapp för regbesiktningen, plus ev. vägning och komponentkontroll.

Man måste ALLTID regga om bilen om man byter motor (till en annan än motsvarande originalet), spelar ingen roll om effekten är samma, ökar eller minskar.

Skall jag råda dig, så är det säkraste att regga om bilen med rätt motor och låda. Då VET du att allt blir grönt. Praktiskt sett, om motorerna är exakt lika, är det dock förmodligen ganska riskfritt att bara regga bytet av låda. Vad försäkringsbolaget säger om man skulle smälla med "fel" motor kan ingen svara på i förhand - det beror på vilken handläggare du får. Vissa bolag har dock klart inskrivet i villkoren att bilen skall vara i regbesiktat utförande - varför inte fråga bolaget?

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----
    Why? www.WHYNOTracing.com

....
    Reg.datum
    jul 2002
    Men tja....
    Jag bytte motor i min toyota supra 89. Det ända dom sa på besiktningen var att jag hade större turbo än orginal. Jag sa att den följde med vid motor bytet och dom sa att jag borde omregistrea bilen för annars kunde det bli problem med försäkring vid en krock. Om motorbytet sa dom inget....

Hälsningar Anders...

Hjärtar HuddingeKustoms mulls avatar
    Namn
    Philip S
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Frilansfotograf
    Originally posted by therealpinto
    Hej

Motorbyten i nyare bilar är alltid ett knepigt kapitel. Det finns två olika krav att uppfylla;
    1. Avgaskrav: Motorn man sätter i måste vara avgascertifierad, dvs ha suttit i en bil som sålts i Sverige. Den ska dessutom vara helt i originalskick (in i minsta skruv) och bör vara av samma årsmodell som bilen eller nyare.

2. Effektkrav: Generellt tillåts en ökning av effekten med 20%, vridmoment med 10%. Om biltillverkaren intygar något annat (kan vara mer effekt, eller mindre) gäller det.

I ditt fall verkar du ligga inom 20%-gränsen, vridet kan jag inte utantill...men om Volvo intygar motorn i T5-chassiet skall det gå bra att regga med motorbytet. Kostnaden lär bli runt en tusenlapp för regbesiktningen, plus ev. vägning och komponentkontroll.

Man måste ALLTID regga om bilen om man byter motor (till en annan än motsvarande originalet), spelar ingen roll om effekten är samma, ökar eller minskar.

Skall jag råda dig, så är det säkraste att regga om bilen med rätt motor och låda. Då VET du att allt blir grönt. Praktiskt sett, om motorerna är exakt lika, är det dock förmodligen ganska riskfritt att bara regga bytet av låda. Vad försäkringsbolaget säger om man skulle smälla med "fel" motor kan ingen svara på i förhand - det beror på vilken handläggare du får. Vissa bolag har dock klart inskrivet i villkoren att bilen skall vara i regbesiktat utförande - varför inte fråga bolaget?

/Gustaf
    Du som verkar veta... Om man köper, en bil, låt säga en VW Scirocco som har originaleffekt runt 90 hkr och trimmar denna
    till ca 200 hkr. Då kan man säga att man spräcker 20% gränsen
    men går det då att registrera som ombyggt fordon istället?

Och i så fall, vad menas med "ombyggt fordon", vilka regler gäller?
    Har bara hört bes. termen, så jag vet inget om det... =)

Fuck you you fuckin fuck
    Namn
    Jonas T
    Reg.datum
    apr 2001
    mull: Om den väger tillräkligt mycket och du har uppdaterat bromsar mm borde det vara möjligt men en rocca väger för lite för 200hk du får nämligen bara ha 10kw/100kg vilket betyder att den måste väga ca 1250kg och det gör väl inte en liten rocca.

Rallycar driver
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    pc-samordnare
    Hej

/Gustaf
    Har i allafall blivit lite klokare

Dom är lika på alla sätt utifrån, förutom färgen på spridarna som är annorlunda. Och jag tror väll inte direkt dom ställer sig och kollar ett motornr om man smäller?. Problemet kan ju vara om den blir stulen

Mvh Emp
    854 R
    244 VOC
    VOLVO - For life

Namn
    Gustaf U
    Reg.datum
    apr 2001
    Hej

Jonas har redan förklarat det viktigaste, men...

Originally posted by mull

Du som verkar veta... Om man köper, en bil, låt säga en VW Scirocco som har originaleffekt runt 90 hkr och trimmar denna
    till ca 200 hkr. Då kan man säga att man spräcker 20% gränsen
    men går det då att registrera som ombyggt fordon istället?

Och i så fall, vad menas med "ombyggt fordon", vilka regler gäller?
    Har bara hört bes. termen, så jag vet inget om det... =)
    "Ombyggt fordon" är en möjlighet att få vissa lättnader i en del krav, för bilar som byggts om i relativt hög grad - bytt motor och drivlina, bytt hjulupphängningar eller bromssystem till exempel. Det är mest "papperskrav" som bromsprov och annat man slipper ifrån, men i vissa fall kan man också få tillämpa en maxeffekt av 10kW/100kg tjänstevikt - men det är under förutsättning att biltillverkaren inte intygat någon annan (högre eller lägre) effekt.

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----

Namn
    Philip S
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Frilansfotograf
    Hej

Jonas har redan förklarat det viktigaste, men...

"Ombyggt fordon" är en möjlighet att få vissa lättnader i en del krav, för bilar som byggts om i relativt hög grad - bytt motor och drivlina, bytt hjulupphängningar eller bromssystem till exempel. Det är mest "papperskrav" som bromsprov och annat man slipper ifrån, men i vissa fall kan man också få tillämpa en maxeffekt av 10kW/100kg tjänstevikt - men det är under förutsättning att biltillverkaren inte intygat någon annan (högre eller lägre) effekt.

/Gustaf
    Men eh... hur lyckas folk som har 600- 800 hkr komma genom besiktningen då? =O

*coco*

edit: Alltså, inte 600-800 hkr i en rocca.... hrrm =)
    Tänkte mer på Supror och andra tjocktrimmade "std." bilar...

Namn
    Gustaf U
    Reg.datum
    apr 2001
    Hej

De som kör Supra och annat med "för mycket" effekt glömmer säkert bort att berätta det för besiktningsmannen när de rullar in till Bilprovningen...

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----

Cave canem DoggyBuss avatar
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Caretaker
    ...eller så har man en bes motor som åker i och ur lika snabbt som en bes tar...

Bara att hoppas på att man inte krockar!

Edit: Kan ta Buggy som ett exempel. Reglerna säger att motorn måste vara helt orginal på en vw Buggy. Vem vill ha en sån med 30 - 44 hk ?

De flesta har två motorer, en skitig orginal och en polerad vacker å trimmad. Om ni ser en Buggy med skitig motor är den oftast på väg till SBP!
    Senast redigerat av DoggyBus den 2002-07-24 klockan 17:14.

Bolt on turbo systems Galant turbos avatar
    Namn
    Jens Larsson
    Reg.datum
    jul 2002

besikta med turbo

Hallo!

Jag har besiktat i 6 år med diverse turbo-Galanter som har vari garagekonverterade och inte ett dugg diskreta. Intercooler och tillägsinsprutning fullt synligt. En gång knäcke jag av downpipen när jag skulle in i hallen (jävligt sänkt). Då sa dom bara ojdå! det gick visst av vid turbon......- då kan vi inte göra något avgastest. Inte ett ord om att det inte borde sitta ngn turbo där!!!! Bilen gick igenom förrutom att jag fick göra om avgastestet!

Det verkar som man måste ha lite tur och alltid besikta bilen fredag eftermiddagar. Sen hör det till saken att jag bor i Norrland, det är faktiskt skillnad på mentaliteten här......
    BMW 750 V12 Dubbelturbo
    BMW M5 2001
    Mitsubishi Starion -86

Namn
    Philip S
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Frilansfotograf
    Hej

De som kör Supra och annat med "för mycket" effekt glömmer säkert bort att berätta det för besiktningsmannen när de rullar in till Bilprovningen...

/Gustaf
    Är det ingen med "för mycket" effekt som kan berätta hur ni gör?
    Bläddrade igenom gamla bilsport idag, annonserna... hittar hur
    många som helst, Golf VR6 @ 400 hkr++, Audi UR-quattro @ 450 hkr, osv osv...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här