Resultat 1 till 7 av 7
    Registered User
    Namn
    Jennifer
    Reg.datum
    dec 2013

Fjäderbyte Citroën C3

Hej! Jag har en Citroën C3 -05a som jag lämnade in på verkstaden för att byta spindelleden. Jag körde ungefär 10 mil efter spindelledsbytet och när jag kom ut den dag och backade ut bilen på gatan skrapade det jätte myk från bilen. Gick ut och kolla och upptäckte att hela karossen hänge på framdäcket, och sen hittade jag en del av fjädern under bilen.
    Det är samma sida som dom bytte spindelleden på, kan fjädern ha blivit skadat när dom bytte spindelleden? Har läst att Citroënverkstäder byter fjädrarna gratis pga att det är ett känt problem hos C3or, är det någon som vet om det stämmer??? Tacksam för svar!

Registered User
    Namn
    Hasse S
    Reg.datum
    aug 2005
    Detta är ett vanligt fel ja, finns att läsa om här t ex:

Nära att bli blåst på 12 000 kronor | Vi Bilägare

Registered User
    Namn
    Jennifer
    Reg.datum
    dec 2013
    Tack för svar! Men gäller de även bilar från 05? Tyckte jag läste att det bara gäller bilar som är från 06 och nyare?

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Jag har själv varit med om att en C3:a fått fjäderbrott när dom backat ner den från lyften efter att ha bytt nånting i framvagnen. Kan ha varit en spindelled, är inte säker. Sjukt sammanträffande.

Förargelseväckandekörstil Nisse Järnets avatar
    Namn
    Nisse J
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    Nätverkstekniker
    Kan också vara fjädertallriken som gått åt helvete, hände på en polares C3a helt utan vidare.
    3:a USR 2007
    3:a Team Insane Racing 2007
    3:a Nattracet Cup 2008
    Finalist Nattracet Cup 2009
    4:a Norr vs Söder 2009
    http://www.pure-pf.com
    http://www.nordicmilitarytraining.se

Registered User
    Namn
    Jennifer
    Reg.datum
    dec 2013
    Vad knepigt.. Borde man påpeka de när man lämnar in bilen?

Allvetare Catos avatar
    Namn
    Cato A
    Reg.datum
    maj 2002
    Såg en 03:a eller 04:a det hände på så verkar som det händer på de flesta. Felet är ju att fjädrarna är normalstora och sista varvet som sitter på fjädertallriken är som en snusdosa i diameter typ. Fjädertallriken om man nu kan kalla denna för det består väl bara av 2 halvor typ vilket gör att istället som normala bilar där fjädern går sönder och inget händer i princip så går hela denna fjädertallrik inuti fjädern då den åker ner och kanske tar med sig bromsslang osv i fallet.

Då du lämnar in bilen så kan du ju säga åt de att sätta dit de där tallrikarna som man skruvar fast på undersidan av den befintliga så det blir som en normal fjädertallrik som citroen tog fram som lösning på problemet. Dessa kan man sätta dit efterråt om man så vill också. Kan vara bra ifall fjädern skulle gå av igen.
    Sedan byter du ju såklart på båda sidor samt sätter dit dessa tallrikar man skruvar fast.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här