Hjälp med tändningsinställning Gbg!
Resultat 1 till 3 av 3
    Registered User
    Namn
    David N
    Reg.datum
    aug 2012

Hjälp med tändningsinställning Gbg!

Hej,

Jag har en vässad volvo 142-72 som jag inte haft så länge. Problemet med den är att brytarspetsarna inte öppnar, alltså tänder den inte. Jag behöver hjälp med en total tändningsinställning med allt vad det innebär. Jag har varken kunskapen eller resurserna och söker med eld o lykta efter någon med bra kunskap inom området som kan hjälpa mig med detta, givetvis mot normalt timarvode.

Hoppas ni finns här!

Allvetare Catos avatar
    Namn
    Cato A
    Reg.datum
    maj 2002
    Brytarna kan du väl ställa in själv?

Ställa axeln så någon av de 4 nockarna på axeln trycker max på brytarspetsen, lossa skruven som håller fast denna men inte helt. Sen har du säkert ett jack i brytaren och någon pigg på plattan där brytarspetsen skruvas fast. Sätt en mejsel där och vrid så kan du justera avståndet. Ta ett bladmått på ca 0.4mm så borde det hamna i närheten på 50grader.

Ska du ställa tändnignen kan du ställa remskivan så den tex står på 10 grader eller vad det nu ska vara, sedan en testmejsel på tändspolen och vrida fördelaren så ser du när du hittat rätt.

Registered User
    Namn
    David N
    Reg.datum
    aug 2012
    Tack för svaret. Jag har bara en fråga; "Ställa axeln så någon av de 4 nockarna på axeln trycker max på brytarspetsen", vilka är de 4 nockarna?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här