Volvo S60 Polestar mot BMW M3 och Audi RS4
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 30
  1. #1
    Administrator Eriks avatar
    Namn
    W
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 463

    Volvo S60 Polestar mot BMW M3 och Audi RS4

    Volvo S60 Polestar mot BMW M3 och Audi RS4
    PROV: Volvo S60 Polestar mot BMW M3 och Audi RS4 - auto motor & sport

    Vad priset på S60 Polestar skulle bli vid ev massproduktion vore väldigt intressant, nu är det 2milj som gäller men vad hade inte M3 och RS4 kostat om de producerades i samma småskala?
    Senast redigerat av Erik den 2012-10-22 klockan 15:18.
    zatzy.com | crew

  2. #2
    Duktig på att Misslyckas
    Namn
    Svante P
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Bålsta
    Jobb
    Earning Money
    Inlägg
    1 450
    Såg ju trevlig ut men kommer den tillverkas eller blir det samma sak som c30´n?
    Live Long And Prosper
    //The Zwamp

  3. #3
    Registered User
    Namn
    Håkan W
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    82
    Oj, va oväntat att Volvon skulle vinna med Volvoförare... suck. Men det hade ju varit trevligt om de började tillverka den.

  4. #4
    Administrator Eriks avatar
    Namn
    W
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 463
    Citat Ursprungligen postat av Waltec Visa inlägg
    Oj, va oväntat att Volvon skulle vinna med Volvoförare... suck. Men det hade ju varit trevligt om de började tillverka den.
    Mycke Volvo i TTA
    zatzy.com | crew

  5. #5
    Registered User
    Namn
    Anders P
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    1 714
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Vad priset på S60 Polestar skulle bli vid ev massproduktion vore väldigt intressant, nu är det 2milj som gäller men vad hade inte M3 och RS4 kostat om de producerades i samma småskala?
    Visst, men i detta fall handlar det om en extrem version av en bil som sannolikt aldrig skulle kunna bära kostnaderna i verkligheten. Det handlar ju om att det ska finnas såväl garantier som serviceprogram och delar med mera som inte ska vara mer komplicerade än att lämna in en S60 D2. Även Audi och BMW testar sina turbomodeller som typ M5 eller RS6 med kanske 600-700 hk för att testa vad det håller för, likaså extremare konfigurationer för chassin och annat. Sen blir bilen för gatan nått helt tredje.

    Skillnaden är att Volvo tagit en ren konceptbil, helt optimerad för sin sak, bana och bränsle och valt att låta pressen beskriva som nån slags förseriebil för fullskalig produktion. För mig är det som om Peugeot skulle ta sin 700 hk starka Le mans inspirerade V12 "superdieselbil" dom hade på Parissalongen och skicka ut den för testning mot serieproducerade Ferraris och Lambo. Jag vet inte riktigt vad man vill ha sagt med det ? Att visa att man kan ? Vem skulle inte kunna i så fall ? På så sätt är testet av ringa betydelse på alla plan.

  6. #6
    Administrator Eriks avatar
    Namn
    W
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 463
    Citat Ursprungligen postat av Supernova Visa inlägg
    Visst, men i detta fall handlar det om en extrem version av en bil som sannolikt aldrig skulle kunna bära kostnaderna i verkligheten. Det handlar ju om att det ska finnas såväl garantier som serviceprogram och delar med mera som inte ska vara mer komplicerade än att lämna in en S60 D2. Även Audi och BMW testar sina turbomodeller som typ M5 eller RS6 med kanske 600-700 hk för att testa vad det håller för, likaså extremare konfigurationer för chassin och annat. Sen blir bilen för gatan nått helt tredje.

    Skillnaden är att Volvo tagit en konceptbil, helt optimerad för sin sak, bana och bränsle och valt att låta pressen beskriva som nån slags förseriebil eller koncept. För mig är det som om Peugeot skulle ta sin 700 hk starka Le mans inspirerade V12 "superdieselbil" dom hade på Parissalongen och skicka ut den för testning mot serieproducerade Ferraris och Lambo. Jag vet inte riktigt vad man vill ha sagt med det ? Att visa att man kan ? Vem skulle inte kunna i så fall ? På så sätt är testet av ringa betydelse på alla plan.
    Så du menar alltså att en Bmw 318d inte är mindre komplicerade i garantierna, serviceprogramen, delar och liknande jämfört med Bmw M3?
    zatzy.com | crew

  7. #7
    Registered User
    Namn
    Anders P
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    1 714
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Så du menar alltså att en Bmw 318d inte är mindre komplicerade i garantierna, serviceprogramen, delar och liknande jämfört med Bmw M3?
    Det handlar om att kunna bära garantikostnader, både ryktes och kostnadsmässigt med mera när något skiter sig. Tänk på M3 E46 motorn tex. Det handlar också om att kunna åtgärda bums utan strul. Därför är en fabrikstestbil med extrrema egenskaper mer eller mindre helt ointressant. Det är ju på inga sätt lätt att lansera en prestandabil.

  8. #8
    Registered User
    Namn
    Samir H
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    994
    Haha.. Körde den där rs4an lika snabbt runt som m3an ?
    mvh

  9. #9
    Temporary Allowed
    Namn
    Ronnie Palm
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Mora
    Inlägg
    1 047
    Citat Ursprungligen postat av tiX Visa inlägg
    Haha.. Körde den där rs4an lika snabbt runt som m3an ?
    Jag, som uttalad audifantast har svårt, för att inte säga omöjligt, att tro att en RS4 avant ska haka en M3 coupe på den banan. Nästan lika otroligt att en bil, trimmad av ett företag som säkert har mindre budget på ett år än vad BMW la på utveckling av väghållningen på M3an ska haka av tyskarna på bana... Visst att den har mer effekt. Men tror inte att de extra 80 hästarna gör skillnaden på en sån bana... Vill gärna att svensken ska vinna... men det känns inte så?...
    Turbolagg är en dålig start på dagen....

  10. #10
    Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Stockholm - Jarlaplan
    Inlägg
    18 576
    Citat Ursprungligen postat av Mithandir Visa inlägg
    Nästan lika otroligt att en bil, trimmad av ett företag som säkert har mindre budget på ett år än vad BMW la på utveckling av väghållningen på M3an ska haka av tyskarna på bana... Visst att den har mer effekt. Men tror inte att de extra 80 hästarna gör skillnaden på en sån bana... Vill gärna att svensken ska vinna... men det känns inte så?...
    Vad spelar Polestars budget för roll? Väghållningen har fixats till med hjälp av Öhlins, dessutom är Volvon optimerad för bra väghållning medan M3 + RS4 är en kompromiss mellan väghållning och komfort.
    Mitt hexakopterbygge
    www.maciej.se/T810.html

  11. #11
    Skaffat svennebil franges avatar
    Namn
    Ragnar W
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Laholm
    Jobb
    Fd. korvgubbe, fd. spritlangare, fd. potatislangare, fd. säljare, fd. makaronikokare, numera skogsvårdstekniker.
    Inlägg
    3 704
    Måste säga att priset är i det närmaste löjligt för Volvon iochmed att det trots allt 'bara' handlar om en hottad befintlig modell med trimmade T5an (eller om det var T6, men skitsamma) med större turbo, värre bromsar och fjädring och ett fetare bodykit.

    Hade det varit en helt egen modell med egenutvecklad speciellmotor, tex en högvarvig V8 som inte återfinns i någon annan modell, så hade det varit lite annorlunda.

    Och sen att Volvo anser att projektet måste betala sig självt, att cheferna resonerar 'jaja okej, ni får väl göra en bil då, men då får ni betala det själva'.

    Tänker lite på VW och projekt Veyron, att VW är helt inne på att projektet kommer kosta och att de från början till slut kommer gå back ekonomiskt på det men ändå gör det 'för att de kan'.
    Yes, I'm goin' to hell.
    But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

  12. #12
    S60 T5 Revills avatar
    Namn
    Richard M
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    GBG/Jonsered
    Inlägg
    705
    Spec på vad som är gjort på bilen:

    Volvo S60 Polestar Concept Car

  13. #13
    Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Stockholm - Jarlaplan
    Inlägg
    18 576
    Citat Ursprungligen postat av frange Visa inlägg
    Måste säga att priset är i det närmaste löjligt för Volvon iochmed att det trots allt 'bara' handlar om en hottad befintlig modell med trimmade T5an (eller om det var T6, men skitsamma) med större turbo, värre bromsar och fjädring och ett fetare bodykit.
    Fast priset är väl vad prototypen kostade och inte vad bilen ska kosta ut till kund i en större serie och i så fall är det inte speciellt mycket pengar.
    Mitt hexakopterbygge
    www.maciej.se/T810.html

  14. #14
    ST driver for life! Zafiros avatar
    Namn
    Andreas K
    Reg.datum
    okt 2002
    Ort
    Skåne
    Jobb
    Data
    Inlägg
    13 050
    Citat Ursprungligen postat av tiX Visa inlägg
    Haha.. Körde den där rs4an lika snabbt runt som m3an ?
    Dock kördes bilarna på fuktigt bana. Som det beskrevs i testet i tidningen så hade BMW svårt med grepp på vissa delar av banan. Sen har två övriga AWD medan den andra är RWD vilket underlättar i det blöta.
    Senast redigerat av Zafiro den 2012-10-26 klockan 20:39.
    Bu!

  15. #15
    Registered User
    Namn
    Samir H
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    994
    Har endå svårt att se att den ska köra snabbare.
    mvh

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här