Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 20

Ämne: Toyota aygo

Registered User Stingray1983s avatar
    Namn
    Pierre H
    Reg.datum
    maj 2006

Toyota aygo

Hej jag har funderat på att skaffa
    en billig bil att äga,

Hyrde en Toyota Aygo som övningskörningsbil åt min tjej.
    Efter att ha åkt nästan 10 mil så tankade vi fullt, 60 kr.. Bilen kostar ju inget att tanka i princip.
    Förstå vad pengar man tjänar och skatten är ju gravt reducerad på dessa miljöbilar..

Jag funderar på att sälja av mig min finare bil då den mest står oanvänd så jag har en pendlarbil med låga bensin och ägandekostnader som denna..

Efter att ha kollat upp den närmre så är det samma bil som peugeot 107 och Citroen c1.
    Där citroen c1 trots att det är samma bil verkar vara den billigaste att köpa.

Vad jag undrar är om detta oavsett vilken av dessa det blir, är en bil som startar på vintern även utan motorvärmare?

Kommer använda den dagligen som bruksbil och vill gärna höra vad ni tycker om ni kanske äger en sådan här?

Registered User ThorskeNs avatar
    Namn
    Kalle T
    Reg.datum
    okt 2005
    Polaren hade en 107a förra vintern, startade alltid och gick bra då. Det enda minuset jag kommer på igentligen är om det snöar mycket så fungerar fronten som en plog för snö upp på vindrutan
    zatzy.com | Registered User | Saab igen tydligen

Namn
    Pierre H
    Reg.datum
    maj 2006
    Hahahaha Perfekt då kan jag ju ta betalt för snöröjning på samma gång
    Men tack för infon Bra att veta att de troligen inte blir problem med att starta den vintertid.Har alltid kört 240 vintertid då den alltid startar oavsett hur kallt det vart. Men nu blir de småsaker att byta hela tiden på gamla slitvargen och den drar onödigt mycke bensin så den är inte så billig att äga som jag i början ville tro.. Därav mina planer på att skaffa en sådan här kärra som går apansbilligt

Tack för svaret

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Vilken bil som helst startar på vintern utan motorvärmare förutsatt att det inte är nåt fel på den förstås.

C1, aygo och 107 är samma bil, mycket riktigt. Nypriset skiljer inte nämnvärt heller men som alla bilexperter vet så krånglar ju franska bilar alltid medan toyota är totalt ofelbara och det driver väl ner begpriset på C1:an kan jag tro

Det som kan skilja c1, aygo och 107 åt är standardutrustningen.

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Citat Ursprungligen postat av Perc Visa inlägg
    Vilken bil som helst startar på vintern utan motorvärmare förutsatt att det inte är nåt fel på den förstås.

C1, aygo och 107 är samma bil, mycket riktigt. Nypriset skiljer inte nämnvärt heller men som alla bilexperter vet så krånglar ju franska bilar alltid medan toyota är totalt ofelbara och det driver väl ner begpriset på C1:an kan jag tro

Det som kan skilja c1, aygo och 107 åt är standardutrustningen.
    det skulle vara illa att en bil som är några få år inte startar

det gör jhu vilken gammal skit bil som helst så länge batteriet är ibra skick

värt att tänka på är att motorerna kan skilja även om karosserna är dom samma värt att nämna

hurvida det är så i detta fallet eller ej låter jag vara osagt =)

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Citat Ursprungligen postat av Growe^^ Visa inlägg
    värt att tänka på är att motorerna kan skilja även om karosserna är dom samma värt att nämna

hurvida det är så i detta fallet eller ej låter jag vara osagt =)
    Samma motorer i dem. Bensinaren är japansk. Dieseln är lika delar fransk och ford och sitter i massvis av modeller från ford, volvo, mazda, peugeot, citroen m fl.

Det är bara kosmetiska detaljer (och kanske nivån på standardutrustningen) som skiljer mellan dessa.

Dalmas i exil AXL72s avatar
    Namn
    Axelsson
    Reg.datum
    maj 2003
    Vet inte riktigt hur kvalitén på automatlådan är på Aygon om man funderar på en sån. Har en bekant som köpte en fabriksny Aygo som var in på verkstaden ca 15 gånger med en krånglande automatlåda. Man bytte växellåda och all tillhörande elektronik utan att fixa felet.

Till slut ledsnade han och krävde en ny bil, men det var exakt samma problem med denna när han väl fick den, så nu har han fått ut en tredje Aygo, men med manuell låda denna gång.
    - POLO R WRC 2014 -

Registered User Captainoatss avatar
    Namn
    Marcus K
    Reg.datum
    apr 2006
    Är det bara jag som är livrädd i små bilar på vintern känns som att sitta i en liten tonfiskburk

See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Citat Ursprungligen postat av Captainoats Visa inlägg
    Är det bara jag som är livrädd i små bilar på vintern känns som att sitta i en liten tonfiskburk
    Jag kan tänka mig att ha en Aygo

på flaket som reservdunk

Registered User Captainoatss avatar
    Namn
    Marcus K
    Reg.datum
    apr 2006
    Citat Ursprungligen postat av Stefan N Visa inlägg
    Jag kan tänka mig att ha en Aygo

på flaket som reservdunk

haha

Namn
    Pierre H
    Reg.datum
    maj 2006
    Den har ändå 4 stjärnor hos euroNCAP
    blir det att jag slår till så blir det en manuell lådda.
    Jag ogillar, har alltid ogillat och kommer alltid att ogilla automatlådor..

Visst är det en lunchbox på hjul, men tar den mig från A till B på ett billigt och säkert vis, why not

Registered User
    Namn
    Martin M
    Reg.datum
    nov 2011
    Vad är det som får dig att tro att bilen är säker bara för att den har fått 4 stjärnor i euroNCAP? BMW e60 fick oxå 4 stjärnor i euroNCAP, vilken bil skulle du vilja sitta i när wt-morsan bränner in i baken på dig vid ett rödljus i sin xc-90 för att hon gullar med ungen som gråter? Eller som i mitt fall, vittna i rättegång för vållande till annans död för en påkörning bakifrån mellan en aygo och en auris, damen i aygon dog av sina nackskador, gubben som körde på henne gick ur med lite blåmärke som följd (och en friande dom). Skulle aldrig sätta mig i en småbil o tro den är säker för nått institut har sagt att den är säkrare än medelbilen. Sen att den är billig är ju en annan femma.

/Martin

Registered User
    Namn
    johan k
    Reg.datum
    maj 2008
    Haft en aygo. Köpte den fabriksny och körde 9000mil med den innan jag sålde. Mycket bra kvalite, inte ett enda fel. Inte ens bromsbelägg. Plastig burkig men billig. 500 kr skatt per år. Känns piggare än vad den är för den är så lätt. Tar sig fram väldigt bra på vintern. Stabil även i motorvägsfart, även fast det märks att den är kort. Bra vägkänsla så det blir aldrig läskigt.

Krocksäker? Javisst, men fysikens lagar gäller fortfarande. Vid en krock med ett större föremål än din bil (alltså de flesta bilar) tar din bil största smällen om du sitter i en aygo.

edit: Bra bil! Men skulle rekommendera dig att gå upp ett steg i storlek. Köp en vanlig småbil istället (fabia, polo etc.). aygon och c1 och 107an är gjort för stadstrafik. Med en småbil får man en mer allsidig bil. Agyon låg på 0,5l/mil för mig. Säg en fabia går att köra på 0,6. Visst blir det lite dyrare men tycker inte riktigt det man sparar motiverar en aygo om man inte kör mycket i stadstrafik

Registered User
    Namn
    johan k
    Reg.datum
    maj 2008
    Citat Ursprungligen postat av Martin_M Visa inlägg
    Vad är det som får dig att tro att bilen är säker bara för att den har fått 4 stjärnor i euroNCAP? BMW e60 fick oxå 4 stjärnor i euroNCAP, vilken bil skulle du vilja sitta i när wt-morsan bränner in i baken på dig vid ett rödljus i sin xc-90 för att hon gullar med ungen som gråter? Eller som i mitt fall, vittna i rättegång för vållande till annans död för en påkörning bakifrån mellan en aygo och en auris, damen i aygon dog av sina nackskador, gubben som körde på henne gick ur med lite blåmärke som följd (och en friande dom). Skulle aldrig sätta mig i en småbil o tro den är säker för nått institut har sagt att den är säkrare än medelbilen. Sen att den är billig är ju en annan femma.

/Martin
    Mycket större risk att skadas om man blir påkörd bakifrån. Tillverkarna satsar på frontalkrockar. Finns t.ex. aktiva pisksnärtskydd i en del bilar men då får man betala 3ggr så mycket också.

Evil Es avatar
    Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Citat Ursprungligen postat av kaffekoko Visa inlägg
    Mycket större risk att skadas om man blir påkörd bakifrån. Tillverkarna satsar på frontalkrockar. Finns t.ex. aktiva pisksnärtskydd i en del bilar men då får man betala 3ggr så mycket också.
    Lite ot kanske, ber om ursäkt för det, men.....
    Det är även ca 20% (om jag inte missminner mig, det var stor procentuell skillnad iafl) ökad risk för nackskada för bilar med dragkrok. Jag önskar alla jävla idioter som användet dragkroken som backvarnare en riktigt rejäl påkörning bakifrån!!!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här