Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 19
    Bmw skadad..
    Namn
    Jimmy A
    Reg.datum
    jan 2005

Hur många bilar får man äga/köpa/sälja/byta per år?

Hej. som alla vet så går det många myter om "du får max äga 5bilar per år blablaba" alla möjliuga siffror sägs.

Men hur ligger det egentligen till? är det någon som har frågat skatteverket/transportstyelsen och vet? Jag hittar inget på deras hemsidor?

Självklart förstår jag att det INTE är okej om man köper trasiga bilar för 30,000 o lagar och säljer för 60,000kr 10gånger om året utan att skatta för pengarna.

Men om man bara gillar o byta bil och går minus på det då? Säg att du byter bil 8gånger om året, och går minus på det Det borde väl vara helt okej? varför skulle någon bry sig om det?

Är det någon som vet korekto info?

[ OO===[ ][ ]===OO ]

bigmac
    Guest
    Skatteverket brukar väl säga att du inte får köpa och sälja saker och göra mer än 50 000kr i vinst per år, sen måste du deklarera för det. Är övertygad om att det även gäller bilar.
    Det gäller framförallt blocket/tradera-proffs... dom håller dom koll på.

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    det finns väll ingen fastslaget antal bilar det är lite beronde på modell osv som spelar roll

äga bilar får du göra till ett stort antal det är när du börjara sälja och köpa bilar hejvilt som dom får upp ögonen för dig och börjar ifrågasätta

har själv 5bilar här hemma och 4st igaraget och aldrig fått någon fråga men säljer sällan bilar

och dom är kanske värda 100k ibästa fall tillsammans skulle tro att det blir mer liv när det är dyrare bilar snackar vi bilar i miljonklassen så är risken övervägande stor att dom börjar fråga redan efter 2-3st bilbyten

Evil Es avatar
    Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Du får väl äga och sälja hur många du vill, skatta vinsten bara.

Dock tror jag inte att man får importera hur många som helst / år som privatperson, nån som har bättre koll?

bigmac
    Guest
    Du får ta hem 1 bil per 12 kalendermånader för eget bruk. Sen en sak till, om värdet på bilarna som du äger är högt, och du själv taxerar en låg inkomst, eller kanske jobbar i en bransch med mkt kontanter (tex restaurang/butik) så kan du säkert räkna ut med arslet vad som händer. Bara ett tips ;-)

Bmw skadad..
    Namn
    Jimmy A
    Reg.datum
    jan 2005
    Men om man säljer 8bilar på ett år då... o kanske 4st på 2månader bara... Börjar dom nosa då? även om man går minus på varje plåthög? dom kan ju ifs inte veta om man går minus eller plus eller?

o hur funkar det här med /år ? nollställs det vid årsskiftet eller jag förstår inte.. verkar väldigt delade meningar om detta..

[ OO===[ ][ ]===OO ]

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Citat Ursprungligen postat av bigmac Visa inlägg
    Du får ta hem 1 bil per 12 kalendermånader för eget bruk. Sen en sak till, om värdet på bilarna som du äger är högt, och du själv taxerar en låg inkomst, eller kanske jobbar i en bransch med mkt kontanter (tex restaurang/butik) så kan du säkert räkna ut med arslet vad som händer. Bara ett tips ;-)
    japp att man är en jävel på att hitta pantburkar ;-)

Registered User
    Namn
    Martin B
    Reg.datum
    maj 2003
    Spara alla kvitton så du kan bevisa att du går minus så är det inga problem.

Bmw skadad..
    Namn
    Jimmy A
    Reg.datum
    jan 2005
    sällan jag ens spar kvitton på gammla skit bilar. Men kan dom anklaga en för att gå plus utan dom öht kan visa att man gör det? Dom tre senaste bilarna jag sålt har jag minus på för dom har gått sönder, har förlorat 5-siffriga belopp. Vore ganska drygt om då skatteverket anklagar en för att gå plus.

[ OO===[ ][ ]===OO ]

bigmac
    Guest
    Är det skitbilar behöver du inte bry dig. Men är det bilar som är värda 50kkr eller mer bör du behålla kvitton, iaf om det blir lite volym på omsättningen.

Bmw skadad..
    Namn
    Jimmy A
    Reg.datum
    jan 2005
    Citat Ursprungligen postat av bigmac Visa inlägg
    Är det skitbilar behöver du inte bry dig. Men är det bilar som är värda 50kkr eller mer bör du behålla kvitton, iaf om det blir lite volym på omsättningen.
    problemet är att jag omsätter inte... Jag har alltid gått minus som satan på att byta bil. för det ända dom gör är att kostar pengar och sjunker i värde och går sönder. Men jag är ändå nojjig för att skatteverket/transportstyrelsen ska lägga sig i att jag byter bil för ofta. För att alla säger till mig "blablab man får bara äga si o så många blabla så får du inte göra blabla"

[ OO===[ ][ ]===OO ]

bigmac
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av OverBoosted Visa inlägg
    problemet är att jag omsätter inte... Jag har alltid gått minus som satan på att byta bil. för det ända dom gör är att kostar pengar och sjunker i värde och går sönder. Men jag är ändå nojjig för att skatteverket/transportstyrelsen ska lägga sig i att jag byter bil för ofta. För att alla säger till mig "blablab man får bara äga si o så många blabla så får du inte göra blabla"
    Omsättning får du oavsett om du går med vinst eller förlust, men är det skitbilar så syns du inte på radarn. Fortsätt köp och sälj så mycket du vill.

MEN

Är du 0 eller låg-taxerare? Trubbel. Du bör inte hålla på med bilaffärer. Du kan få ögonen på dig även om det är billiga bilar. Alltså, det finns lixom ingen skarp gräns.

Tänk dig själv:

Du taxerar 0kr/år och har inga beskattningsbara tillgångar, men ändå köper/säljer du 20 bilar per år. Varifrån kommer pengarna undrar skatteverket!

Du är lågtaxerare, typ 50 000kr/år. Samma sak här. Om du tjänar så lite kan du OMÖJLIGEN ha råd med en bil såvida ingen betalar för både ditt uppehälle och käk. Skatteverket blir nyfikna.

Du är normalinkomsttagare, >300 000kr/år. Köp hur mycket bilar du vill, men börjar du omsätta 10 bilar/år som är värda >100 000kr/st? Kan bli trubbel, speciellt om du äger flera bilar samtidigt. Hur fick du ihop pengarna till dom?

Ps: Skatteverket gillar inte: "Det ska väl ni skita i". Den typen av argumentation biter inte.

Så... om du köper och säljer dina bilar med ärligt intjänade pengar, dvs inte svarta pengar och du inte tjänar mer än 50 000kr/år på dina bilaffärer så behöver du ALDRIG oroa dig.

Lycka till

Bmw skadad..
    Namn
    Jimmy A
    Reg.datum
    jan 2005
    Ja det låter sunt bigmac! jag förstår självklart logiken, i att dom hajjar ganska lätt om nån har rent mjöl i påsen eller ej som tur har jag ju inget att oröa mig för om dom kollar upp. Jag tycker bara det vore en jobbig process om dom blandade sig in..

[ OO===[ ][ ]===OO ]

Allmänt ivägen...
    Namn
    Micke Ö
    Reg.datum
    feb 2003
    Jobb
    Schääf
    Citat Ursprungligen postat av OverBoosted Visa inlägg
    sällan jag ens spar kvitton på gammla skit bilar. Men kan dom anklaga en för att gå plus utan dom öht kan visa att man gör det? Dom tre senaste bilarna jag sålt har jag minus på för dom har gått sönder, har förlorat 5-siffriga belopp. Vore ganska drygt om då skatteverket anklagar en för att gå plus.
    Du kan upptaxeras utifrån de bedömningar som skatteverket gör av vad du "borde" ha tjänat på dina affärer. Några egentliga bevis i form av kvitton eller liknande behövs inte utan man gör en uträkning utifrån schabloner och sedan åker du på att försvara dig emot beslutet.
    Detta beror på att det stora problemet med svarta pengar är att det allt som oftast inte finns några papper hos någon av parterna, dvs det går inte att göra någon helt korrekt beräkning av skatten utan det blir en bedömning helt enkelt.

Men som så många sagt tidigare, det ska mycket till innan det läggs ner någon energi på dina små bilaffärer, även om de är många. För att undvika eventuella problem om någon kommer och klagar, spara kvittona! Skrivs inga kvitton, börja med det.
    Friskt gasat hälften brunnet!

bigmac
    Guest
    Jag fick brev av skatteverket på en bil som jag hade importerat, men inte stod som ägare på. Svarade på deras fråga och sen var det inget mer med det.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här