Resultat 1 till 7 av 7
    Registered User JohnTurbos avatar
    Namn
    John S
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Eget

Komma åt extern hårdisk kopplad till DVD-spelare via router?

Har följande problem, jag har en Blu-ray spelare (Philips HTS5590) Denna är kopplat till Tv:n med HDMI kabel, och även till min externa hårddisk via USB. Detta fungerar utmärkt och den spelar det mesta direkt från den externa hdd:n. Blu-rayspelaren är även kopplad till min router via vanlig nätverkskabel. Skulle nu tycka att det var smidigt att kunna nå den externa disken direkt från datorn så att man kan föra öven ny musik/bilder/film som man vill titta på direkt ifrån datorn via nätverket.

I nätverksinställningarna i Blu-rayspelaren har jag givit den en IP-adress och den säger att den är ansluten till nätverket. När jag går till datorn (med win7) så hittar den inte dvd-spelaren och om jag försöker lägga till den som en ny disk med IP-nummret så går det inte heller.

Finns det någon bra lösning på det här?
    Ny äkta Zenderläpp till standardfront E36 säljes billigt! PM:a

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Att spelaren har nätverksstöd och USB betyder inte automatiskt att den också har filserverfunktioner.

Står det ens i specsen för spelaren att den ska klara av vad du försöker göra?

Namn
    John S
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Eget
    Förmodligen är det väl som du säger, man kan ju komma åt datorn via Dvd:n och spela upp mina listor från mediaplayer. Detta är ju dock rätt värdelöst.

Skulle jag kunna lösa detta på något annat sätt så att man slipper springa med den externa disken mellan datorn och tv:n hela tiden? Finns ju routers med USB men det har inte min..

Edit: Skulle det fungera om jag med hjälp av en NAS-adapter kopplar in extern hdd i router. Kan man ha extern hdd inkopplad via usb till både routern och dvd:n samtidigt?
    Senast redigerat av JohnTurbo den 2011-07-11 klockan 18:30.

JESTEM HARDCOREM
    Namn
    Daniel A.
    Reg.datum
    maj 2001
    Citat Ursprungligen postat av JohnTurbo Visa inlägg
    Edit: Skulle det fungera om jag med hjälp av en NAS-adapter kopplar in extern hdd i router. Kan man ha extern hdd inkopplad via usb till både routern och dvd:n samtidigt?
    Nej, inte samtidigt.

Men, om spelaren har nätverksstöd så borde den kunna komma åt hårddisken som NAS också.

Namn
    John S
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Eget
    Citat Ursprungligen postat av dstr Visa inlägg
    Nej, inte samtidigt.

Men, om spelaren har nätverksstöd så borde den kunna komma åt hårddisken som NAS också.
    Låter ju lovande, någon som har tips på en smiddig NAS-USB adapter? Verkar vara mycket dåligt med sådant i Sverige, hittar bara "färdiga" NAS-diskar.

Edit: Kammade mig och gjorde en bättre sökning och hittade denna: DELTACO NAS SERVER TILL EXTERN USB-HÃ…RDDISK | Dustinhome.se

JESTEM HARDCOREM
    Namn
    Daniel A.
    Reg.datum
    maj 2001
    Citat Ursprungligen postat av JohnTurbo Visa inlägg
    Låter ju lovande, någon som har tips på en smiddig NAS-USB adapter? Verkar vara mycket dåligt med sådant i Sverige, hittar bara "färdiga" NAS-diskar.

Edit: Kammade mig och gjorde en bättre sökning och hittade denna: DELTACO NAS SERVER TILL EXTERN USB-HÃ…RDDISK | Dustinhome.se
    Du får nog kamma dig igen...

"Denna produkt har utgått och kan ej beställas"

Köp dig en tom netgear readynas istället och flytta hårddisken. Hårddisken töms nog när du stoppar i den, så se till att ha backup.

Registered User
    Namn
    Andreas Hellström
    Reg.datum
    dec 2003
    Citat Ursprungligen postat av dstr Visa inlägg
    Du får nog kamma dig igen...

"Denna produkt har utgått och kan ej beställas"

Köp dig en tom netgear readynas istället och flytta hårddisken. Hårddisken töms nog när du stoppar i den, så se till att ha backup.
    Förstår inte heller varför han ska göra det så svårt.
    Sen om det inte är nån super-bling-bling-hårddisk du har nu kan du lika gärna köpa en NAS med hårddisk.
    Då vet du att det funkar och du får en ny fräsh disk som (förmodligen) håller längre än en begagnad extern.

NASar kan vara lite kinkiga vad gäller diskar, att då hitta en NAS som passar med just den disken du har som extern HDD kan vara problem

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här