Resultat 1 till 13 av 13
    Registered User
    Namn
    James
    Reg.datum
    feb 2011

Mazda 6? Är det värt de

Hej medlemmar!

Har enorm ångest, är det värt att satsa på en mazda 6 benisare? Ska jag ha 2.0 eller 2.3 sport modellen?
    Har läst att den är totallt skit från hela hållet och andra en perfekt bil. Vill absolut inte ha en diesel, klarar inte av det ljudet.

Tycker man får mycket för pengarna, hade tänkt lägga 80-90k och då kan man få en hyfsat ny och lågmilare. Hade tänkt styla upp den lite och vill drf den ska se bra ut i lacken osv. Var inne på audi först men dem är så jäkla dyra i försäkring, har ej dem pengarna.

Tusen tack för ni läst igenom detta, kommentera gärna

Effektutnyttjare
    Namn
    Denis P
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Studerar
    För bästa tipps om hur bilens kvalitet som begagnad är att du tittar på denna begagnat guiden http://www.automotorsport.se/biltester/2005/0510/051009.pdf

Jag har kört både 2.0 och 2.3 sporten, de är mycket trevliga på många vis. Sporten har jag kört senast för någon månad sedan och det är den jag kommer ihåg bäst. Det är 2 saker som är riktigt störande, och då är jag inte den känslige som brukar klaga för minsta lilla grej. Det första är verkligen bullernivån. 2.0an är tystare på grund av smalare och högre däck tror jag.

Som det andra så hade sporten en facelyft och då var den med en 6 växlad låda. Det som stör mig riktigt mycket är att trots den större motorvolymen och 6 växlar så är den oerhört lågt växlad för att vara på 2.3 liters motor. Helt idiotiskt att varva 3000 rpm i 6an i 100 km/h. Det kändes som att man saknar en sjunde växel, och så ska man absolut inte behöva känna i den typen av bil. Annars är det en toppen bil.
    Citat Ursprungligen postat av E60_530i
    Original eller inte, you race what you got ;)

Effektutnyttjare
    Namn
    Denis P
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Studerar
    Kom på en grej till. Sporten har en riktigt vass och snabb styrning. Kan kännas lite ovant beroende på vilken bil man är van att köra.

Registered User
    Namn
    James
    Reg.datum
    feb 2011
    Tusen tack för länken och dina tips, mkt bra att veta. 3000 i 6an / 100kmh påminner om min v6a 2l i 5an, Ang bullret, då behöver man alltså inte köpa en japsdämpare för att bli döv? Jag som var mest sugen på 2.3 sporten. Nu kör jag mest landsvägar/stan men kommer definitivt prova bilen på allt underlag innan jag bestämmer mig. Återigen, Tusen tack & önskar flera kommentarer, bra som dåöiga

Registrerad Användare
    Namn
    Simon H
    Reg.datum
    apr 2007
    Citat Ursprungligen postat av brumbrum2 Visa inlägg
    Tusen tack för länken och dina tips, mkt bra att veta. 3000 i 6an / 100kmh påminner om min v6a 2l i 5an, Ang bullret, då behöver man alltså inte köpa en japsdämpare för att bli döv? Jag som var mest sugen på 2.3 sporten. Nu kör jag mest landsvägar/stan men kommer definitivt prova bilen på allt underlag innan jag bestämmer mig. Återigen, Tusen tack & önskar flera kommentarer, bra som dåöiga
    Köp en 2,3 sport. Otroligt fina chassin i dom, 17" original.
    Överaskande bra väghållning.
    Om du lyder alla regler så missar du allt det roliga

Registered User
    Namn
    James
    Reg.datum
    feb 2011
    Citat Ursprungligen postat av Superstarer Visa inlägg
    Köp en 2,3 sport. Otroligt fina chassin i dom, 17" original.
    Överaskande bra väghållning.
    Är inne på det Blir troligen någon efter sommaren, mkt fina

Registered User
    Namn
    James
    Reg.datum
    feb 2011
    Vad tror ni om mazda 6 2.0 t? Skiljer det mkt mellan den och 2.3? Den är ju 20~ hästar lägre men med turbo, vad tror ni?

Effektutnyttjare
    Namn
    Denis P
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Studerar
    Citat Ursprungligen postat av brumbrum2 Visa inlägg
    Vad tror ni om mazda 6 2.0 t? Skiljer det mkt mellan den och 2.3? Den är ju 20~ hästar lägre men med turbo, vad tror ni?
    Du syftar säkert på en diesel motor? Jag är rätt säker på att Mazda 6 inte finns med en bensin turbomotor förutom 260 hk MPS.

Registered User
    Namn
    James
    Reg.datum
    feb 2011
    Citat Ursprungligen postat av Ferox Visa inlägg
    Du syftar säkert på en diesel motor? Jag är rätt säker på att Mazda 6 inte finns med en bensin turbomotor förutom 260 hk MPS.
    Det är iaf vad blocket säger, man får tydligen inte länka här så sök på blocket "Mazda 6 2.0T/lågmilare/0:-kontant -05"

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Jag gissar att handlaren skrivit fel. I blockets faktaruta står det 141hk och det låter väldigt lite för en tvåliters bensinturbo från 2005. Hittar heller inget på wikipedia om att 6:an skulle ha nån tvålitersturbo.

Effektutnyttjare
    Namn
    Denis P
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Studerar
    Det där är vanlig 2.0 sugmotor. Mitt slutgiltiga tips är att testa både 2.0 och 2.3 sport och känn efter vilken som passar dig bättre.

Allätare lillstefans avatar
    Namn
    Stefan Å
    Reg.datum
    nov 2008
    En sak att tänka på med Mazda6 är att rostskyddet är värdelöst, man kan se 04r som är genomrostade i de bakre hjulhuskanterna. Kolla gärna efter ett exemplar som har fått en extra rostskyddsbehanling.

Registrerad Användare
    Namn
    Simon H
    Reg.datum
    apr 2007
    Citat Ursprungligen postat av lillstefan Visa inlägg
    En sak att tänka på med Mazda6 är att rostskyddet är värdelöst, man kan se 04r som är genomrostade i de bakre hjulhuskanterna. Kolla gärna efter ett exemplar som har fått en extra rostskyddsbehanling.
    Brukar sällan va problem då dem flesta fått sina rostproblem fixade på garantin.
    Om du lyder alla regler så missar du allt det roliga

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här