Resultat 1 till 12 av 12
    Registered User Neoss avatar
    Namn
    Tomas R
    Reg.datum
    maj 2006

Kostnad för att byta ut proppskåp mot jordfelsbrytare?

Åter igen en kostnadsfråga jag går omkring och funderar på. Alltså inget jag ska planera att göra nu men som kanske kan bli aktuellt.
    Jag är alltså inte ute efter exakt pris men vill bara få ett hum om vad det kan kosta att byta gamla proppar mot jordfelsbrytare/automatsäkringar i ett hus.

Måste allt dras om?

Livsnjutare Dee_catis avatar
    Namn
    Anders W
    Reg.datum
    feb 2002
    Allt beror ju på om du måste dra om all el för övrigt. Om du undviker det så kan du nog räkna med 6-8h arbete X arbetskostnad mellan 4-500:-/h så hamnar du runt 3-4k.
    Sen materialet, köper du en central från Malmbergs så blir det betydligt billigare än tex Häger. Men räkna med minst 3-4k för material för ett normalstort hus utan utsvävningar.

Jag bytte central hos mina svärföräldrar och har bytt ut en del el samt kompletterat med jord där det har saknats vart efter. Material 4300:- (köpt direkt från Elektroskandia utan påslag och moms) och det tog ca 5 timmar med skarvning av matning samt lite ombyggnation av vägg.

Men om du däremot behöver dra om alla ledningar samt byta uttag och brytare etc så drar det givetvis iväg.
    Bryt strömmen på huvudcentralen och lyft av locken på din central och ta ett kort och släng upp här. Har du gamla "pappledningar" som luktar tjära så ska dessa bytas ut. Du kanske även inte har jord på annat än kök och badrum, då behöver man oftast komplettera detta men det låter jag vara osagt.
    Utför allt inom bygg i Mälardalen, pm:a vid intresse.

Registered User Bowins avatar
    Namn
    Jimmie B
    Reg.datum
    aug 2005
    Vi betalade ungefär 7000:- när vi bytte central. Det är ca 5 år sen.
    Min syster har precis bytt mestadelen av elen i deras hus och det gick på ca 60000:- tror jag.

Registered User
    Namn
    Anders K
    Reg.datum
    jun 2006
    Du kan ju göra ROT-avdrag också.....

Namn
    Tomas R
    Reg.datum
    maj 2006
    jag äger inte huset än. dock gör jag det snart bara vi pratat med mäklaren. detta var en grej jag noterat på flertalet hus vi kikat på att det sitter gamla propp skåp i nästan alla hus. En annan sak jag också noterade var att personen som bodde i huset har dragit mycket el själv så jag kommer nog ändå ta dit en elektriker som går igenom vad som behöver åtgärdas.
    ang. automatsäkringar och jordfelsbrytare så är det ju inte nödvändigt men mer säkert och jag känner att jag kommer att göra en investering i detta nu när jag vet var ribban ligger vad gällande kostnad.

tack för att ni svarade

Registered User
    Namn
    Daniel J
    Reg.datum
    jul 2002
    Tycker inte det finns anledning att byta central, räcker med installation av jordfelsbrytare. Vi gjorde det och det gick på 2000kr, då satt vi in två jordfelsbrytare (har uppdelad central)

Fortsomfan
    Namn
    Erik N
    Reg.datum
    dec 2004
    En väsentlig kostnadsfråga är hur mycket av ett hus som är jordat. Jordfelsbrytare funkar ju bara om det är jordat. Det tar ju en stund att tråda i jord om det saknas i halva huset.

Registered User
    Namn
    Anders K
    Reg.datum
    apr 2002
    Citat Ursprungligen postat av LargeForce Visa inlägg
    En väsentlig kostnadsfråga är hur mycket av ett hus som är jordat. Jordfelsbrytare funkar ju bara om det är jordat. Det tar ju en stund att tråda i jord om det saknas i halva huset.
    Nej, den fungerar utan jord.
    /Anders

Räkodlare LinXs avatar
    Namn
    Johnnie R
    Reg.datum
    maj 2004
    Jordfelsbrytaren har ingenting med jorden att göra öht. Den jämför strömmarna i fasen och nollan. Om det är skillnad i strömmen (max 30mA) mellan dessa två så löser den ut.

Namn
    Tomas R
    Reg.datum
    maj 2006
    vad är skillnaden på automatsäkring och jordfelsbrytare?

Namn
    Anders W
    Reg.datum
    feb 2002
    Det heter jordfelsbrytare men är lite vilseledande då den inte har hand om jorden utan är en komplettering av skyddsjorden, ytterligare en förebyggande åtgärd mot personskada. Därmed inte sagt att sedvanlig skyddsjord är överflödig eller oönskad, tvärtom. Men en jordfelsbrytare tar hand om de problem som kan uppstå där skyddsjorden inte skyddar.

Namn
    Anders W
    Reg.datum
    feb 2002
    Citat Ursprungligen postat av Neos Visa inlägg
    vad är skillnaden på automatsäkring och jordfelsbrytare?
    Ja du, det är två helt olika saker. En JFB är en strömtransformator som jämför strömmarna i ledarna (fas och nolla) och så länge dessa är lika stora är allt bra. Om däremot en del av strömmen försvinner ut via någon av ledarna så bryts JFB'n då den hamnar i osynk eller vad man ska kalla det.

En automatsäkring (dvärgbrytare) funkar inte likadant som en gammal sedvanlig säkring där en tråd brinner upp vid för hög belastning utan den agerar med en magnet som drar bort en sprint som håller upp brytaren och vid för hög belastning dras sprinten ut såpass långt att den bryts helt enkelt. Då går magneten tillbaka och man kan slå på den igen.
    Kanske lite luddigt förklarat men jag kan inte komma något bättre just nu. Sök på dvärgbrytare/automatsäkring och jordfelsbrytare på elsakerhetsverket.se så hittar du säkert bättre förklaringar där.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här