Resultat 1 till 8 av 8
    Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Ja, den du. :)

Dator hittar inte disk att boota på (SATA) samt minnesproblem

Jag har en dator med ett Asus P6X58D-E ASUSTeK Computer Inc. - Motherboards - ASUS P6X58D-E
    Jaf hade bort grafikkortet för jag har byggt en annan dator där jag felsökte. Satte i grafikkortet igen och helt plötsligt så hittas inte min SSD-disk vilken datorn ska boota på.
    När jag kopplade bort de övriga 4 diskarna samt två externa och bluraybrännaren då bootade den som den skulle.

Dessutom så verkar bios tappat minnet. Enl. datum där så är det 0101 2002.

Kopplar in allt igen och ingen bootdevice hittas. Vad göra? Har tagit bort och satt dit alla sladdar igen, så de sitter där de ska. Troligtvis rubbades något, men allt ser ut som det ska.

'Problem(?) 2:
    Har tre minneskretsar som enl. vad de heter är på 6GB var. I datorn så syns bara 6GB totalt. Vad göra åt det?
    Det gäller dessa minnen XMS3 ? 6GB Triple Channel DDR3 Memory Kit (CMX6GX3M3A1333C9) - Core i7 Triple Channel Kits - Intel Memory Solutions - Memory

Tar jag ut ett så hittar datorn 4GB. Verkar ju som om de är på 2GB trots att det står 6GB på dem.

Men viktigast är att kunna ha mer än en 80GB SSD igång på datorn.

Tacksam för svar.

Brum
    Namn
    Tobbe L
    Reg.datum
    okt 2002
    Kolla om BIOS-batteriet har laddat ur av någon underlig anledning. Ett vanligt knappcellsbatteri. Verkar som att den glömt bootinställningarna och försöker boota på något annat först. Sitter någon annan disk före din SSD i boot order i BIOS?

Angående minnena så är det ett 6GB-kit så det är helt korrekt att stickorna är på 2GB/st.

Registered User
    Namn
    Thorbjörn N
    Reg.datum
    mar 2008
    Se över så du har ASCI inställt i bios inte IDE eller raid när du kör med SSD disk, och som ovan kan vara batteriet på m-b som är dåligt men det låter inte troligt då ditt moderkort är relativt nytt dvs max 1 år.
    3x2GB = 6gb 1336 kretsen kör med trichannel minne som ger lite mer minnesbandbredd. Passa på att uppdaterar bios till senaste när du ändå håller på btw.

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Batteriet är tveksamt, för datorn är från september 2010
    ASCI, ska leta efter det.

Tack för era svar uppskattas.

Märkligt att det hände eftersom jag bara tog ur och satte i grafikkortet.

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Jag valde ACHI, men den hittas inte när jag har andra SATA-grejer inkopplade.

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Hittade:
    AHCI aktiveras via BIOS, tänk på att ställa in ACHI innan du installerar OS, annars blir det problem vid boot och du måste göra om installationen. Tänk även på att det kan bli problem att köra AHCI med Windows XP då XP inte har drivrutiner för ACHI som standard. Windows 7 har dock detta.Valde nu ACHI igen.

Startade datorn med enbart SSD inkopplad. Eftersom jag vet att SATA är lite samma som USB/hot swap så kopplade jag in resterande diskar när windows är igång och då funkar det som det ska.
    Men jag har inte starta om ännu, troligtvis strular det då igen.

Måste ju vara något i BIOS, eller?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    • Filtyp: png 1.PNG (46,1 KB, 53 visningar)
    Senast redigerat av r_o_n den 2011-02-16 klockan 18:43.

Pjååår Räijsing Raids avatar
    Namn
    Jocke B
    Reg.datum
    apr 2001
    Det finns inga 6GB moduler, max 4GB.

Läser du dessutom på länken du skickade så står det dessutom att det är tre 2GB moduler..

Att den inte hittar 6GB beror antagligen på att du inte kör ett 64-bitars OS. Gör du det, prova att flytta runt RAM modulerna. Stoppa i en i taget, du har antagligen fått en som är dålig.

Rörande diskarna så låter det som en gammal hederlig IRQ-konflikt.

/R

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Tack allihopa.
    Hur skulle man klara sig gällande det mesta om inte Zatzy fanns?

Nu tog jag bort alla diskar, grafikkortet, alla sladdar och drog om allt.

Har ACHI aktiverat i BIOS och startade datorn. Nu funkar allt som det ska och har startat om datorn 2-3 gånger och det verkar fungera.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här