Sidan 1 av 8 12345678 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 106
    Nästa år... Nästa år!!! moparmökens avatar
    Namn
    Patrik H
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    Teknisk coordinator på Ericsson

Hur gör man för att köpa taxibil direkt av åkaren?

Som rubrik, eller rättare sagt hur hittar jag en taxibil som ska avvecklas?
    Har ringt runt lite utan lycka (taxi 020, taxi sthlm), de som kommer på blocket har ju priser som är saltade med 100% så jag vill köpa direkt av ngn som ska göra sig av med sin.
    Letar V70, helst D5 och automat såklart, men det kan ju funka med andra bilar åxå, bara det är diesel och auto.
    Får körförbud på min brukis om två veckor och måste köpa annat innan dess, och man skiter ju inte pengar Någon som har känningar i branchen kanske? Helst i stockholm med omnejd.
    Jag satsar på 11sek, både på strip och i sängen...
    Skruvar 200sx med 400+hk, får väl sikta på 500+ nu.

Bilder finns HÄR och mer på www knappen i profilen.

har haft blått namn.
    Namn
    Michel B
    Reg.datum
    okt 2005
    Varför är du så sugen på en gammal taxi? De är ju oftast svinigt körda.

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Toveks säljer iaf polisbilar och även KVD lär göra det.
    Tror de säljer även andra "firmabilar". Du kan ju kolla där?

En grej med en "gammal" taxi är att den är förhållandevis ny. Ska man köpa en lika "ny" bil privat lär den kosta betydligt mer. Kan det stämma?

Skyldig Brooks pengar Mjolles avatar
    Namn
    Conny N
    Reg.datum
    jul 2003
    Citat Ursprungligen postat av r_o_n Visa inlägg
    En grej med en "gammal" taxi är att den är förhållandevis ny. Ska man köpa en lika "ny" bil privat lär den kosta betydligt mer. Kan det stämma?

Klart att det stämmer. En bil med 20 000 mil på mätaren är ju oftast dyrare än en med 6 000 mil på mätaren.
    På samma vis är en taxi som rullat 45 000 mil billigare än en privatägd som gått 15 000. Rätt logiskt..?

Entreprenör NiKeMaNs avatar
    Namn
    Niklas Johansson
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    IT-tekniker / Marknadsförare / Månskensbonde
    Rekommenderar dig varken att köpa en V70, D5 eller Automat.
    Det är törstiga bilar som har en förmåga att gå sönder på många olika sätt. Dessutom dyra i skatt, och drar oförskämt mycket bränsle för att vara en diesel.

Att köpa en gammal taxi är ett smidigt sätt att köpa en "ny" bil för lite pengar. Men tänk på att 35-50 000 mil sliter på en bil. Jag har kört min taxi sedan ny, med hjälp av utvalda chaufförer. Och med 38600 mil idag så är den dyr att ha i drift per månad om man vill hålla den väl fungerande. Många bussningar, dämpare, spjäll, bromsar, och en massa annat som måste bytas som en taxiåkare normalt "snålar in på" sista halvåret.

Om du ska köpa en taxi, satsa på att handla utanför storstaden iallafall. 08-bilar rullar hårdare än landsorts taxibilar. Kontakta taxi-centralerna och be att dom sätter upp en lapp (som du har med dig/faxar/mailar) dit.

Tänk på att även en taxiåkare vill ha så bra betalt som möjligt för sin gamla pärla, och inte bara "mellanhänder". Dom som väljer att sälja själva vet på ett ungefär vad folk betalar för dom.
    /// Niklas Johansson

Probably written from the best devices in the world.

Registered User
    Namn
    Henrik T
    Reg.datum
    maj 2004
    Citat Ursprungligen postat av NiKeMaN Visa inlägg
    Rekommenderar dig varken att köpa en V70, D5 eller Automat.
    Det är törstiga bilar som har en förmåga att gå sönder på många olika sätt. Dessutom dyra i skatt, och drar oförskämt mycket bränsle för att vara en diesel.

Visst det är yatzy och folk har väl lärt sig att ta saker med en nypa salt, men... alltså en V70 D5 kan du väl inte påstå är törstig.

Vad jämför du med i så fall?

min -07:a snittar 0.52 till och från jobbet och jag har mycket svårt att komma upp till mer än 0.63 över en tank, även om man använder der 225 hästarna friskt. Den går trots allt snabbare än en Z4 3.0 och det är ju således kul att rejsa med sådana saker och visa D5 loggan på bakluckan.
    /Henke

Nästa år... Nästa år!!! moparmökens avatar
    Namn
    Patrik H
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    Teknisk coordinator på Ericsson
    Kul med massa svar. Kvd är det mest överpriser på nu för tidem. En v70 har tanten beslutat aitomat knät. Dom köps ju även med serviceavtal o förlängd nybilsgaranti. Och som nämdes priserna brukar vara hyfsade.
    Slutkörda behöver dom inte vara, beror mkr på ägare/ chafför...
    Jag satsar på 11sek, både på strip och i sängen...
    Skruvar 200sx med 400+hk, får väl sikta på 500+ nu.

Bilder finns HÄR och mer på www knappen i profilen.

www.wcx.nu Kristofers avatar
    Namn
    Kristofer S
    Reg.datum
    maj 2001
    Jobb
    Egen företagare
    Citat Ursprungligen postat av Torpis Visa inlägg
    Visst det är yatzy och folk har väl lärt sig att ta saker med en nypa salt, men... alltså en V70 D5 kan du väl inte påstå är törstig.

min -07:a snittar 0.52 till och från jobbet och jag har mycket svårt att komma upp till mer än 0.63 över en tank, även om man använder der 225 hästarna friskt. Den går trots allt snabbare än en Z4 3.0 och det är ju således kul att rejsa med sådana saker och visa D5 loggan på bakluckan.
    Du har uppenbarligen inte en susning om hur man använder en gaspedal. En 07:a V70 D5 med automat snittade 0,92 i AMS test. Drar en Z4 gör den säkert, skulle tro att du tom kör ifrån en Z4M ganska lätt....
    V-däck säljes 215/55/16 HELT NYA!!

//Spartanburg olofmas avatar
    Namn
    Olof Magnusson
    Reg.datum
    mar 2002
    ...Den går trots allt snabbare än en Z4 3.0..
    Ursäkta jag hoppar lite Offtopic. Fixar Volvo V70 D5 sprinten till hundra på under 5.9 är det imponerande faktiskt. Annars får du gärna motivera hur en D5 klipper en Z4 3.0

On topic:

Minnas att dessa sålde gamla snutbilar, fann inget nu när jag sökte men kanske dyker upp av och till.
    Begagnade polisbilar till salu - Mascus Sverige
    /// BMW Z3 coupe 2.8

fyra röda ringar... Philip Thulins avatar
    Namn
    Philip T
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    Elmontör
    Citat Ursprungligen postat av Kristofer Visa inlägg
    Du har uppenbarligen inte en susning om hur man använder en gaspedal. En 07:a V70 D5 med automat snittade 0,92 i AMS test. Drar en Z4 gör den säkert, skulle tro att du tom kör ifrån en Z4M ganska lätt....
    no offense, men vem är det som inte vet hur man använder en gaspedal isåfall?

Registered User
    Namn
    Henrik T
    Reg.datum
    maj 2004
    Citat Ursprungligen postat av Kristofer Visa inlägg
    Min är manuell, och tickar över till 36000mil i morgon. Gaspedalen har jag inga problem med, inte heller z4 3.0 som sagt. Autotechs programvara gör sig absolut rätt till Volvodieslarna.

Citat Ursprungligen postat av olofma
    Ursäkta jag hoppar lite Offtopic. Fixar Volvo V70 D5 sprinten till hundra på under 5.9 är det imponerande faktiskt. Annars får du gärna motivera hur en D5 klipper en Z4 3.0
    Har faktiskt aldrig mätt hur fort den går 0-100, men kan för all del rota fram G-techen och testa en repa om du letar upp motsvarande för en Z4 3.0 mätta med mätinstrument. 100-200 vore ju ett lämpligt intervall också om du hittar det.
    /Henke

In Flames DropCores avatar
    Namn
    Daniel Borg
    Reg.datum
    aug 2002
    Det är väl mer eller mindre känt att Nikeman är mer anti-D5 än del flesta?
    Selly: baseboll träd
    GT/E: Fan, jag som alltid undrat vad basebollar kommer ifrån =oD

Namn
    Niklas Johansson
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb

Vad jag jämför med? Valfri dieselbil kanske?
    Volvo V70 2,4d Automat 163hk 2007:
    Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,9 L/100KM
    Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 209,0 G/KM

Normalt sett ligger man runt 0,8 vid snålkörning... uppåt 0,85-0.9 är dock standard om man kör lite mer stadskörning. Jag har kört min taxibil i 38600 mil som sagt (varav ca 80-85% själv) och har en ganska klar bild vad en V70 diesel AUTOMAT drar. Har ett flertal kollegor, som om man mäter mellan tankningarna hamnar på liknande siffror +- några procent beroende på chaufför, väder och vind.

Så ja, det är törstiga bilar.

Citat Ursprungligen postat av moparmöken Visa inlägg
    Kul med massa svar. Kvd är det mest överpriser på nu för tidem. En v70 har tanten beslutat aitomat knät. Dom köps ju även med serviceavtal o förlängd nybilsgaranti. Och som nämdes priserna brukar vara hyfsade.
    Slutkörda behöver dom inte vara, beror mkr på ägare/ chafför...
    Nu vet jag inte hur ny bil du letar efter, men fram till 2009 så såldes det VÄLDIGT få bilar med serviceavtal. Detta har dock blivit MYCKET vanligt från 2009 och framåt.
    Förlängd nybilsgaranti är också buillshit då Volvo inte erbjuder detta alls. Däremot möjlighet att köpa till en drivlinegaranti som gäller i 3år/30 000 mil. - Tur det för Automatlådan håller MAX ca 20 000 mil innan det är dags för byte. :S DYRT.
    /// Niklas Johansson

Namn
    Niklas Johansson
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Citat Ursprungligen postat av DropCore Visa inlägg
    Det är väl mer eller mindre känt att Nikeman är mer anti-D5 än del flesta?
    Skäms inte för det heller. Kör man skiten, umgås med asen och har haft ett gäng D5or (V70 D5 AWD 2005, V70 2,4d 2007 och C70 D5 -2007) samtliga med handikapplåda (Automat) så vet man ganska precis hur dom går eller inte. Tyvärr.
    /// Niklas Johansson

Namn
    Niklas Johansson
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Edit: LOL att den är snabbare än en Z4 3.0 Mohahaha
    /// Niklas Johansson

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här