Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 20
    Registered User shoeis avatar
    Namn
    Magnus S
    Reg.datum
    sep 2003

Laga hål i plastbåt och måla om den

Tänkte göra i ordning en gammal Crecent 500 från -88. Jag behöver lite hjälp med följande:

1. Det är en hel del små hål i golvet efter skruvar till div olika delar som inte längre sitter kvar (pump och lite annat). Hur gör jag för att täta hålen? Vad ska man använda för tätningsmassa? Någon form av plastmassa?

2. Det har rostat vid de mittersta sittplatsernas fästen i golvet. Det ser ut som att det är hål genom golvet. Hur kan det vara rost där? Finns det någon balk under (förstärkning) i stål? Hur lagar man ett sådant hål på bästa sätt? Det är rost i 2 av hörnen och sprickor i de andra.
    Bild: http://forumbilder.se/show.aspx?iid=0a5201061515P67e4

3. Jag tänkte måla om båten. Så här ser den ut:

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=395201061844P22a5

Hur slipar man ner ytan på bästa sätt? Slipmaskin eller är det lättare med vanligt sandpapper för hand?

Ska man grundmåla eller ska man måla ytfärg direkt på den slipade ytan?

Kan man måla klarlack på täckfärgen eller är det redan klarlack i den? Kanske gör mer skada än nytta i så fall? Tänkte använda den här färgen:

yachtpaint.com - the website of International and Interlux paints

Tacksam för tips!
    BMW M3 SMG II -04

BreedMachine Kapten Haddocks avatar
    Namn
    Nicklas Olsson
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Bilvård
    Använd båtfärg, dvs gelcoat/topcoat när du lagar.
    Då billack intte håller speciellt länge när det väl blir någon skada, samma sak gäller med spackel, använd glasfiber istället för nåt porigt lättslipat.

MVH/
    www.pingens.se
    -Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
    Följ oss på Facebook

Namn
    Magnus S
    Reg.datum
    sep 2003
    Du menar alltså att jag lagar hålen med glasfiber? Och sen målar med båtfärg? (färgen kan man väl inte använda när man lagar?)

Kan man använda glasfiber för de rstiga hålen också? Ganska stora sprickor. Räcker det med att slipa med sandpapper innan?

Jag vill gärna ha svar på de andra frågorna också!

- Ska man grundmåla? (det är original-färgen som sitter på nu)
    - Vad är det som rostat?
    - Lagar man de stora hålen med glasfiber? (där det rostat)
    - Använder man glasfiber även i små hål? T.ex. hål vid relingen efter skruvar som plockats bort. Inget spackel alls?
    - kan man måla klarlack på ytfärgen för att få ännu bättre skydd?
    BMW M3 SMG II -04

Registered User
    Namn
    E N
    Reg.datum
    jun 2005
    Jobb
    Enhetschef
    Sen när du fårr in snitsen så kan du börja tjäna pengar på det hela.

Köp gamla vrak till plastbåtar på hösten, fixa ordning dem under vintern och sälj dem på våren för 4-5 gånger priset du gav för dem. Bensäkert sätt att dryga ut hushållskassan.

Kräver iofs en lokal.
    Skyll inte på mig, jag röstade rött.

Registered User
    Namn
    Daniel E
    Reg.datum
    nov 2001
    Slipa upp hålet runt omkring klipp till en bit glasfiberväv som passar och bada den i epoxy upprepa tills du fyllt hela hålet slipa och på med gelcoat.

Det är viktigt att slipa bort gelcoat runtomkring så den nya glasfiberväven fäster. Är det små djupa hål kan man göra små bollar av väven eller köra med glasfiberspackel.

Namn
    Magnus S
    Reg.datum
    sep 2003
    Tack! Det är glasfiberväv och glasfiberspackel som behövs alltså? Inget annat spackel?

Dum fråga, gelcoat är en typ av färg som används till båtar eller?
    BMW M3 SMG II -04

Registered User
    Namn
    Daniel E
    Reg.datum
    nov 2001
    och epoxi + hädare stelnar ganska fort så ett tips är att klippa till alla bitar innan .

Gelcoat är färgad plast och sedan kan man dra på topcoat (gelcoat + wax) för att få blank yta.

Biltema har det mesta kanske inte den bästa kvaliteten men duger gott och väll för hemma bruk.

http://www.bhp-glasfiberprodukter.se/data/sidor.pdf har en bra guide längst ner.

aka Shortlegs Mange249s avatar
    Namn
    Magnus H
    Reg.datum
    sep 2003
    Först och främst är det helt onödigt att använda epoxi till så enkla applikationer som att laga småhål på insidan av båten. Det är mycket dyrare än polyester och bortsett från att det är lite starkare är det dyrare (både mattan och själva epoxin) och allergiframkallade om man är känslig. Enda gången jag skulle använda det är om jag skulle laga gamla lagningar, då ny polyester inte fäster till 100% på gamla lagningar.

Sprickor borrar man gärna i ändarna för att stoppa de. Jag skulle då också gärna plasta bakifrån om det går för att det blir lättare att få framsidan snygg. Jag skulle sedan när lagningen är solid spackla igen den med vanligt spackel för glasfiber. Är det under vattenytan skulle jag använda epoxyspackel.

Färg skulle jag använda 2-komponent så att det håller. Vet flera som fått riktigt fint ressultat med planstrykare och bra för/efterarbete. Tror det var international-produkter de använde.

Att använda topcoat eller gelcoat(samma sak egentligen, men topcoat är med vax i om jag minns rätt) är enligt mig onödigt krångligt, då 2k båtfärg egentligen räcker bra.

Billack är inga problem om man kan lägga till som folk och inte får repor, men får man det är det inte lika kul. Min båt har en ca 10år gammal billack som fortfarande ser helt ok ut.

Angående sprickorna/rosten, så ser våran crescent 465 lika dan ut och jag har ännu inte gett mig på det, men innerbotten flexar runt tofterna, så är nog mest utmattning hos materialet som ger sprickorna. Förfarandet bör här vara att slipa med typ dremel tills man ser hur det ser ut och sedan närman fått ut fukt osv plasta matta som en hörnlist som går in ett par tre cm på varje sida om skarven. Om du inte klipper mattorna, utan river får du mjuka kanter som gör att du nog(om du inte är pedant) inte behöver lägga ned mer än minimalt med tid för att få finnish ok.

Namn
    Magnus S
    Reg.datum
    sep 2003
    Stort tack!

Vad ska man ha för millimeter på borren när man borrar sprickorna?

För att göra det lite enklare så kör jag nog med epoxispackel överallt. Det är väl ingen nackdel om jag förstår dig rätt? (förutom att det var dyrare)

Det blir svårt att spackla underifrån eftersom hålen är i golvet. Man får pressa ner spacklet ovanifrån då eller hur? Fibermatta använder man väl bara när det är större hål? Vissa hål är nämligen bara 2-3mm - efter gamla skruvar.

I relingen finns det en del fula skruvhål också:

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=f69201021113Pd730

Hur gör man enklast med dem? Spacklar från båda sidor bara? Med epoxispackel?
    BMW M3 SMG II -04

Namn
    Magnus H
    Reg.datum
    sep 2003
    Spackla skruvhålen från den sidan du vill ha bra finnish= framsidan. Då är det bara att torka av överflöd innan det stelnat och det är klart. Borrstorlek till sprickor spelar inte så stor roll. Bör inte vara jätteliten dock. Borrar gör man ju för att inte sprickan ska fortsätta lika lätt. Därför bör man förstärka med matta om möjligt. Visa gärna närbilder på sprickorna, så blir det lättare att bedöma hur pass illa det är.

Är det ingen belastning går spackel bra, men risk finns att även epoxyspackel spricker om det flexar för mycket i kanterna. Detta betyder att spackel i skruvhål är perfekt, men till sprickorna är det kanske inte samma hit. Jag skulle ha slipat lite och sett hur det verkar. Ser det klent och kexigt ut skulle jag kört matta + polyester. Är det mest torrsprickor kanske det kan gå med bara spackel(detta blir dock lite av en chansning). Om du kommer vara seriös med färgen osv kan det vara värt att göra det rätt från början.

Namn
    Magnus S
    Reg.datum
    sep 2003
    Ok då blir det spackel till alla skruvhål.

Sprickorna rör sig ganska mycket. Ser inte så bra ut:

Visa bild - Imagehost.se

Polyester är mer följsamt än epoxyspackel alltså? Det får bli matta och polyester till sprickorna isf som du säger.

Är det bäst att rolla ut fägen btw? Antar att det finns någon special-roller att köpa i båtaffären.
    BMW M3 SMG II -04

Namn
    Magnus H
    Reg.datum
    sep 2003
    Citat Ursprungligen postat av shoei Visa inlägg
    Ok då blir det spackel till alla skruvhål.

Sprickorna rör sig ganska mycket. Ser inte så bra ut:

Visa bild - Imagehost.se

Polyester är mer följsamt än epoxyspackel alltså? Det får bli matta och polyester till sprickorna isf som du säger.

Är det bäst att rolla ut fägen btw? Antar att det finns någon special-roller att köpa i båtaffären.
    Det där såg rätt trist ut:/
    Jag skulle gå till väga som följer:
    Först slipa bort allt löst skit/rost och igenom all topcoat tills du kommer till laminatet. se till att det har torkat ur helt, så du inte bygger in fukt. Sen rugga upp ytan för att få en bra fästyta(detta är a och o när det gäller gammalt skadat laminat). Efter detta bygger du upp ett nytt hörn med mattor/lager tills du är nöjd med tjockleken. Gör inte mer än några lager åt gången(det blir varmt när det härdar då det krymper något), utan vänta en stund tills det stelnat. Väntar du lite längre till t.ex. nästa dag bör du rugga upp ytan på laminatet för att få bra fästyta.
    Jag skulle ha låtit det första lagret gå upp på "väggen" och täcka hela lagningen och sedan kört nåt lager där nere för att bygga upp tjocklek i hörnet och sedan åter nåt lager upp på väggen osv... Detta för att slippa få onödigt tjockt med laminat på väggen av estetiska skäl. Det borde bli tillräckligt starkt ändå. Öka storleken lite för varje lager om du vill "tona ut" lagningen i ändarna för en snyggare lagning.

När du laminerar är det viktigt att få ut luften, så var noga med alurollern. Kör inte för länge bara så det börjar härda som jag gjorde sist(hade för mycket härdare), vilket gjorde att allt fransade upp sig och blev totalt misslyckat(laminatet fastnade på rollern)

Blev lite upprepning av tidigare posts, men blir lättare att beskriva om man drar hela på en gång. Har själv plastat några få gånger, men detta är hur jag skulle ha gjort det. Är egentligen inga konstigheter. Får man till ett laminat utan luftbubblor blir det starkt redan efter några få lager.

Namn
    Magnus H
    Reg.datum
    sep 2003
    Glömde... När det är så där pass trist skulle jag plastat upp minst 5cm på väggen. Plasten är stenhård, men då det blir en större fästyta och den är starkare än spackel skall det inte kunna spricka om det är gjort rätt...

Namn
    Magnus S
    Reg.datum
    sep 2003
    Grymt, tack. Jag har aldrig hållit på med fibermatta osv så jag har bara en sista fråga. När man rivit/klippt till mattan så lägger man den på hålet som man vill täcka, men hur gör man sen? Är polyestern lättflytande så man häller ut en lite på matten och sen slätar ut allt med en almuminiumroller?
    BMW M3 SMG II -04

Namn
    Magnus H
    Reg.datum
    sep 2003
    Du penslar först på polyester på underlaget, sen läggs mattan på och efter det penslas även på den så den blir genomvåt. Sist rollar man ut luftbubblorna med alurollern.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här