Resultat 1 till 15 av 15
    Audi M5 Quattro AMG _Andrew_s avatar
    Namn
    Andreas N
    Reg.datum
    jul 2003

Peugeot 307 xr kombi, vad tänka på?

Har tittat på Peugeot 307 xr kombi runt 02-03 årsmodell för att få bättre plats med
    familjen i bilen.

Finns det några vanliga fel på dessa bilar?. Kvalitetsbrister?

Är det svårt att byta kamrem själv (och kostar det mycket), och vilka intervall är det?.
    Motorn är den asfaltskrynklande 1.6:an som jag tittat på.

Rost?. Känns direkt som en fransk bil ska ha färgen av en gräddad baugette efter några år,
    men o andra sidan har jag inte sett några Peugeot som är rosta på länge. Har de blivit bättre?

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Det där med rosten på Peugeot (och Citroen) är en fördom från forntiden som av nån anledning fortfarande hänger kvar. Dom började helgalva karosserna under andra halvan av 1980-talet och sen dess har dom inte haft några nämnvärda problem med rosten.

Det finns två sorts 307-kombi, Break (dvs. vanlig kombi på fransos-språk) och SW. Dom ser likadana ut på utsidan, men SW är lite mer flexibel med en tredje löstagbar stolsrad osv. Sen har den visst glastak och lite sånt som standard också.

aka Shortlegs Mange249s avatar
    Namn
    Magnus H
    Reg.datum
    sep 2003
    Jag slänger in det vanliga när det gäller franska bilar. Fina på pappret med smarta lösningar och ofta fin design, men i verkligheten dåligt hopskruvade problembilar...

Namn
    Andreas N
    Reg.datum
    jul 2003
    har hittat många med 307 som har lacksläpp nu, vilket jag ser som en katastrof egentligen på så nya bilar. Dessutom när man frågade på bilbesiktningen så var de klart över-representerade på deras listor..

så jag jagar efter en Renault Scenic 04:a eller nyare istället nu =) De har betydligt plastigare känsla, men verkar ha bättre kvalitet överlag.

btw. var och provkörde en Peugeot 308 sw, och det är en helt annan historia än de 307 sw jag tittat på (med glastak). Mycket bättre bil.
    Men vill inte ligga på lån på bil just nu.

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Megane och Scenic har väl två vanliga sjukdomar: hjullager och tändspolar. En spole per cylinder på dem.

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut under huven på en scenic men om dom nu inte är svåra att byta så är det ju inte värre än att man har med sig en reservspole och nödvändiga verktyg i handskfacket så man kan byta lite kvickt och fortsätta.

Namn
    Magnus H
    Reg.datum
    sep 2003
    Varför franskt?

Namn
    Andreas N
    Reg.datum
    jul 2003
    Jadu, varför franskt. Jag börjar undra samma sak faktiskt.
    Behöver ha plats för 2 barn i barnstolar, och en vanlig vagn.

fick rekommenderat att 307 kombi / sw och renault scenic var perfekta familjebilar.

Men ju mer man börjar titta på dom, desto mer börjar man undra.

Renaults tv-spels instrumentbräda är inte så lättavläst.. och kvaliteten känns som sagt lite.. off.

Lustigt att en Audi som är 5år äldre, och har gått 21000mil mer känns mer fräsch och modern faktiskt :-)
    Och audin rymmer 2 barnvagnar och en cykel (visserligen isärskruvad) fastän det är en sedan..

Ska kolla på en Ford C-Max imorgon, och eventuellt en VW Touran imorgon om ägaren är hemma :-)

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Touran är ju trist men bra, och finns ju med DSG-låda. Inget dumt val tror jag

Allätare lillstefans avatar
    Namn
    Stefan Å
    Reg.datum
    nov 2008
    Citat Ursprungligen postat av Mange249 Visa inlägg
    Varför franskt?
    Varför genaralisera så förbannat? Att dra alla franska bilar över en kam tyder i mina ögon bara på okunnighet. Som jag skrev i en annan tråd här syndade fransmännen en hel del i början på 00-talet, men innan dess var de i regel lika bra kvalitétsmässigt som de flesta andra européer, samt att jag tror att de har spottat upp sig på sistonde. Om du inte tror mig, bevisa för mig att din Saab 900 (ser ut som du har en sådan på bilden, eller möjligen 9-3) skulle vara bättre kvalitétsmässigt än Peugeot 406.

Som svar till trådskaparen; vill du ha en Peugeot 307 tror jag att du ska undvika de första årsmodellerna, det var en hel del trassel med dem, tror även att Renault hade en hel del problem (det kom väl en ny Scenic 03?). Fördelen med Peugeoten är att den är rymligare än Audi A4. Andra tips kan vara Ford Focus eller C-max. Opel Astra/Zafira kan man nog också hitta för vettiga pengar.

Tips för att läsa på om bilar, Auto Motor & Sport har begangnatartiklar på nätet, Teknikens Världs begangnatartiklar kostar, men kolla på bibliotek, annars tycker jag att deras begangnatkatog är bra, där finns mycket samlat om många modeller. Honest John tillhandahåller fakta och fel på de flesta modeller.

Namn
    Andreas N
    Reg.datum
    jul 2003
    Det blev en Scenic till slut, hittade en med all utrustning jag ville ha (förutom glastak, men det får gå ändå)

En av de bilar som inte ger någon glädje att köra, men den är väldigt tyst på motorväg, och den drar lagom med bränsle, och väldigt bra komfort. Och så rymmer den hela familjen

Men undrar om det är dags att boka in verkstadsbesök snart? .. franskt, vad har man gett sig in på :-)

Fordarna jag tittade på hade faktiskt börjat rosta. Vilket man tycker är fantastiskt dåligt på en 4 år gammal bil..

Namn
    Magnus H
    Reg.datum
    sep 2003
    Citat Ursprungligen postat av lillstefan Visa inlägg
    Varför genaralisera så förbannat? Att dra alla franska bilar över en kam tyder i mina ögon bara på okunnighet. Som jag skrev i en annan tråd här syndade fransmännen en hel del i början på 00-talet, men innan dess var de i regel lika bra kvalitétsmässigt som de flesta andra européer, samt att jag tror att de har spottat upp sig på sistonde. Om du inte tror mig, bevisa för mig att din Saab 900 (ser ut som du har en sådan på bilden, eller möjligen 9-3) skulle vara bättre kvalitétsmässigt än Peugeot 406.

Som svar till trådskaparen; vill du ha en Peugeot 307 tror jag att du ska undvika de första årsmodellerna, det var en hel del trassel med dem, tror även att Renault hade en hel del problem (det kom väl en ny Scenic 03?). Fördelen med Peugeoten är att den är rymligare än Audi A4. Andra tips kan vara Ford Focus eller C-max. Opel Astra/Zafira kan man nog också hitta för vettiga pengar.

Tips för att läsa på om bilar, Auto Motor & Sport har begangnatartiklar på nätet, Teknikens Världs begangnatartiklar kostar, men kolla på bibliotek, annars tycker jag att deras begangnatkatog är bra, där finns mycket samlat om många modeller. Honest John tillhandahåller fakta och fel på de flesta modeller.
    Delvis är det som du säger okunnighet/försiktighet, men också en del erfarenhet. Av de jag känner som äger eller har ägt franskt talar de flesta om hur dålig kvaliteten varit. Detta är främst familjebilar, då de bilintresserade vänner jag har har råkat ha andra bilar.

Håller med om att de syndade tidigare, men att 90-talarna var bra håller jag däremot inte helt med om. 406 har jag hört ska vara bra, men där slutar de positiva kvalitetsryktena som nått mig.

Fransmännen har bra känsla för design och en del smarta lösningar och prioriterar man det kan det vara rätt bil även om den inte håller ihop bäst av alla. Alfaägarna är ofta bevis på just det

Min saab har hållit helt ok, men inte bäst absolut inte. Där finns bra prestanda för pengarna och bra ägandekostnader. Därav köpet... Skulle jag ha gått på känsla hade jag köpt en annan bil, vilket jag även gjorde. En Bmw E34 540, men där har det också varit en del problem.

Rådet om att välja nåt annat byggde på att om man inte köper bil på känsla bör man köpa det som håller bäst/blir billigt att äga och då tror jag att franskt inte är den optimala vägen...

Nu har _Andrew_ köpt en Scenic så vi får hoppas att det håller och gör det det får han gärna gnugga in det

Allätare lillstefans avatar
    Namn
    Stefan Å
    Reg.datum
    nov 2008
    Delvis är det som du säger okunnighet/försiktighet, men också en del erfarenhet. Av de jag känner som äger eller har ägt franskt talar de flesta om hur dålig kvaliteten varit. Detta är främst familjebilar, då de bilintresserade vänner jag har har råkat ha andra bilar.

Håller med om att de syndade tidigare, men att 90-talarna var bra håller jag däremot inte helt med om. 406 har jag hört ska vara bra, men där slutar de positiva kvalitetsryktena som nått mig.

Fransmännen har bra känsla för design och en del smarta lösningar och prioriterar man det kan det vara rätt bil även om den inte håller ihop bäst av alla. Alfaägarna är ofta bevis på just det

Min saab har hållit helt ok, men inte bäst absolut inte. Där finns bra prestanda för pengarna och bra ägandekostnader. Därav köpet... Skulle jag ha gått på känsla hade jag köpt en annan bil, vilket jag även gjorde. En Bmw E34 540, men där har det också varit en del problem.

Rådet om att välja nåt annat byggde på att om man inte köper bil på känsla bör man köpa det som håller bäst/blir billigt att äga och då tror jag att franskt inte är den optimala vägen...

Nu har _Andrew_ köpt en Scenic så vi får hoppas att det håller och gör det det får han gärna gnugga in det
    Jag råkar ha en Alfa också, och gissa om man får höra historier av folk, fast min har fungerat bra under de fem år jag haft den (155 16v 96:a). Tur? Kanske det, men kollar man besiktningsresultat ligger de i regel som medelbilen. Fördelen med att köpa en vanryktad bil (dit hör väl SAAB också), är att man får mycket bil för pengarna, dvs att man kan få en nyare bil än om man köpar övarskattade bilar. Nåja, jag får önska trådskaparen lycka till med sin bil!

Registered User zshs avatar
    Namn
    Anel D.
    Reg.datum
    maj 2001
    har betat av en hel del olika märke saab,opel,bmw,porsche,lexus,ford osv... hittils iaf så har cittran varit den enda som höll felfritt som porsche/lexus gjorde. 2 år nu används varje dag inte en hicka.
    C63 AMG - Ekonomisk och miljövänlig

Namn
    Andreas N
    Reg.datum
    jul 2003

Har egentligen bara dåliga erfarenheter av äldre franska bilar, så jag är väl inte inställd på att det ska vara en tysk-bils utmanare :-)
    Sedan har jag en Audi ståendes ochså, ifall det skulle gå rätt åt pipsvängen med Renault

Bäst vore om Audi gjorde en större Audi A2 med någon snål motor, och utrymmet som scenicen, och glastak

Registered User
    Namn
    Rolf J
    Reg.datum
    aug 2010
    Citat Ursprungligen postat av _Andrew_ Visa inlägg
    Har tittat på Peugeot 307 xr kombi runt 02-03 årsmodell för att få bättre plats med
    familjen i bilen.

Finns det några vanliga fel på dessa bilar?. Kvalitetsbrister?

Är det svårt att byta kamrem själv (och kostar det mycket), och vilka intervall är det?.
    Motorn är den asfaltskrynklande 1.6:an som jag tittat på.

Rost?. Känns direkt som en fransk bil ska ha färgen av en gräddad baugette efter några år,
    men o andra sidan har jag inte sett några Peugeot som är rosta på länge. Har de blivit bättre?
    Har en 307 kombi 1,6 diesel uttagen i nov 2006. Trevlig och komfortabel bil. Men men.... !Haft krångel med en fönsterhiss trots flera verkstadsingrepp. Lite irriterande men värre är att motorn ofta strejkar när temperaturen kryper nedåt -10. Motorn går bara på tomgång alt går med reducerad effekt. Det som är mycket frustrerande är att verkstaden inte hittar felet. Nyligen upptäckte jag rostblåsor på bakluckan. Bilen är alltså inte ännu fyra år och var lackskyddsbehandlad vid leverans som sedan upprepades efter drygt ett och ett halvt år. Det senaste var droppen för mig och jag kommer aldrig mer att köpa franskt. Kommer sannolikt att återgå till Audi eller VW. Lärdomen är att man får det man betalar för.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här