Parabolinställning - Thor 6
Resultat 1 till 4 av 4
    Registered User
    Namn
    Tomi
    Reg.datum
    mar 2007

Parabolinställning - Thor 6

Har försökt i flera timmar nu att ställa om min parabol från Astra till Thor 6 men jag får inte in någon signal. Jag vet om att Astra ligger på 19,2° Öst och Thor på 0,8° Väst men jag hittar inte den alls. Har testat med att rikta om den 20 grader västerut men ingenting händer.

Betyder 0,8° Väst att den ska riktas 0,8 grader västerut från söder? Eller är det något jag uppfattat fel?
    / Tomi

"I rather buy a Koenigsegg CCX then a nicotine badge" - Jeremy Clarkson

Imolarot
    Guest
    Läs lite mer här...

- Installation av parabol > Mottagning av satellit-TV | Kjell.com

"Satelliten Sirius 5° öst, ligger 5° öster om riktningen rakt söderut vid nollmeridianen i Greenwich - England (d.v.s 175° kompassriktning)

Eftersom Sverige ligger österut från nollmeridianen sett, måste parabolen riktas mer åt sydväst.
    Om du bor i Malmö ska du för att ta in Sirius-satellitens kanaler (Viasat - TV3, ZTV, TV1000, TV8, Discovery, SVT) vrida antennen till ca 190° kompassriktning."

Borde gå att "översätta" till dina nummer.

e30 user Icees avatar
    Namn
    Jonas S
    Reg.datum
    okt 2003
    Brukar använda:
    SatLex Digital :: Teknologi :: Kalkylatorer :: AZ/EL Kalkylator för hjälp om jag inte har en blekaste aning vart man skall rikta parabolen.

Har du kommit ihåg att ställa om boxen till thor då? Sedan skall lnb huvudet vinklas några grader också.

Tycker thor brukar vara skit enkel att hitta bara man har allt rätt inställt.

Registered User
    Namn
    Tomi
    Reg.datum
    mar 2007
    Tackar för hjälpen!

Kom fram till, efter lite sökning på digitalbox forum, att boxen behövde en mjukvaru-uppdatering. Gjorde detta och nu hittar den thor utan problem!
    / Tomi

"I rather buy a Koenigsegg CCX then a nicotine badge" - Jeremy Clarkson

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här