Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 63
    fyra röda ringar... Philip Thulins avatar
    Namn
    Philip T
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    Elmontör

Hur klara en matkostnad på 3-4K/mån?

nu är jag redigt trött på att lönen flyter iväg till absolut ingenting, har räknat genom alla utgifter nu och hittt boven i dramat.

Jag och min sambo lägger totalt oförståeliga hutlösa 7-9000 i månaden på MAT!

Hur fan det är möjligt kan jag inte förstå!
    vi äter aldrig ute eller hämtmat, notera ALDRIG.
    slänger aldrig mat i onödan.
    äter inte mer än vad man ska.
    köper väldigt sällan "dyrt" kött. (en bit pepparbiff nån gång varannan månad typ, thats it)
    köper sällan saker som blir liggandes och möglar, dvs 99,9% används.
    köper oftast lite billigare alternativ på sånt det spelar mindre roll på.
    storhandlar en gång i månaden för typ 2K och kompletterar i lokala butiken med färskvaror som mjölk, ost, chreme frech, grönsaker osv...
    vi dricker cola men det är max 500 spän i månaden (sjukt mycket jag vet, men det förklarar inte resterande 5K som också försvinner någonstans...)

jag kan inte i min vildaste fantasi få ihop hur man ska få ner det till 3-4K som väldigt många verkar påstå klara sig på för 2 pers.
    ett par bekanta räknade också ihop sin matekonomi efter vi pratrat med dem och de hamnade på runt 10K en månad, 8K en annan osv, och de trodde själva att det var max 4-5K på mat, de är 3 st i den familjen. så de vart lite snopna de med...

så hur i självaste fasen gör ni som har så låg matkostnad?
    äter ni enbart dennis-korv med snabbmakaroner och ketchup eller vad?

vi vill ju gärna äta nyttigt också men hur lätt är det när paprika tex kostat 70 spän kg sista månaderna?

Bannad
    Namn
    Greger B
    Reg.datum
    sep 2006
    Fan helt sjukt. Du måste vara fet som ett as om du köper billig mat för 10 lök i månaden och käkar inte ute. :-s

Man käkar makaroner minst en gång (ofta två) gånger dagligen. Grönsaker, frukt och skit rör jag inte. Dyrt, smakar satan och helt onödigt. Euroshopper snabbmakaroner + ketchup är gott som fan och kostar inte många kronor. En påse havregryn + 3dl vatten i kranen på jobbet gör också susen för matkassan.
    Citat Ursprungligen postat av Domaren Visa inlägg
    M5 hit och M6 dit. Dra åt helvete.

Volvo V40 D2 -14 Eliass avatar
    Namn
    Elias M
    Reg.datum
    mar 2005
    Jobb
    Logistik
    Vart har du läst att man bara ska göra av med 3-4k för två pers? Det låter VÄLDIGT lågt..
    Iallafall om man räknar med alla dagligvaruartiklar (toapapper, tandkräm, shampo, you name it..), jag gör av med ungefär 3000kr/mån och jag är ett ensamhushåll..

Det låter ju som du redan gör så gott du kan, det enda egentliga tipset jag kan ge är att storhandla så mycket som möjligt på en billig stormarknad, Coop/ICA Maxi etc..
    Ni kanske ska göra det två ggr i månaden istället, och därmed slippa småhandlingarna?

Registered User
    Namn
    Anton Svensson
    Reg.datum
    aug 2002
    Jag och min flickvän har precis likadant som ni fast det som skiljer är att vi dricker pepsi max hehe

Vi har kommit ner lite då vi storhandlar rätt mycket.
    Matlista på vad man ska äta i veckan kanske vore något?
    Sedan tror jag att handla veckovis mera då man kan köpa det som är billigt i butiken.

Är det billig kyckling ta då kyckling 3gånger den veckan.
    >>Mazda RX-7<<

>>Projekttråd<<

fyra röda ringar... Philip Thulins avatar
    Namn
    Philip T
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    Elmontör
    nog för att jag e fet, men det beror nog snarare på att man käkar just billig skitmat med jäkla massa kolhydrater typ...

med "mat" syftas det som köps i matbutiken, dvs även hygienarticklar och sådant, men det är inte mer än några hundra i månaden för tandkräm, deo, tvål, diskborstar, diskmedel, toapapper osv osv...

Citat Ursprungligen postat av Antonic Visa inlägg
    Jag och min flickvän har precis likadant som ni fast det som skiljer är att vi dricker pepsi max hehe

Vi har kommit ner lite då vi storhandlar rätt mycket.
    Matlista på vad man ska äta i veckan kanske vore något?
    Sedan tror jag att handla veckovis mera då man kan köpa det som är billigt i butiken.

Är det billig kyckling ta då kyckling 3gånger den veckan.
    jo det är iof Pepsi max som gäller för vår del också om man ska va ordagrann, Pepsi föll in under "begreppet" cola dock

Men som du sa så är det nog rätt väg att gå att istället för att som vi idag storhandlar en gång i månaden så handlar man en gång i veckan.
    Planerar för en vecka frammåt och lägger in en tusing på ICA-kortet, sen får det inte kosta mer än det den veckan.
    Då bör man ju teoretiskt hamna under 4K i månaden.

Det är nog just det med planering som gör skillnaden.

Volvo V40 D2 -14 Eliass avatar
    Namn
    Elias M
    Reg.datum
    mar 2005
    Jobb
    Logistik
    Just det du skrev Antonic såg jag på Lyxfällan för några veckor sedan,
    det låter smart och funkar säkert skitbra, krävs ju en del planerande men det lär man sig väl få smidigt efter ett tag.

Lycka till Philip

nörd
    Namn
    Henry M
    Reg.datum
    jul 2006
    Storhandla oftare, små butiker kan vara riktigt dyra på grönsaker t.ex. Testa ett par olika stormarknader och spara kvitton - jämför sedan vilken som är billigast på de varor ni köper. Resterande beror nog på vad ni äter. Trots att man kanske äter "vanlig mat" så kan det kosta en hel del om man använder dyra exotiska råvaror, färdiga såser osv. Räkna därför på portionskostnaderna också. Frukt och grönt kan vara vanskligt ur ekonomisk synpunkt så var beredd på att variera menyn efter vad som är billigt för stunden. Separera även godiskontot - dvs läsk, chips, öl, tidningar etc. Ni har inget husdjur eller liknande vars tillbehör går på matkontot?

Jag tror vi (2 pers) ligger på ca 4000:-/mån för mathandling (3 storhandlingar på City Gross), sedan tillkommer ca 1000:- för de luncher man äter ute. Middag ute räknar jag på nöjeskontot (ca 2 ggr/mån).

Hjärtar HuddingeKustoms mulls avatar
    Namn
    Philip S
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Frilansfotograf
    Recept - alla recept från ICA och Buffé för fest och vardag | ICA.se

En gång i månaden publiceras Billiga veckan i tidningen Buffé. Du får recept på fem middagar för fyra personer, som sammanlagt kostar under 400 kr.
    Edit: Prisvärda utgångspunkter/basvaror: Potatis, pasta, fryst kycklingfilé (Guldfågeln [svensk pippi]
    Tvådelade Kycklingfilé 700 g och Mörad kycklingbröstfilé 2000 g (brukar finnas på erbjudande för 129 kr/paket och) håller [i mina ögon] bra kvalitet) och dansk antibiotika-fläskfilé.
    Senast redigerat av mull den 2010-05-29 klockan 11:43.

Utvecklingsingenjör
    Namn
    Daniel S
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Utvecklingsingenjör
    Det du bör göra till att börja med är att under t.ex. en månad registrera allt du köper, dvs ta kvitton på allt och sätt upp ett ordentligt excel ark så att du kan skilja ut exakt var det går åt mest pengar. Du säger t.ex. att det går åt 500kr till läsk men om du skriver ner allt du köper och sätter det i mer detaljerade kategorier så får du svart på vitt ur fördelningen ser ut.

När du vet detta så får du analysera resultatet och se om du hittar någon "bov" i dramat. Efterföljande månad så tycker jag du försöker sätta upp ett matschema och ser till att hålla dig till det. Som exempel så köp mat en gång i veckan och det du köper den veckan SKA i och med att du gjort ett veckomatschema tillsammans med inköpslista räcka hela veckan.
    På så sätt reglerar du matkostnaden i förväg utifrån hur du väljer att göra menyn.

Slutligen så kan portionstorlek spela en stor roll i längden. Man kanske tänker sig att t.ex. köttbullar och potatis är relativt billigt men om det är så att man äter motsvarande en dubbel portion i storlek så följer kostnaden med upp. Kanske kan vara något att ha i bakhuvudet.
    It's not that I am smart, It's just that I stay with problems longer

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Ja, den du. :)
    Ett sätt att få koll är att allt som man handlar på ICA, kiosken, Hemköp och liknande är att spara/bokför precis alla utlägg, rubbet. Gör det en eller två månader så kommer du att bli medveten.

Sedan ska man aldrig handla mat eller dricka på seven eleven eller bensinmack. Adrig i den "lilla" butiken. Detta för att deras priser brukar ligga högre äb varuhusen.
    Läs lokalblaskan de dagar butikerna annonserar och läs butikernas flygblad. Handla sedan max ett par gånger i veckan på ett par ställen som har de bästa extrapriserna. Säljer typ ICA malet för vad som är halva normalpriset, köp 3-4 kilo och stoppa i frysen. Ta med dig en plastkasse när du handlar. Man ser på utgifterna att kassar kostar en hel del på en månad.

Men till en början bokför precis alla utgifter under en tidsperiod. Är du insatt i hur excel funkar, använd det och lägg in posterna där.

edit:
    Såg nu att du fått ett liknande svar redan. Låter mitt vara kvar iaf...

Registered User
    Namn
    Peter L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jag har bekanta som är i samma situation ungefär. Det gemensamma är att dom låter flickvän/fru/sambo sköta inköpen.. Tydligen är det inte bara mat och hushållsgrejor som köps, troligen slinker det med en och annan personlig sak. Nån annan förklaring finns inte.
    Inte för att hacka på tjejer, men det blir nog lätt onödiga impulsköp när dom strosar runt i affären i timtal. Åtminstone gjorde min exfru så. Hon tog alltid tre gånger så lång tid på sig på ICA som jag gjorde.

Själv bor jag med mina två tonårssöner och sköter alltså alla inköp själv. Jag kollar aldrig på priser och går absolut inte för att handla billigt, ändå klarar vi oss på ca. 4000:- i månaden. Och då ingår matlådor till min lunch på jobbet. Dessutom vet ju alla hur mycket tonåringar i övre tonåren äter.

Gör man av med 9000:- så skulle jag nog börja fundera på att kolla lite noggrannare exakt vad pengarna går till. Och hålla hårdare i bankkortet, om det är så som jag misstänker.

förvirrad
    Namn
    Peter S
    Reg.datum
    jul 2003
    Jag o min förra sambo gjorde av med ca 2.8-3.5k var månad på mat. Vi veckohandlade och hade inköpslista. köpte bara enligt inköpslistan. Man ska inte handla när man är hungrig heller

Planerade vad vi skulle äta till middag var dag och köpte maten därefter. Vi vet då redan på förhand vad vi ska äta hela veckan så slipper man tankarna "vad ska vi äta idag" med. Köpte aldrig några färdiga såser utan de gjordes alltid själva, redningen blir billigare av o göra på mjöl än att köpa färdig maizena.

Sen vet jag själv att man lätt trycker i sig extra mat bara för att den är lagad o klar, när du är tillräckligt mätt så gör du en matlåda av det ist. Att trycka i sig det där sista gör dig bara fet, för du blir hungrig lika snabbt för det.

Som någon annan sa, är det extrapris så köp den varan då om ni brukar använda den o släng den i frysen.
    Som tex frukost är gröt riktigt billigt medans en fralla med ost o paprika är bra mkt dyrare. Varför inte då lyxa till det med en sådan fralla kanske på helgen max o sen ta de billiga på vardagarna. Då njuter man mer av den med.

Våga även prova budgetmärkena. Vi köper bara saker vi tkr är gott, men ibland är billiga saker lika goda. Tex potatissallad i mitt fall, jag tycker euroshopper är den godaste och den är även bra mkt billigare, o det är inte för att jag har vant mig vid smaken utan de tyckte jag redan första gången jag smakade den. Så våga budget.

Kanske skulle vi skriva en lista på middagar ihop som är billiga o smidiga att laga så kan man ta tipsen från de som kanske använder mkt av samma råvaror så kommer många av oss billigt undan?

Skoda Superb Combi
    Namn
    Andreas G
    Reg.datum
    okt 2002
    Jobb
    IT-Tekniker
    Jag brukar laga den maten som är billig just denna dag/vecka i affären.
    Dvs. jag bestämmer mig inte innan jag går in att "jag skall ha lasagne" utan jag går in i affärn och kollar vad som är billigt, t.ex. köttfärsen är billig, okej, men då gör vi lasagne, eller nä köttfärsen var dyr men laxen var billig då kör vi lax...
    Kostar paprikan 70kr/kg så köper jag inte paprika utan lagar någon annan mat, och ser fram emot att få äta paprika när den blir billigare

Åker numera i40 Kurgans avatar
    Namn
    Jesper M
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Datanörd
    Jag och sambon sätter in 4000:- på ICA-kortet varje månad, det räcker till all mat, hygienartiklar och hundmaten varje månad. Jycken äter Magnussons och en sån säck kostar 435:-.
    Veckohandlar på ICA Maxi och gör en veckomatsedel varje vecka. Handlar bara en gång i veckan.
    Vi äter ingen snålmat och frukt samt grönsaker äts i hushållet med.

Sen blir det väl lite hämtmat emellanåt med men det är inga sgtora pengar varje månad.

Planera och läs affärernas reklamblad på deras erbjudande.

// Jeppe
    Brillko Racing
    Guson däck i Bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs plåtslageri, JF Bildekor

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Några generella råd.

Se till att planera inköpen lite, och organisera dem så det blir minst möjligt småhandlande.

Se till att bokför precis allt du köper, när var och varför, så du kan se hur du handlar och vad det kostar.

Se till att i mesta möjliga mån verkligen laga mat själv, och alltså undvika halv eller helfabrikat. Köp t ex köttfärs när det är bra pris och lägg ett par timmar på att göra och steka era egna köttbullar och sen frysa in i lagom stora portioner. Man kan även köpa hem köttfärs vid bra pris och göra lite tunnare "flak" av och sen frysa in, så kan man lättare sen knäcka av en lämplig bit och tina för tillredning.

Skippa eller skär ner väsentligt på Cola, den dricker ni mest av gammal vana eller har blivit beroende av det. Isvatten med t ex gurkskivor, citronskivor eller liknande är mycket friskare och fräschare, för att inte säga billigare och nyttigare.

Testa att variera mellan olika butiker beroende på vad ni ska handla. T ex så har Lidl väldigt bra priser och kvalitét på sina grönsaker. Ja det finns en hel del på Lidl med både bra kvalitét och bra pris även om det är varumärken vi är ovana vid.

Köp skithuspapper av oblekt enkel sort med hårda rullar med mycket på, det blir betydligt billigare när en rulle räcker i flera dagar än de däringa fluffiga mjuka 38-lagers som knappt räcker till en redig sittning och som man ser hur rullen nästan försvinner när man drar ut en lämplig längd. En viking ska ha lite tåligt skinn i röven.... Räknar man på de där stora billiga balarna så blir de ofta inte alls så billiga som man tror då det ofta bara är en massa rullar med en massa luft och lite längd papper. Då blir ofta t ex Hemköps ekonomirullar med 100m/rulle enkelt för ca 27 kr för 4 rullar billigare.

Jag skulle tippa på att jag lätt skulle kunna klara mig ensam på 2000 kr/mån om jag gav mig fan på det, men kul och lyxigt skulle det ju inte vara.

Å andra sidan kan jag ju upplysa om att jag skriver detta just nu sittandes på balkongen till mitt rum på ett rätt flott hotell i Liechtenstein (väntandes på att den STCC-motor till Mattias Ekström STCC-team som jag kört ner hit ska bli renoverad av Lehmann Motorentechnik) vars restaurang är stjärnprydd av Guide Michelin, och där min middag igår kväll kostade ca 1500 kr....
    Senast redigerat av KTL den 2010-05-29 klockan 12:06.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här