Audi Original Stereo - Modifiera för att ansluta AUX?
Resultat 1 till 12 av 12
    Registered User Tikibones avatar
    Namn
    Caner G
    Reg.datum
    jan 2010

Audi Original Stereo - Modifiera för att ansluta AUX?

Någon som vet om det är möjligt att "modda" eller köpa till ett kit för Audi Original Stereo för att ansluta en AUX-kabel och i sin tur en mp3-spelare? Alternativt om det på något annat sätt går att ansluta en kabel som i andra änden blir en 3,5 mm stereoplugg.

Det är en Audi A4, (B7) -05

Registered User VrEsOpPs avatar
    Namn
    Henrik F
    Reg.datum
    dec 2004
    Jobb
    Skogsmaskinsdäck
    Bumpar denna tråden lite!

Samma fråga, alternativ någon form av dock till iphonen

Registered User
    Namn
    Niklas S
    Reg.datum
    apr 2003
    Följer det inte med något kopplingschema med stereon/bilen? På min originalmonterade Blaupunkt stereo följde det med. Då var det ganska enkelt att fixa med hjälp av en 3,5 mm stereoplugg kabel och 3 kabelskor, så länge stereon har stöd för line-in.

Annars har jag för mig att finns kopplingsscheman på nätet på Audi Concert.

buksvåger med Tomkow! tumblers avatar
    Namn
    Janislav.B
    Reg.datum
    jan 2009
    nu sa du inte vilken stereo du har...men kola här

http://www.kufatec.de/shop/index.php/cat/c311_AUX---Terminal-Adapter.html
    no more streetwalking,DB9 is aproaching

Registered User AndrAAxs avatar
    Namn
    Mikael Hedman
    Reg.datum
    jun 2006
    FM-sändare, så slipper du modda? Kvalitén kanske inte blir lika bra men i dagsläget är den helt ok på FM-sändarna!
    Importör / Distributör av: StreetBeats, Incriminator Audio, ZED Audio, Taramps
    Webshop - www.Bilstereoonline.se

Namn
    Henrik F
    Reg.datum
    dec 2004
    Jobb
    Skogsmaskinsdäck
    Tack för tipsen!
    Dock beställde jag en sån här Nascom förra veckan. Inte fått den än.

Angående FM-sändaren så har jag det nu, är inte alls nöjd med den. kanske jag som köpt dålig skit iofs.

Stereon är en Concert, någon som plockat ut en sån ut audi utan rätt "nycklar"?

Registered User
    Namn
    andreas hansen
    Reg.datum
    sep 2007
    Jobb
    snickare
    ja har en sån grunka från pioneer hemma till ipod i nyare bil i låda med manualer å allt

om nån vill ha kan kolla va de var för modell
    WWW.HUDDINGEKUSTOMS.SE utför alla möjliga å omöjliga jobb på din bil

Namn
    Caner G
    Reg.datum
    jan 2010
    Citat Ursprungligen postat av VrEsOpP Visa inlägg
    Tack för tipsen!
    Dock beställde jag en sån här Nascom förra veckan. Inte fått den än.

Angående FM-sändaren så har jag det nu, är inte alls nöjd med den. kanske jag som köpt dålig skit iofs.

Stereon är en Concert, någon som plockat ut en sån ut audi utan rätt "nycklar"?
    Hur funkar IAI 8-pin adaptern?

Edit: Eller om det var en IAI 12-pin...
    Senast redigerat av Tikibone den 2011-06-05 klockan 16:42.

Namn
    Henrik F
    Reg.datum
    dec 2004
    Jobb
    Skogsmaskinsdäck
    Det var 8pin adaptern,

Har inga klagomål alls, kanske inte världens bästa ljudkvalité men det funkar gott nog för mig,
    Smidigt att man slipper laddare, fm-sändare och så vidare.

Ta med "nycklarna" till att ta ur stereon om du inte har tillgång till såna, ett jävla bök utan.

Namn
    Caner G
    Reg.datum
    jan 2010
    Tack för svaret!

Några frågor till:
    Kan jag förvänta mig bättre ljud än FM-sändare men sämre ljud än CD-spelare?
    Vad använder du för källa när du kör genom AUX? Ipod, MP3-spelare modell Kjell&Company eller annat.
    Om ljudkvaliteten på musikfilen är högre ex. 320 kbps - hörs det?

Tack
    /Tiki

Namn
    Caner G
    Reg.datum
    jan 2010

Monterat och klart

Jag har köpt och monterat in en adapter nu. Monteringen var inte så enkel som jag trodde, förutsatt att jag är helt nybörjare och köpte adaptern bulkad, utan kartong eller instruktioner. Med mycket piller och tålamod så funkade det till slut...

Bild på adaptern

Audi Concert II

På baksidan av stereon finns det tre kontakter, uppifrån sett en svart, en brun och en svart. Den översta kontakten är där denna adapter ska pluggas in i (svart). Håller man adapterkontakten och originalkontakten bredvid varandra så är det ganska enkelt att förstå hur det ska sitta...

Originalkontakt och adapterkontakt side-by-side, "bakifrån"

Originalkontakt och adapterkontakt side-by-side, "framifrån"

Enligt förslag från Upplands Bilradio och flera andra så ska man klippa/bågfila och slipa/fila originalkontakten så adapterkontakten får plats bredbvid. Var försiktig så den oranga kabeln inte skadas om denna metod används. Det är en ganska enkel lösning men jag hade två timmar över och valde att "go ape-shit" på adapterkontaken. Jag klippte isär tog loss alla 8 pinns och pillra in dem i originalkontakten. Om du inte har tålamod så rekommenderar jag det snabbare monteringsalternativet.

För att se hur pinnsen skulle sitta efter att adapterkontakten var demolerad tog jag följande bilder:

Från övre vänste sida "bakifrån" räknat där kontaktspärren sitter:
    Grå, Grön Brun
    Svart, Blå
    Röd, Orange, Gul

Innan montering skedde borrade jag ett hål med 8 mm borr från handsfacket där jag trädde igenom pinnsen innan dessa monterades in i stereon. Ser väldigt snyggt ut och väldigt behändigt att kunna ha ipoden undangömd i handsfacket. Tillsammans med adapterkontakten så finns det en jordkabel och utan den monterad så får du inget eller dåligt ljud. När jag monterade testade jag med en Iphone 4 som gav meddelande om signalkvaliteten, klicka bort meddelandet. När jag höll jordsladden mot stereochassit så fungerade det så jag lossade bara på en torxskruv på sidan och satte jordkontakten bakom denna.

Den delen som adaptern använder går egentligen till CD-växlaren. Har du en sådan så får du värdera om det är värt att offra den. Du kommer åt CD-växlaren genom att trycka på CD två ggr. Du kan även testa att ta bort originalkontakten och sätta in adapterkontakten. Jag upptäckte bara att styrningen från ratten förlorades när jag gjorde så. Detta kanske innebär att installationen är enkel om du inte har styrning från ratten.

Ljudet från Ipod Nano 4th Gen är faktiskt väldigt bra. Jag har inte testat det fullt ut ännu men att ha 8 GB musik och kunna höja/sänka volym och byta låt i båda riktningar & spola fram i låten direkt från ratten är helt värt 500 kr. Spola bak går också att göra från stereon. Det går inte att byta spellistor utan det måste göras från Ipoden. Har du Iphone så går det att lyssna på musik sparad på telefonen och genom Spotify förutsatt att du har program och abonnemang för det. Har ej testat om det går att spola/byta låt i Spotify från ratten.

För info skulle Upplands Bilradio ta 400 kr för montering av adaptern. Det var även där jag köpte adaptern bulkad för 500 kr. Nycklar för att dra ut stereon fick jag låna av dem. För övrigt så beställer Upplands Bilradio sina adaptrar från Nascom. Anledningen till att jag valde att montera själv var pga. att han som är bäst på denna montering är på semester i ca 2 veckor till och alla andra i stan som jag blev hänvisad till PBZ, som slussade till Dialect, inte kunde vara behjälpliga med monteringen. Mekonomens (Ryftes Motor) VAG-expert erbjöd sig att hjälpa mig om jag inte löste det på egen hand. Så ödla inte er tid med att leta runt alternativa montörer som jag gjorde, Ryftes & Upplands Bilradio är de som kan - förutsatt att de har tid.

Summerat så vill jag säga att med 2-3 timmars lyssnartid i bilen så är jag väldigt nöjd med adaptern och rekommenderar den som tvekar till att köpa och installera. Om det medföljer instruktioner så är ju det bara bättre och detta onödig läsning :-) VrEsOpP kan säkert bekräfta om instruktioner medföljer vid köp av adaptern från Nascom.

Fråga eller kommentera gärna om något är otydligt.

/Tiki

Namn
    Henrik F
    Reg.datum
    dec 2004
    Jobb
    Skogsmaskinsdäck
    Skönt att du fick ihop det :-)

Var inga vidare bruksanvisningar med från Nascom, men det känns som att du inte fick med allt jag fick, fick med kablage som gjorde att jag slapp göra om något. Finns intresse från någon kan jag rycka ur stereon och fota, minns ju inte riktigt tyvärr :-)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här