Sidan 1 av 8 12345678 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 114
    .
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar

Jag är en mittfilskörare, och kommer så att förbli...

Det har ju varit mer än en tråd på detta forum där folk ondgjort sig över folk som vågar sig på att köra i mittfilen på trefiliga vägar. De verkar mena att det är ett obeskrivligt illdåd och att alla andra (utom de själva då...) ska hålla sig i högerfilen, eller ännu hellre i diket...

Jag kan förvisso förstå vissa delar av både klagan och problematiken, men samtidigt så har jag spontant tyckt att i alla fall jag kör i mittenfilen av goda skäl, så länge det inte uppenbart ställer till påtagliga problem för andra och att jag lika gärna kan köra i högerfilen utan att det då skapar onödiga besvär för mig.

Men så igår eftermiddag så fick jag plötsligt kasta mig i en Scania trailerdragbil och hasta (jo jo...) ned till Varberg för att hämta hem ett racesläp, vi blir ju totalt ett 5-bilsteam i JTCC/STCC i år så vi behövde en till trailer.

Nåväl, de 57 milen enkel väg ner till Varberg gav ju tid till eftertanke och filosifering, och när jag då passerade på E20 genom Göteborg så hade jag denna mittfilsåkardebatt i tankarna. jag fick för mig att inte välja mittfilen som jag normalt brukar utan strikt hålla mig till högerfilen. Resultatet är att jag nu är ännu klar över att jag kommer att prioritera mittfilen, och varför i fortsättningen.

För när jag låg i högerfilen så var det ett jäkla stök mest hela tiden, det kom ut bilar på påfarter som man var tvungen att hålla koll på och som man måste hjälpa in för det klarade de ju sällan själva, så man fick ändra hastigheten ofta eller helt enkelt tvingas byta fil åt vänster gång efter gång vilket inte alltid är så enkelt med ett tungt fordom som kräver plats. Det var lika illa även när jag passerade Göteborg vid ca 22 på väg hem. Dök upp bilar från nästan alla påfarter som tvingade mig till div. manövrar. Och gång efter annan så upptäckte man att högerfilen som var märkt "Stockholm" plötsligt skulle vika av till nån förort och bara de två vänstra filerna fortsatte mot hufvudstaden, så det blev att byta till mittfil, och sen tillbaka till högerfilen när den uppstod igen efter varje trafikplats.

Det hela var helt enkelt ett jäkla bök för mig, och skapade mer besvär och ökad risk för att incidenter kunnat uppstå. Väljer jag mittfilen så kan man ofta bara glida mer eller mindre ostört genom trafiklederna och inte behöva bry sig om påfarter och bilar från dessa lika mycket, samtidigt som det finns plats i högerfilen för de som har mer bråttom att dona bäst de vill där.

Så gott folk och mittfilsklagare, jag kommer att fortsätta att prioritera mittfilen i min körning, av goda skäl. Kanske ni skulle behöva åka med en tur i en tradare för att få mer förståelse för hur mycket mer bök det kan vara att försöka hålla sig till högerfilen.

Sick my duck
    Namn
    S
    Reg.datum
    jun 2005
    Jag har alltid tyckt precis samma sak och då har jag aldrig ens kört lastbil, så jag är med dig på det, mittfilskörare här också.

Konsult
    Namn
    M F
    Reg.datum
    feb 2005
    Jag vet att det inte är någon lösning och att folk säkert inte lär sig men ibland måste man utbilda folk och inte släppa in dom när dom inte vet hur man kör bil eller anpassar sig till övriga trafiken.

Men jag håller med om att i ditt fall är det bättre att köra mittfil. Personligen kör jag där det finns plats nu för tiden! De enda negativa är att de går åt så mkt blinkerslampor

Sjukt dryg jävel. Scooties avatar
    Namn
    Tomas H
    Reg.datum
    okt 2005
    Citat Ursprungligen postat av SLEEPY Visa inlägg
    Jag vet att det inte är någon lösning och att folk säkert inte lär sig men ibland måste man utbilda folk och inte släppa in dom när dom inte vet hur man kör bil eller anpassar sig till övriga trafiken.

Men jag håller med om att i ditt fall är det bättre att köra mittfil. Personligen kör jag där det finns plats nu för tiden! De enda negativa är att de går åt så mkt blinkerslampor
    Då får du investera pengar i en Merca eller BMW av valfri kaliber, man behöver aldrig använda blinkers när man är innehavare av någon av dessa bilar
    Everyone: Why is your car always breaking?

Me: Thats the German Engineering

§╚{0☺‗¶
    Namn
    Rickard.R
    Reg.datum
    nov 2004
    Den enda frågan jag ställer mig är varför man åker e20 till gbg?
    Jag kan svarva bromsskivor. PM:a för info.

VERY SLOW ZATZY USER
    Namn
    Crister Å
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Servicetekniker
    Jag ligger i mittenfilen så länge jag känner att jag har högre tempo än dom längst till höger. Är det inga bilar där så lägger jag mig oftast i fisarfilen.

Mad M5 User
    Namn
    Fredrik L
    Reg.datum
    sep 2002
    Jag tycker då att alla privatbilister som ligger i 70-80 på motorvägen kan hålla sig till mittfilen också. Då kan jag ligga i högerfilen med farthållaren i mina 80. (Lastbil). Win-Win situation så att säga.

Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av KTL Visa inlägg
    För när jag låg i högerfilen så var det ett jäkla stök mest hela tiden, det kom ut bilar på påfarter som man var tvungen att hålla koll på och som man måste hjälpa in för det klarade de ju sällan själva, så man fick ändra hastigheten ofta eller helt enkelt tvingas byta fil åt vänster gång efter gång vilket inte alltid är så enkelt med ett tungt fordom som kräver plats. Det var lika illa även när jag passerade Göteborg vid ca 22 på väg hem. Dök upp bilar från nästan alla påfarter som tvingade mig till div. manövrar.
    Men vad hade hänt om du inte flytatt till mittenfilen eller anpassat din hastighet? Jo då hade ju de som ska på fått anpassa sig. Det funkar ju på 2 filiga motorvägar.

Jag förstår inte att något som verkar funka för majoriteten av bilisterna på 2-filiga motorvägar plötsligt blir så svårt när det blir 3-filigt.
    Mitt hexakopterbygge
    www.maciej.se/T810.html

Downsizing 3,0 -> 1,6 Kowalskys avatar
    Namn
    Nicklas A
    Reg.datum
    sep 2003
    Jobb
    Livsnjutare
    När jag har kört utomlands tex Tyskland så har jag alltid fattat det som att högerfilen är till för tradare, husbilar, bilar med släp husvagn osv. Där brukar hastigheten ligga runt 80-100km/h. I mittfilen så ligger dom flesta personbilar typ 120-140km/h. Sen till vänster har vi dom som har lite mera bråttom och då är det 140+. Så lägger du dig i en fil så anpassa hastigheten efter dom andra då! Annars så är det bara hoppa upp eller ner en fil. Simple.

Och för bööövelen HÅLL KOLL BAKÅT innan du ska byta fil! Få är sämre än svenskar på detta!
    Sidewalk crackin' MF

Driftschef Keymans avatar
    Namn
    Karl N
    Reg.datum
    jul 2006
    Citat Ursprungligen postat av dr slägga Visa inlägg
    Vilken annan väg ska man annars åka menar du?
    ˮSome say...ˮ

Registered User
    Namn
    Fredrik G
    Reg.datum
    sep 2005
    Citat Ursprungligen postat av Maciej EVO VI Visa inlägg
    Men vad hade hänt om du inte flytatt till mittenfilen eller anpassat din hastighet? Jo då hade ju de som ska på fått anpassa sig. Det funkar ju på 2 filiga motorvägar.

Jag förstår inte att något som verkar funka för majoriteten av bilisterna på 2-filiga motorvägar plötsligt blir så svårt när det blir 3-filigt.
    Problemet är även att det är så jäkla många som sitter och sover i högerfilen. Sen om man ligger i högerfilen och ska byta in till mittfilen vid tättrafik med lastbil är det inte alltid det enklaste. Körde den korta sträckan mellan norsborg och västberga och försökte verkligen ligga i högerfilen men med alla människor som "oftast" pratar i mobilen och kör i 70km/h (90 väg) blir det ett jäkla bromsande för att försöka tränga sig ut i mittfilen igen. Visst att man försöker planera så att det blir så smidigt som möjligt när man byter fil men det går inte varje gång.

Därför brukar jag oftast ligga i mittfilen. Brukar vara mycket smidigare trafikrytm där. Nu pratar vi om när det är väldigt tättrafik. Själv klart när det är lite trafik ska man ligga i högerfilen.

Mvh Fredrik

Oderint dum metuant Menghinis avatar
    Namn
    Joakim Menghini
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Allt med bilar

Kör lastbil här oxå...Problemet är att kör man inte åt andra som kommer på påfarterna så har man de i sidan. Mitt resultat de senaste 6 månaderna är 2 väldigt buckliga p-bilar o lite plastskador på lastbilen. Kör oxå mittfil för det mesta och kommer oxå så göra, iaf då det är ganska mkt trafik ute och mkt folk som kommer vid påfarterna. Är det sent på kvällen eller natten kan jag ligga i höger. Skulle folk lära sig hur man kör vid påfarter så skulle jag ligga mer till höger...men tills dess så kör jag där det är smidigast och säkrast för mig och andra.
    Gothus sum, cave cornua

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Citat Ursprungligen postat av dr slägga Visa inlägg

Citat Ursprungligen postat av Keyman Visa inlägg
    Vilken annan väg ska man annars åka menar du?

Ja du Dr Slägga, jag ställer samma fråga. Att det finns fler vägar man kan köra rent tekniskt begriper jag, men vilken annan väg från Avesta via Örebro menar du skulle vara bättre för ett tungt ekipage än E20 till Göteborg?

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar

Jo visst har du en poäng där, och jag kan många gånger vara rätt "hård" mot de som inte tar lite eget ansvar för sin vistelse i trafiken utan tror att alla andra ska lösa de problem de själva orsakar sig åt dem.

Men detta kan inte dras in absurdum, ej heller är det alltid försvarbart då man kanske helt enkelt bara måste (alltså är skyldig) flytta sig för att hjälpa dem in.

Det är inte alls så att jag inte kan, utan att det känns onödigt drygt och kräver mer koll och kan öka riskerna för incidenter om jag väljer högerfilen, än om jag väljer mittfilen och får en smidigare säkrare resa.

§╚{0☺‗¶
    Namn
    Rickard.R
    Reg.datum
    nov 2004
    Citat Ursprungligen postat av KTL Visa inlägg
    Ja du Dr Slägga, jag ställer samma fråga. Att det finns fler vägar man kan köra rent tekniskt begriper jag, men vilken annan väg från Avesta via Örebro menar du skulle vara bättre för ett tungt ekipage än E20 till Göteborg?
    Finns ingen närmre väg. Ville bara uttrycka mitt hat över e20.

Bosätt dig närmre e4:an.
    Jag kan svarva bromsskivor. PM:a för info.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här