Pris vid byte av div delar volvo 850
Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1
    Registered User
    Namn
    Erik J
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49

    Pris vid byte av div delar volvo 850

    Tja tänkte bara kolla vad det kan kosta mellan tummen och pekfingret att byta dessa delar på en volvo 850 -95.
    Hjullager fram båda sidorna fram
    avgassystem komplett efter katten
    gummiibälg eller gummidamask( osäker på vad det heter) på drivaxeln, den nedre.

    besiktade bilen och dom här felen fanns, någon som jobbar på verkstad eller liknande som vet ungefär vad det skulle kosta att lämmna in( vet vad delarna kostar), beror självklart på vart man lämnar in den men så jag får en hum om vilka summor det rör sig om.
    Tänkte byta avgassystemet själv men undrar lite hur mycket det kostar att lämna in, om jag ska be dom byta när bilen ändå är inne eller byta det själv.

    Mvh Erik

  2. #2
    Allvetare Catos avatar
    Namn
    Cato A
    Reg.datum
    maj 2002
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 132
    3 timmar och 42 minuter är sammanlagda tiden i Autodata iaf, sen lägger väl många på lite. Men då vet du väl på ett ungefär.
    3 timmar och 30 minuter om det är den vänstra yttre drivaxeldamasken istället för den högra.

    Så en gissning mellan tummen och pekfingret blir 2000-7500 beroende på vem som utför operationen.

    Ring runt och fråga är väl det bästa tipset.

  3. #3
    ktm 450 sx till salu
    Namn
    ulf edgren
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    sverige
    Jobb
    licenssvetsare
    Inlägg
    1 028
    de där fixar du enkelt själv för hjulklagren e kompletta med nav så du behöver inte pressa o greja utan dom sitter me 4 bult , gissningsvis ca 500-600kr st om man köper pirat delar

    avgaset e ju lika simpelt de att byta men systemet e lite dyrare pga e den stora ljuddämparen tror du hamnar på mellan 1500-1800kr pirat

    damasken köper du en universal på mekonomen ell liknande för dom e mjuka i matrialet lätta att jobba med o när du ändå har bort hjullagret e de bara att ge knuten ett välriktat slag så delar den sig, e bara en klämd låsring så du kan nästan inte göra fel. damasken ca 200-250kr inklusive fett o låsringar

    om du är osäker så ta med dig en lite skruvar van polare så har ni löst allt detta på 2-3 timmar o du har sparat massor av kr som du kan ha roligare för.

    lycka till

  4. #4
    Registered User
    Namn
    Erik J
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Okej tack för bra svar blir nog att köpa delarna och testa byta själv först ialla fall låter inte som det är några jätte stora problem, aldrig bytt hjullager men nån gång ska va den förtsta

  5. #5
    Turbo User kona_jtss avatar
    Namn
    Jani S.
    Reg.datum
    mar 2002
    Ort
    Vånga
    Jobb
    Åklagare
    Inlägg
    626
    Drivaxeln sitter det med en 36 mm stor mutter som ska bort brukar sitta som fan
    Glöm att slå bort knuten för det sitter med en låsclips som måste säras på med låsringstång eller liknande innan slag utdelas .

  6. #6
    ktm 450 sx till salu
    Namn
    ulf edgren
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    sverige
    Jobb
    licenssvetsare
    Inlägg
    1 028
    Citat Ursprungligen postat av kona_jts Visa inlägg
    Drivaxeln sitter det med en 36 mm stor mutter som ska bort brukar sitta som fan
    Glöm att slå bort knuten för det sitter med en låsclips som måste säras på med låsringstång eller liknande innan slag utdelas .
    menar du att de va först på v70 dom kom med klämring som behöver en smäll för att vidga sig? va längesen ja bytte på 850 skall ja erkänna men att de va modellen som kräver låsringstång kan ja ej minnas

  7. #7
    Very Fat zatzy User Desert Eagles avatar
    Namn
    Kaj K
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    På Vidderna
    Jobb
    Pro
    Inlägg
    803
    Låsringen ska säras med tex spetsen av en skruvmejsel inge special alls
    Min Bil Har stela tändkablar och Respirator...
    My10 V70 Sothora
    Diesel Kärlek vid första rökpuffen...

  8. #8
    fyra röda ringar... Philip Thulins avatar
    Namn
    Philip T
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Norrköping
    Jobb
    Elmontör
    Inlägg
    4 527
    sitter låsring på 850 också.
    Den särar man på med en bred skruvmejsel sen slår man med ganska duktigt med kraft på navet med en klubba, det hjälper att vara två vid denna operation eftersom det är lite trixigt att hålla skruvmejsel på plats samtidigt som man slår på navet med en klubba och körnare, svårt att komma åt redigt med bara klubba, körnare hjälper.

    skruva fast axeln i ett skruvstäd som sitter stabilt sen är det bara börja banka, bruka mer våld än du tror behövs

    36-hylsan (6-kanthylsa OBS, inte 12-kants) måste du ha 3/4"-fattnings-hylsa på med lång hävstång för att få loss, jag behövde 2 m hävstång och en kompis som satt i och bromsade för att skiten skulle lossna.
    är det en tidig 850 så sitter denna mutter med låssprint, senare modeller sitter sjlävlåsande kronmutter, bägge går att återanvända men ny sprint behövs oftast till de tidigare.

    sen sitter navet med 4 st torx-skruvar, altså du måste ha torx-hylsor, tror det är storlek 14 eller 16, jag hade bägge på min, var blandat (!?!) dränk skruvarna med rostlösare först och värm gärna.
    förhållandevis små skruvar som sitter nå jävulskt ibland.

    avgas är simpelt att byta, glöm inte tätningspasta bara så du slipper små-läckage...

    men räkna med en heldags jobb med allt detta om du inte gjort det tidigare.

  9. #9
    Registered User
    Namn
    Erik J
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    tack för alla bra tips ska testa i veckan och se hur det går, tar med hayenes boken och en polare så får man lite extra hjälp

  10. #10
    Allvetare Catos avatar
    Namn
    Cato A
    Reg.datum
    maj 2002
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 132
    Ska man inte byta skruvarna som håller navet på 850?

  11. #11
    §╚{0☺‗¶
    Namn
    Rickard.R
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    norra sthlm / GBG
    Inlägg
    4 719
    Ofta får man med nya skruvar.

    Annars kan jag byta rubbet åt dig.
    Jag kan svarva bromsskivor. PM:a för info.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här