Resultat 1 till 7 av 7
    Registered User
    Namn
    J.Lundin
    Reg.datum
    maj 2001

MSD 6al vs MSD 6-BTM

Jag tänkte skaffa MSD till min Porsche 911 turbo -81a...o nu undrar jag om finns någon som kan ge tips på vilken man skall ha...För för det jag är inne på är MSD 6al eller MSD 6-BTM.Vilket skall jag ha till min turbo...Sist nämde sägs man skall ha det till turbo,medan 6al verkar mest vanligast till Porsche...
    Porsche Rules

Registered User
    Namn
    J.Lundin
    Reg.datum
    maj 2001
    Ingen som vet?
    Porsche Rules

Registered User
    Namn
    Per G. Lundin
    Reg.datum
    feb 2010
    Är inte säker men har fått för mig att den senare är lite modernare.

Jag har själv en MSD6AL, (p#n 6446). De går lätt att "steka" om man råkar ha tändningen påslagen när motorn står stilla. De nyare modellerna lär ha en skyddskrets som skall förhindra detta.

MSD6AL finns fö i ett par olika utföranden för oddfire, eller even fire för fyra sex eller 8 cylindriga motorer. men det är väl even fire för 4-6 cylindriga motorer som är aktuell för dig. dvs. samma part number som jag har. Den funkar bra till turbo också
    Senast redigerat av per0lund den 2010-02-09 klockan 00:13. Anledning: tilllägg

Registered User
    Namn
    gus a
    Reg.datum
    jul 2003
    Har du förgasare eller mekaniskt sprut så är väl BTM att föredra för då kan du backa tändningen i förhållande till laddtrycket med hjälp av boxen.
    Har du däremot elektronisk insprutning och kan mappa tändningen i den så borde det gå lika bra med den vanliga boxen och bara ha den som tändförstärkare.
    Om du vill ha lite lyxigare så har jag en helt ny MSD 7 Digital Plus och matchande tändspole liggande. Då kan du programmera tändkurvan själv och den ger mer gnista. Dock är den lite dyrare.

Registered User
    Namn
    J.Lundin
    Reg.datum
    maj 2001

Tips

Jag fick tips på MSD 6AL-2 det kanske är något vettigt....

Daniel..hur mycket skulle du ev ha för ditt 7 plus om det skulle vara så???

Mvh

PimPim
    Porsche Rules

Registered User
    Namn
    gus a
    Reg.datum
    jul 2003
    11000:- För boxen och tändspole för endurance-race. Inkl frakt.

These Programmable Digital-7 CD Plus ignitions from MSD have an output power and Individual Cylinder Management timing system that are hard to beat. At the heart of these ignitions is a 15 MHz micro-controller that analyzes and manages every trigger signal. Their capacitive discharge circuits and state-of-the-art IGBT coil drivers work together to deliver a potent spark that can easily handle high cylinder pressures. Below 3,300 rpm, a series of sparks burn in the cylinder over 20 degrees of crankshaft rotation, producing a smooth idle with great throttle response. You can control all of this spark energy through an array of timing and rpm programs. These programs include: Individual cylinder timing that can program up to 10 degrees per cylinder in .1 degree increments, a launch retard that lets you retard the timing up to 15 degrees for 0-2.5 seconds after the launch, a launch timing curve, and a run curve enabling you to plot a timing curve in .1 degree increments per 100 rpm. They also feature a three-step retard, a gear retard that can retard timing up to 5 degrees with every gear change, a start retard, three rev limiters, a shift light, and an rpm-activated window switch. You can also map a complete timing curve for every gear, set stage retards to ramp timing, see updated X-Y plots with interpolation for smooth changes, view all ignition events in a new Launch History window, acquire 20 seconds of run data including two seconds prior to launch, program an rpm that is ramped in during the launch, and select vacuum advance and boost retard through a MAP sensor. They can be used on 4, 6, or 8-cylinder engines, and are supplied with the Pro-Data Plus software, PC harness, vibrations mounts, and wiring. An optional hand-held MSD Programmer Monitor is available separately.

Kommer inte ihåg om det är TC och data-inslamling i den jag har, kan kolla det. Är helt ny.

MSD 6al2 är nya generationen 6al. Kan dock inte ta någon hänsyn till turbo på dem. Nu vet jag ju inte hur mycket ladd du kör, men om inte tändningen ändras beroende av laddet kan du behöva köra med en tändningsinställning som gör bilen trött och soppaslukande utan ladd.
    Har du någon form av styrning i fördelaren som hanterar övertryck så borde det gå bra med en vanlig 6al. Är det originalgrejor så borde de ju tänkt på det.

Registered User
    Namn
    Per G. Lundin
    Reg.datum
    feb 2010
    Citat Ursprungligen postat av Daniel J #43 Visa inlägg
    Har du förgasare eller mekaniskt sprut så är väl BTM att föredra för då kan du backa tändningen i förhållande till laddtrycket med hjälp av boxen.
    Har du däremot elektronisk insprutning och kan mappa tändningen i den så borde det gå lika bra med den vanliga boxen och bara ha den som tändförstärkare.
    Om du vill ha lite lyxigare så har jag en helt ny MSD 7 Digital Plus och matchande tändspole liggande. Då kan du programmera tändkurvan själv och den ger mer gnista. Dock är den lite dyrare.
    Precis, man kopplar in MSD 6AL på utgången av själva tändslutsteget (elektronisk motorstyrning typ Motronic/Jetronic) Det blir precis samma tändkurva som tidigare. Skilnaden är bara att MSD 6AL tar huvuddelen av driv strömmen direkt från elsystemet för att generera multiple sparks, och är en tändförstärkare i sig. Orginal tändförstärkare belastas knappt alls.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här