Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1
    Bannad
    Namn
    Peter V
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    102

    Vad kan vara felet på min scorpio -94? Ger ingen värme i kupén

    Hej!

    efter ni läst detta så läs mitt senaste långa inlägg längre ner

    Får ingen värme i min kupé. Kommer samma luft som från utsidan, tänkte höra vad ni tror kan vara fel?

    Kortfattat vad jag gjort.. (I efterhand.. Kanske inte så kortfattat )

    Tempmätarn har stått väldigt lågt, under normal och ibland nästan i botten dom senaste 200-300 milen. Då har jag när jag stått på tomgång länge och fått upp mätaren till nästan normal iaf fått ljummet i bilen, men så fort man börjar köra så är det iskallt efter någon kilometer igen..

    För några dagar sen började bilen koka efter knappt en mil, hade ingen ispropp så slet ur termostaten som dock visade sig fungera, dock efter jag slitit och haft mig innan jag provade funktionen... Nu kör jag utan termostat och tempen går upp betydligt högre än tidigare, men nu har jag inte ens värme fast jag står på tomgången och får upp värmen till normaltemp.

    Jag har provat att slita loss alla möjliga slangar och blåst på med högtryck och det är inte stopp någonstans, blåser jag in vatten i övre slangen in i värmepaketet sprutar det ut vatten ur nedre slangen på värmepaketet (ni vet, man har ju en in, en ut).. Men när jag har bilen igång så blir övre slangen (vatten in) kokhet och undre slangen är iskall.. Har startat motorn och nog kommer det in bra med vatten från motorn in i vatten in-slangen men det är ju inte direkt med fart, inget tryck iaf. Såhär var det även med termostaten i.

    Har ni några tips på vad som kan vara fel? Alla tips och trix och råd, allt av värde uppskattas enormt. Vi satte kyl-rekord här efter 25 år för någon dag sen så det är ju inget vidare att åka utan värme och köpte 2st såna där 200w 12v kupévärmare och det var ju som att kasta pengarna i sjön.

    (Vid sidan av så enklast tips på hur man får bort ispropp välkomnas STARKT också. Tömde hela systemet på glykol då bilen började koka (var inte hemma) så fick köra i vatten på hemvägen. Gick upp och tittade på tv en stund innan jag skulle åka och köpa glykol, på ~2h lyckades allt vatten i motorn frysa. Tänkte ställa mig i varmgarage men det lär ju ta evigheter att bara stå och vänta.. Finns tillgång till verktyg och högtryck dock bara kallvatten, vad kan jag göra?)

    Tjoflöjt!
    Senast redigerat av Bmwie den 2010-01-19 klockan 20:35.

  2. #2
    Müllweisser mixboxs avatar
    Namn
    William M
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Stockholm
    Jobb
    IT
    Inlägg
    1 788
    Om jag ska vara ärlig, om du ränkar tid = pengar så lär du tjäna mer på att köpa ny (beggad) bil.

    När en scorpio börjar rassla är det bara o lägga ner i min mening.

  3. #3
    Jag kör bättre än dig IggyPops avatar
    Namn
    IngemarS
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    609
    Jag vet inte om jag missförstår dig men om du inte har någon termostat i nu så får du inte motorn att bli varm.

    Det är ju lixom termostatens uppgift. Att låta motorn bli varm innan den öppnar flödety från kylaren. Nu låter du det kylda kylvattnet från kylaren gå in i motorn innan den blivit varm. och det kan ta lång tid.

    Sätt tillbaka termostaten och testa igen
    /Iggy

    Assumption is the mother of all fuckups

  4. #4
    Bannad
    Namn
    Peter V
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av mixbox Visa inlägg
    Om jag ska vara ärlig, om du ränkar tid = pengar så lär du tjäna mer på att köpa ny (beggad) bil.

    När en scorpio börjar rassla är det bara o lägga ner i min mening.
    Det är en vintertuktbil jag fick i princip gratis. Men den är i toppskick osv, så dumt att skrota känns det som. Dessutom är det 2.9an, så alla reservdelar är ju nästan gratis på skroten.

    Dessutom så är det bara värmen som inte fungerar på bilen.

  5. #5
    Bannad
    Namn
    Peter V
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av IggyPop Visa inlägg
    Jag vet inte om jag missförstår dig men om du inte har någon termostat i nu så får du inte motorn att bli varm.

    Det är ju lixom termostatens uppgift. Att låta motorn bli varm innan den öppnar flödety från kylaren. Nu låter du det kylda kylvattnet från kylaren gå in i motorn innan den blivit varm. och det kan ta lång tid.

    Sätt tillbaka termostaten och testa igen
    Ja men alltså.. om jag inte missförstått principen bakom termostatens funktion senaste 10 åren så är det väl så att utan termostat tar det väl bara (mycket) längre tid att få upp värme i motorn? Men efter att ha varit igång i 3h+ och tempen visar normal (dvs högre än med termostaten i) så blåser det kallare i kupén trots högre temp.. Skumt enligt mig.

    Nåja, jag sätter in en ny termostat så har vi det överstökat och fortsätter fundera på vad som är fel, eftersom även med termostaten i så hade jag ingen värme..

    Visst, termostaten kan ju ha varit trasig innan eftersom jag provade funktionen först efter att jag ryckt och slitit i den, men man kan väl inte tänka så långsökt att om den var trasig eller har låst sig innan så den stod helöppen hela tiden och därför fick jag ingen värme, sen låser den sig åt andra hållet och öppnar inte alls och bilen börjar koka? Så långsökt kan det väl omöjligt vara? När jag tog ut den satt jag bara och öppna den manuellt ett 20-tal gånger och sen kokade jag den och då fungerade den utmärkt.

    Är en 91graders i en 2.9L fordsexa.

    Något som jag funderar över är om det inte ska vara tryck in i värmepaketet? Från motorn in i slangen som går till värmepaketet så kommer vattnet i samma hastighet som ett mjölkpaket som kluckar ungefär. Först rinner det lite, så kluck en stor klunk, så rinner det lite.. Ja, ni hajar principen. För som sagt, vattnet in i värmepaketet är varmt, men slangen under är iskall, men blåser jag med högtryck så sprutar det ut vatten i en jävla fart..
    Känns som att det ska vara tryck in i värmepaketet, men aldrig mekat med sådant innan så vad vet jag..

    Tjoflöjt

  6. #6
    The Messenger Langeluss avatar
    Namn
    Patrik L
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Hufvudstaden
    Jobb
    Budbilschaffis
    Inlägg
    358
    Vattenpumpen som gått??

  7. #7
    Unregistered User... kumans avatar
    Namn
    Markuz K
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 679
    Låter ju helt klart som termostaten gått sönder innan du tog ur den eller vem som nu plockade ur den.

    Har samma fel i min firmabil just nu. Får inte upp tempen fast jag kört i en timme eller två. Men ibland så ökar den osv . Det är redan konstaterat att det är termostaten det är fel på. Väntar nu bara på tid för att verkstan ska byta den. (ja jag låter verkstaden byta fast det är väldigt enkelt ,då det är på firmabilen)

    För att svara på din fråga om kluckandet så blir det ju tryck innan termostaten öppnar. Värme bygger tryck. Men sätt i en termostat och kör motor varm medans du luftar ur kylsystemet så ska du se att det kommer funka fina fisken! Finns ofta en luftnippel i närheten av kylarn eller på kylarn.

  8. #8
    Bannad
    Namn
    Peter V
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    102
    PutteL, satt och funderade på det med men nä.. har uteslutit det för längesen.

    kuman, jag har två stycken lock på expansionskärlet, ena sitter på sidan, kan det vara för luftning?
    Jag och kylsystem = fail. Mitt försök att lufta sommarbilen slutade i motorras.
    Ställde mig i brant uppförsbacke och startade bilen och lät locket vara öppet tills motorn gick varm, då stängde jag locket och åkte hem. 7 mil senare tappar jag komp och ser att tempmätarn står ~1cm över 300 (amerikaimport). Kom på i efterhand att man kanske ska fylla på vatten samtidigt..

    Har grejat ny termostat nu iaf på samma grader, dvs 91 celcius, ska prova trycka i den så fort jag kommer på nåt lämpligt (läs: snabbt) sätt att bli av med all is motorn är fylld med.

    Tjoflöjt!

  9. #9
    Registered User
    Namn
    Mahdi N
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97
    Lite offtopic men varför ska man stå i uppförsbacke när man luftar kylsystemet?

  10. #10
    Italiano! Norlanders avatar
    Namn
    Mattias N
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nybro
    Jobb
    mek
    Inlägg
    890
    Citat Ursprungligen postat av bladegash Visa inlägg
    Lite offtopic men varför ska man stå i uppförsbacke när man luftar kylsystemet?
    luften går ur lättare då, kan lätt bli kvar en luftficka i tex värmepaket. mao luftbubblan söker sig uppåt typ
    Citat Ursprungligen postat av nagge
    Skriver du med armbågarna eller har du bara falukorvar till fingrar? ;)
    billiga avgassystem
    Prisvärda Kvalitets tillbehör till ditt husdjur

  11. #11
    Bannad
    Namn
    Peter V
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    102
    Det här blir bara konstigare och konstigare.. Ni kära zatzyaner får gärna fortsätta hjälpa mig.

    Bilen har ju stått med ispropp ett tag. Jag blåste rent motorn så isproppen försvann, enda stället det var kvar is i. notera: var i värmeslangen in i värmepaketet. Jag har bytt termostat och sådär.
    Får upp tempen på normalt nu. MEN!

    Det sjuka är att jag hade bara värme i typ 30 minuter, när isen släppte i värmeslangen så försvann värmen.
    Det sjuka nr2: är att när jag stod still kom bara iskallt, även om jag varvade bilen. Det kom mer värme ju snabbare jag körde.
    Det sjuka nr3: Det luktade väldigt mycket avgaser i bilen under dom 30 minuterna jag hade riktig värme.. Det blev så varmt så jag fick ta av mig jackan, så det blev alltså ordentligt varmt.

    Någon som har några långsökta konstiga saker jag kan prova? För värmepaketet är uppenbarligen inte trasigt eftesrom jag fick värme. Jag fick en långsökt idé att snön över luftintagen på motorhuven där den tar in luft till värmepaketet gjorde nånting så det blev kallt, så jag provade täppa för dom hålen men det funkade inte. (alltså, när snön var över där hade jag värme, när jag tog bort snön så det var fri luft in så hade jag ingen värme längre)
    Steg 2 i min långsökta knäppa idéer sak kommer bli att strypa flödet litet till värmepaketet, dvs sätta en slangklämma mitt på slangen och dra åt allt vad jag kan så det blir "typ" en ispropp i samma slang som jag hade lite is i som när jag hade värme.

    Ska jag prova lufta systemet på riktigt en gång? Nu är det samma som innan iaf. Står på tomgången så kommer ytterst lite värme men när jag kör så är det samma "värme" på kallaste som på varmaste inställningen.

    Jag blir helt knäpp på det här... Har ni minsta långsökta eller knäppa idén så tell me
    AC'n är urkopplad så det är inte den som har låst sig på kyla iaf.

    Tjoflöjt!

  12. #12
    Very snabb inbromser...
    Namn
    Jonny C
    Reg.datum
    jun 2001
    Ort
    Sverige, Sköndal
    Jobb
    In between Jobs
    Inlägg
    314
    Tja! Jag är ganska säker på att det är luft eller igensatt i värmepaketet. Om du kollar vilka slangar som går in genom torpedväggen borde vara två. En in och en ut (till värmepaketet) så kopplar du loss en och trycker in vatten med en trädgårdsvattenslang en stund. Jag skulle nog a spolat igenom hela systemet (ordentligt med början genom värmepaketet) och kört ett tag utan glykol bara för att kolla. Bara tryck igenom systemet med vanligt vatten ordentligt och funkar det då så kan du ju justera glykolen i efterhand. Tror jagf haft samma problem med en sierra någon gång för några hundra år sedan när sierrorna var nästan moderna.

    som svar på din punkt nummer två gissar jag att möjligen kanske så får du in varmt vatten vid acceleration. D.v.s det rinner bakåt mot värmepaketet i din bil men eftersom du har mest luft får du aldrig någon cirkulation.
    Allt man behöver är att få vara glad i bland... :) 0-116 km/h på 3 sekunder vid ett besök på Speedzone i Dallas TX. Snacka om tryck... :)

  13. #13
    Bannad
    Namn
    Peter V
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    102
    Korpen, jag har blåst igenom hela systemet med högtryckstvätt och det är inte igensatt nånstans iallafall.

    Som svar på mitt svar så ligger det något i vad du säger.. Ska åka till min kära luftningsbacke och prova och se om jag får värme när allt vatten pressas mot värmepaketet.

    Tack för tipset! Mer knäpp-logiska idéer är fortfarande välkomna.

    Tjoflöjt!

  14. #14
    Very snabb inbromser...
    Namn
    Jonny C
    Reg.datum
    jun 2001
    Ort
    Sverige, Sköndal
    Jobb
    In between Jobs
    Inlägg
    314
    Bra då får du träna på start i backe också!
    Allt man behöver är att få vara glad i bland... :) 0-116 km/h på 3 sekunder vid ett besök på Speedzone i Dallas TX. Snacka om tryck... :)

  15. #15
    Bannad
    Namn
    Peter V
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Korpen Visa inlägg
    Bra då får du träna på start i backe också!
    Automatare

    Fast med sommardäck och typ 45 grader lutning så är det inte så lätt.. Jag tog mig inte upp för backen utan fart och det var väldigt vågat att gå ur bilen eftersom första 2 försöken så gled bilen fast jag drog i P.. Hehe.

    Nåja.

    Här kommer en bild. Vilken av slangarna har jag mest tryck i? Har skrivit lite också så ni får lite mer klarhet i hur värmen beter sig. Känns som jag har riktigt dålig cirkulation, eller nåt.. Jag vet inte. Kom ingen värme även fast jag stod i uppförsbacke och inte när jag stod i nedförbacke heller. Har även luftat bilen.

    Alla förslag, tips, ALLT är väldigt välkommet. Jag har slut på idéer.

    http://data.fuskbugg.se/skalman01/kylarritning.png

    Edit: Jag har funderat på två alternativa lösningar.. Men dom lär väl paja cirkulationen helt? Såhär..
    http://data.fuskbugg.se/skalman01/kylare2.png

    Eller såhär för att inte paja cirkulationen.
    http://data.fuskbugg.se/skalman01/kylare3.png

    Vad tror ni?

    Kom precis på att jag inte provat med varmvatten rakt in i värmepaketet.. Tycker ni jag ska ta en petflaska med kokhett vatten och sätta på slangen som går in i värmepaketet och sen trycka på flaskan och se om det kommer värme i bilen?

    Som sagt.. Alla idéer är välkomna...

    tjoflöjt!
    Senast redigerat av Bmwie den 2010-01-21 klockan 00:03.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här