Resultat 1 till 13 av 13
    Volvo 960E - Mon Chéri
    Namn
    Johan S
    Reg.datum
    okt 2004

BÄSTA Transportbilen? Liten-Medium

Hej,

Det har tett sig så att jag kanske kommer behöva välja en bil senare i år/början på nästa år och då tänkte jag uppdatera mig på en front där jag inte kan något alls.

Så några frågor, är Caddy verkligen så bra som antalet sålda säger? Har VW avhjälpt DSG-problemet där något styrdon som kostar multum plötsligt behöver bytas?

Vågar man välja en fransos?

Diesel/Miljöbränsle är ett krav. Företaget kommer hålla en tydlig miljöprofil så det vore att hyckla att inte tänka på till exempel VW's Ecofuel- och BlueMotion-motorer.

Liten
    VW Caddy/Caddy Maxi
    Renault Kangoo Express
    Opel Kombo
    Ford Transit Connect
    Peugeot Partner
    Skoda Praktik
    Fiat Doblo

Mellan.
    Fiat Skudo/Peugeot Expert
    Ford Transit
    Hyundai H1 Skåp
    Mercedes Vito Skåp
    Nissan Primastar/Opel Vivaro/Renault Traffic
    Citroen Jumper/Peugeot Boxer/Fiat Ducato
    Toyota Hiace City
    VW Transporter (Kommer den uppdateras snart? Den är bortplockad från VW's byggbiltjänst)

Den får gärna gå att utrusta med en okej stereo.
    Lättmanövrerad i trånga p-fickor vore utmärkt, tidigare Peugeot Expert har väldigt knapphändigt styrutslag som exemepl.

Den ska inte tillbringa oändliga timmar på verkstäder där enda anledningen att det dröjer är att verkstadspersonalen inte är tillräckligt utbildad.
    Den ska inte kännas ansträngd i daglig tempo, lastad med några hundra kilo eller inte.
    Senast redigerat av X-limer den 2009-11-01 klockan 22:41.
    Cyniker, realist och tjurskallig.

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Du är väl medveten om att du listat Peugeot Expert under "liten" och Fiat Scudo under "mellan" trots att det är exakt samma bil? Citroen Jumpy är den tredje, exakt samma bil det med. Köp den du får bäst pris på, det är inget som skiljer mellan dem. Samma gäller Fiat Ducato/Peugeot Boxer/Citroen Jumper, samt Opel Vivaro/Nissan Primastar/Renault Trafic.

Är det driftsäkerheten som prioriteras så ska du titta närmare på Toyota Hiace. Väl beprövad konstruktion som bara går och går och går. Den är dock omodern. Modellen har tillverkats sedan 1996 och den har visserligen fått mer ljudisolering och starkare motorer sedan introduktionen men inredningen är i stort sett oförändrad och lyxprylar som dsg-låda eller antisladdsystem kan du glömma. Vi har haft en 1996:a på jobbet i 4-5 år nu och reparationskostnaderna hittils uppgår till 80 cent för en glödlampa.

Den finns som bakhjulsdriven och fyrhjulsdriven, och med två olika axelavstånd. Jag kör en kort bakhjulsdriven 1996:a varje dag och upplever den som mer lättparkerad än min V70. Ganska snarlika yttermått, men till skillnad från V70 har den framhjul som faktiskt svänger, och ordentliga speglar så man ser vad man håller på med. Största nackdelen förutom komforten är framkomligheten på vintern när man kör olastat. Kul att sladda med, mindre kul att försöka starta i en glashal backe. Med ett halvt ton på bakaxeln går den som tåget

VW Transporter kommer att få en lätt uppdatering i närframtiden, med ny grill i stil med nya Polo och Golf. Vad annat som är nytt vet jag inte.

Vito är fin att köra, men om du är orolig för att fransoserna ska bli krångelfordon ska du nog glömma Vito helt och hållet.

Volvo 960E - Mon Chéri
    Namn
    Johan S
    Reg.datum
    okt 2004
    Tänkte inte på att jag satte samma bil i två klasser, borde kollat noggrannare Sedan vet jag att flera är samma bil men det är ju olika verkstäder för samtliga.

Viton vet jag är en krångelbil, kul att köra men nä, den behöver nog en rejäl uppdatering från grunden upp.

Det kanske blir så att man helt enkelt får testa de bilar och se vilken som känns bäst.

aka Shortlegs Mange249s avatar
    Namn
    Magnus H
    Reg.datum
    sep 2003
    Har kört transporter, nya transiten och gamla boxern. Transportern är en klar favorit som bil betraktat. Skulle mycket väl kunna tänka mig att köra en privat... Har en -08a på jobbet nu med 131hk 2.5 dieseln och automat. Går riktigt fint. Transiten lastar bättre, men som bil är den inte lika vass, speciellt skottkärrshjulen sabbar komforten helt. Bra bil annaras egentligen. Boxern hade fin diesel, men var fransk i övrigt = mycket verkstadsbesök. Fick en a4 lista med småfel efter ett tag...

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Angående miljön så läste jag nånstans att det kommer att komma en Econetic-version av Transit.

Frankofil, för jag vågar. Rossens avatar
    Namn
    Janne Levenrot
    Reg.datum
    sep 2003
    Jobb
    Fastighetstekniker, natt.
    Jag har kört en del Caddy TDI DSG tidigare och på jobbet har vi Transporter och Vito 115 CDi och jag väljer mercan alla dagar i veckan. Våra bilar går ganska tungt lastade 100% av tiden men den pinnar på bra ändå. Bakhjulsdriften gör sitt för svängradien också.

Detta baserar jag på känsla. "min" Vito har inte några stora fel direkt, fönsterhissarna strular. Men det gör dom tydligen från fabrik Det är en -04 med 22k på mätaren.

Registered User
    Namn
    Wilhelm G.
    Reg.datum
    maj 2006

I väntan på garageplats
    Namn
    Marcus Karlsson
    Reg.datum
    maj 2004
    Jag körde en fullastad Caddy tdi 105 hk (670 kg sten i skåpet) med släp (1500 kg bruttovikt) från Norrköping till Göteborg och jag har nog aldrig kört ett så stabilt ekipage. Utan last från Göteborg till Linköping hade jag snittförbrukning på 0,72 enligt färddatorn, vilket känns lite törstigt för en så pass liten dieselbil. Jag låg på max tillåten hastighet hela vägen, så det var ingen vansinneskörning, men den är väl kanske främst växlad för stadskörning.

Skoda Praktik tycker jag går bort då den har vanliga dörrar och inte skjutdörrar på sidorna. Det blir lite krångligare att lasta så.

Peugeot Partner har fördel i att vara hyfsat liten men ändå möjlighet till tre säten där fram. Kanske finns som tillval även hos Citroen Berlingo?

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Citat Ursprungligen postat av Rossen Visa inlägg
    Detta baserar jag på känsla. "min" Vito har inte några stora fel direkt, fönsterhissarna strular. Men det gör dom tydligen från fabrik Det är en -04 med 22k på mätaren.
    Andra generationens vito är inte alls lika tragisk som den gamla framhjulsdrivna måste jag ju erkänna, men det är fortfarande ingen kårngelfri bil. Den gamla hade dörrklang som närmast går att jämföra med att slå med slägga på ett tomt oljefat, och rostade så man kunde höra det om man satte örat mot plåten. Den nya har iaf lite mercedeskänsla, både i kvalitetskänsla och i reglagelayout.

Jag har kört 115 cdi manuell och det blev lite tröttsamt när effekten och vridet kom i en klimp nånstans i mitten av varvräknarskalan. Sen tog det slut. Tvåan skulle i redan efter typ en billängd, men den var död före laddtrycket kom så försökte man starta på tvåan blev det gubbstopp med en smäll från drivlinan. Automat skulle nog gjort underverk i den bilen. Mycket växlande blev det, men förvånansvärt snabb var den med tanke på biltypen. Skulle inte bli förvånad om automaten är snabbare i verkligheten eftersom man slipper växla och tappa laddtryck var tredje meter.

Registered User
    Namn
    Marcus Karlsson
    Reg.datum
    jan 2005
    Letar själv efter en liknande bil. Har kollat på Transporter T5 och undrar var dom skiljer i motorerna på 2.5 Diesel, den ska finnas i 130 och 170 hästars?

Mvh
    Marcus
    m.karlsson - katrineholm
    Nissan GT-R stage 2+ by 23GTR

Volvo 960E - Mon Chéri
    Namn
    Johan S
    Reg.datum
    okt 2004
    http://www.volkswagentransportbilar.se/mediadb/_files/user_lobga/Trp_fakta_39881.pdf

Här finns den mesta faktan på transporter men det kommer som sagt va en ny modell i Januari 2010 som utnyttjar VAG-gruppens utomordentliga 2.0TDI-motorer

Zup Heenrys avatar
    Namn
    Henry A
    Reg.datum
    jul 2007
    Nya Kangoo är faktiskt helt ok. Finns även i Etanol om det lockar.

Men hade jag valt själv hade det blivit en Caddy med 2.0TDI
    1

Volvo 960E - Mon Chéri
    Namn
    Johan S
    Reg.datum
    okt 2004
    Etanol konsumerar jag endast i form av öl/sprit. Att ens tänka tanken att driva en bil på det är fanimig värdelöst :P Diesel eller Gas, får se vad vilka fler än VW och Opel som erbjuder biogas framöver.

Jag har däremot några fler kriterier.

Lastutrymme som är antingen 160 brett eller långt :P
    Eventuellt möjlighet att ha 3+ ton på kroken :P

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här