Resultat 1 till 8 av 8
    Registered User
    Namn
    Johnny J
    Reg.datum
    sep 2009

Läcker servo olja V70, lurar dom mig?

För att göra en lång historia kort så lämnade jag in min bil på Davidsons i Växjö då den läckte servoolja. Dom bytte då några rör, ett arbete som kostade drygt 4316kr. Efter ett par veckor märkte jag att behållaren återigen började bli tom och dom tog in den igen. Dom förklarade då att någon packning hamnat snett eller blivit skadad vi monteringen och dom åtgärdade det. Ett par veckor senare så var det åter mindre i behållaren och jag begav mig dit igen, nu bytte som ut rören igen "sa dom", när jag skulle köra hem därifrån så fungerade inte servon alls, så det blev att lämna in igen. När jag hamtade den 2 dagar senare så visste man inte i kundmottagningen vad man gjort. Nu har det gått någon vecka till och givetvis är det tomt i behållaren igen, när jag lämnar in den så säger dom att det är styrservon som läcker och att det kostar 11000 kr att byta. Dom säger att dom drar av dom 4316kr kronor jag redan lagt å drar av 10%. Tyvärr har jag svårt stt lita på dom och undrar om dom blåser mig igen, börjar känna mig Rö******ad. Jag vet det är svårt att säga utan att se bilen men hur är er spontana känsla , kan man missa att den läcker vid styrväxeln?

Nissan GT-R MY 2011 Andreasss avatar
    Namn
    Andreas S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Konsult
    Citat Ursprungligen postat av Jay-Jay Visa inlägg
    För att göra en lång historia kort så lämnade jag in min bil på Davidsons i Växjö då den läckte servoolja. Dom bytte då några rör, ett arbete som kostade drygt 4316kr. Efter ett par veckor märkte jag att behållaren återigen började bli tom och dom tog in den igen. Dom förklarade då att någon packning hamnat snett eller blivit skadad vi monteringen och dom åtgärdade det. Ett par veckor senare så var det åter mindre i behållaren och jag begav mig dit igen, nu bytte som ut rören igen "sa dom", när jag skulle köra hem därifrån så fungerade inte servon alls, så det blev att lämna in igen. När jag hamtade den 2 dagar senare så visste man inte i kundmottagningen vad man gjort. Nu har det gått någon vecka till och givetvis är det tomt i behållaren igen, när jag lämnar in den så säger dom att det är styrservon som läcker och att det kostar 11000 kr att byta. Dom säger att dom drar av dom 4316kr kronor jag redan lagt å drar av 10%. Tyvärr har jag svårt stt lita på dom och undrar om dom blåser mig igen, börjar känna mig Rö******ad. Jag vet det är svårt att säga utan att se bilen men hur är er spontana känsla , kan man missa att den läcker vid styrväxeln?

Lossa damaskerna. Blir du full med olja så har du felet där. Finns nog fler sätt. Du kan byta packningar i styrväxeln, du måste fått offert på en sprillans. Packboxar etc kostar
    mellan 3-4k kan jag tänka.
    Senast redigerat av Andreass den 2009-09-15 klockan 00:13. Anledning: Glömde...
    Hellre Nürburgring än vigselring..

Nu på två hjul i kurvorna
    Namn
    R
    Reg.datum
    feb 2004
    Jobb
    lösdrivare
    Vilken årsmodell?
    Make it idiot-proof and someone will make a better idiot!

Man får va som man é när man inte blev som man skulle.

Registered User
    Namn
    Johnny J
    Reg.datum
    sep 2009
    2004 är det

Namn
    R
    Reg.datum
    feb 2004
    Jobb
    lösdrivare
    Ok, ja att rören bråkar är sällsynt men visst har det hänt, det vanligaste är dock:

• Anslutningen under servobehållaren
    • Röranslutningen till pumpen pga att muttern självlossnar
    • Läckage styrväxel = Vanligtvis byte styrväxel

Slangen under servobehållaren är fastsatt från fabrik med en sk engångsklamma vilket är dumt pga att slangen ger med sig efter tidens gång eftersom den är av gummi, detta leder till att klamman ej längre håller tätt eftersom den bara har ett läge. Lösningen = byt till en åtdragbar slangklamma.

Röranslutningen till pumpen med den självlossnande muttern som håller röret på plats löstes med att montera dit en låsning för den. Bara kolla om den sitter på din bil samt om muttern är lös eller ej.

Läckande styrväxel beror oftast på att man kört en tid med trasig skyddsbälg för styrväxeln. Gör man detta samlas skit innanför, när du svänger dras denna skit genom packboxen vilken då går sönder alt att skiten gör så att den inte håller tätt, sen brukar det läcka ganska duktigt. Vet inte hur avancerat det skulle vara att renovera en styrväxel men jag har aldrig stött på någon som gör det eller någon som tillhandahåller reservdelar för dem. Gissar på sk bytessystem för dem.

Att pumpen i sig läcker är inte särskilt vanligt, inte att dom rasar heller. Dom sägs vara väldigt känsliga för smuts och att "smuts" i storlek med ett hårstrå kan leda till haveri men som sagt inget vanligt fel i vilket fall. Nu behöver inte dessa vanliga fel vara det du råkat ut för men som alltid - börja med det enklaste.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Registered User
    Namn
    lasse t
    Reg.datum
    jun 2005
    [QUOTE=Krock;4266769]Ok, ja att rören bråkar är sällsynt men visst har det hänt, det vanligaste är dock:

kanske därför volvo tog fram en service sats på rör.......
    bara för att dom läckte......

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Engångsslangklämmare borde förbjudas.

Styrväxlar går att köpa som fabriksrenoverade också. Billigare än att köpa fabriksnytt och enklare än att renovera den själv.

Namn
    R
    Reg.datum
    feb 2004
    Jobb
    lösdrivare
    [QUOTE=tyysken;4267093]
    Citat Ursprungligen postat av Krock Visa inlägg
    Ok, ja att rören bråkar är sällsynt men visst har det hänt, det vanligaste är dock:

kanske därför volvo tog fram en service sats på rör.......
    bara för att dom läckte......
    Ja det låter väl som en bra idé, men fortfarande inget vanligt att det är fel på själva rören och framförallt inte jämfört med de andra felen nämda som uppstod på mer eller mindre varenda bil tills låsningen togs fram, klamman vet jag inte om de någonsin brydde sig om att byta på fabriken. Behållaren byttes ut efter ett tag dock.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här