Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 17
  1. #1
    World Speed Record Holder Qvarniss avatar
    Namn
    Lars Joachim Q
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Stockholm
    Jobb
    Entreprenör
    Inlägg
    12 557

    Hamanns Lamborghini Gallardo – blingad värsting

    Text: Jocke Qvarnström Foto: Claes Nilsson/Street Extreme

    Vilket eko i motorvärlden
    Det vrålar ur de dubbla piporna som bara en V10 kan. Som en dröm från förr när F1orna hade just denna motorkonfiguration. Vi passerar genom tunneln som ger ett fantastiskt eko från de grymma ändrören på avgassystemet. Vilket sound det är. Just den här tunneln är min Tyska favorit tunneln för det fantastiska eko som studsar mellan väggarna.



    Allt du vill ha
    Det vore ingen riktig Hamann produkt om man inte även ökat effekten. Här har man lockat fram ytterligare 40 hästar och 30 Nm i ökat vridmoment och på kuppen ökat toppfarten från 315 till 320 knutar. Kan vara skönt på Autobahn om det ligger någon och flåsar en i nacken. Det finns fler Hamannknep att få bilen att gå fortare beroende på vilket tillvalskit som du kryssar i på tillbehörslistan. Bättre friflödande katalysatorer och med två dubbelpipiga slutrör piggar upp den redan hisnande maskinen ytterligare 28 hästkrafter. På köpet blir det ännu bättre vridmoment. Närmare bestämt hela 50 Nm tack vare den här uppgraderingen. Vill man inte byta ut slutrören utan fortfarande vill att det ska se original ut erbjuds även denna tjänst. Hamann är inte den som är den. Här kan kunden få i princip vad han eller hon vill. Så länge inte plånkan är en trång sektor.
    Stora hjul är tufft. 20 tummare på en Gallardo är inte på något vis vardagsmat utan höjer bilens blinglook avsevärt. Edition Race heter fälgsorten och 235/30-20” fram med ultrafeta 325/25-20” avslutar baktill. Inte mycket gummi på den fälgen kan jag säga. Men bettar gör det. Ordentligt.



    Bromsar för banan
    Med värre sulor kommer också behovet av att förbättra bromsarna. Normalt gör man en sådan här operation när man uppgraderar till R-däck alternativt till slicks. Så icke hos Hamann. Här bultar man på bland det värsta i stoppväg som finnas kan. Racing bromsar både fram och bak. Pizzastorlek på skivorna – så länge vi snackar barnmenyn. 380 millimeter fram och 360 bak mäter skivorna med hela åtta kolvar som ska stoppa besten fram och sex stycken bak. Hallå! Var är racerbanan?



    Läcker och helrätt
    Det är en så hög potensfaktor i den här bilen att den är riktigt svårslagen för vad som helst som den ska mäta sig mot. Inklusive storebror Murcielago. Vart man än åker vänder sig folk om och tittar storögt. Förstår dom. Skulle göra precis samma sak om jag satt på fel sida om förarstol och ratt.



    Råsexig
    Hur är den att köra då? Maskinen har något av det sexigaste ljud som finns vad gäller bilar alla kategorier. Att glida fram en ljummen sommarkväll och accelerera för bara sakens skull är en njutning. Mellangasen systemet ger vid nerväxlingar kan få vem som helst med bara det minsta motoröra att få ståpäls. För den delen vanliga ointresserat folk utan motoröra också. Vid 8500 v/min är det dags att sopa i nästa växel. Bilen drar som en tokig och planar inte ut förrän någonstans i häradet 320 blås om bara sträckan är lång nog att hålla plattan i mattan.



    Better safe then sorry
    Men jag gillar inte riktigt paddelväxellådan även om den kan ha sina fördelar på racerbanan. Hamnar du i stan kan det ta oroväckande lång tid innan du får i backen och den kan som bekant vara bra att ha i just det området – utanför racerbanan. På gatan är bilen smidig som en dans att köra. Bakåtsikten kanske inte är den bästa och att parkera när gatstenarna hotar fälgbanorna kan få vem som helst att tappa modet. Erfaren fickparkerare eller inte. Man lutar sig gärna över dörrsidorna och hänger i bältet just för att spana in avståndet till trottoarkanten. Better safe then sorry är devisen när dylika manövrerar ska utföras.



    Giftig på gränsen men snabb
    Bilen känns bred som en padda men ändå lättmanövrerad. Långa förare kan få problem att få plats bakom ratten. Det här gäller i allmänhet den täcka versionen och i synnerhet om det vankas banåka. Är du uppåt eller över 190 centimeter får du helt enkelt inte plats med en hjälm. Ingen bra ide om det ska hårdsatsas för att klippa apexpunkter. Tar man ut bilen på en racerbana känner man hur nervös men ändå stadig bilen är på gränsen. Den känns helt bakhjulsdriven och det är bara om föraren lockas att parera en sladd med något för mycket rattvinkel och samtidigt ger gas som det kan bli problem. Retursladden kommer som ett brev på posten och det ska till snabba tag för att reda ut situationen. Tänk på det alltså om du får chansen att lägga vantarna på en för att åka på gränsen.



    Tuff körstil
    Bilen skulle helt klart må bra av att utrustas med R-däck för riktigt snabba varvtider då bakhjulen snabbt överhettas om de straffas för mycket. För mycket är lätt hänt när man ska tygla 540 hästar som inget annat vill än att vrida loss hjulen i en svag röknyans när man driftar genom kurvorna. På fyrhjulsställ. Riktigt tuff körstil i en sådan här bil behövs om det ska gå riktigt fort men ändå kontrollerat.



    Coolast i stan
    Små eldbollar puffar ur avgasrören vid hårda inbromsningar från höga varv när motorn själv beordrar mellangas genom styrboxens ingripande. Åskådarna applåderar och är hänförda. Det är inte varje dag en sådan här bil körs riktigt på gränsen. Tyvärr har märket få ett smula posörstämpel genom åren men med de nyare Lambomodellerna är man på väg att börja konkurrera på allvar med märken som Ferrari och Porsche. Det är från just dessa märken som den stora skaran nya Lamboförare kommer. Inte konstigt. Det finns inte många coolare bilar på marknaden.



    Utan hängslen och livrem
    Vill man köra riktigt fort och känner man har koll på grejorna – eller råd – kan det vara dags att koppla ur säkerhetssystemen för att bara behålla ABS som kontroller bromsarnas låsning. När till och med moderna racerbilar idag kör med detta protesterar inte vi heller när konstruktörerna annamar samma lösning på gatbilar.



    Bil: Lamborghini Gallardo
    Motor: 5 liters V10
    Effekt: Från 500 hk, 540, 568 hk beroende på trimgrad
    Däck: Fram 235/30-20” och bak 325/25-20”
    Fälgar: Edition Race
    Bromsar: Åttakolvsok fram med 280 mm skivor, sexkolvs bak med 360 mm skivor. Racebelägg.
    Pris: Måste man fråga har man nog inte råd…

    Senast redigerat av A den 2009-05-26 klockan 17:48.
    itsfun.nu -Sveriges mest prisvärda trimchip! Om du berättar att du är Zatzymedlem när du ska trimma din bil får du 10 % rabatt.

  2. #2
    Registered User
    Namn
    Henrik R
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 747
    Bra bilder och rolig läsning! Perfekt en Söndagsförmiddag som denna...

    Tummen upp!
    Mvh Ruergård

  3. #3
    Vit med rosa nyans! OLINs avatar
    Namn
    S Olin
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Norr om Sthlm
    Inlägg
    2 517
    Nice bil och bra skrivet!

  4. #4
    har haft blått namn.
    Namn
    Michel B
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    5 537
    Tack! Trevligt reportage. Bra bilder och härlig text, bara en film på ljudet som saknas...

  5. #5
    Golf GTD -11
    Namn
    Fredrik L
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Uppsala
    Jobb
    Student at IMF
    Inlägg
    2 056
    Ytterligare ett trevligt reportage. =)

    Men för oss som inte har råd så blir man ju förstås sugen på att veta vad den där bilen går loss för?

  6. #6
    buksvåger med Tomkow! tumblers avatar
    Namn
    Janislav.B
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    1 237
    fyfaan ..hemsk skapelse, hamann har slagit till igen
    no more streetwalking,DB9 is aproaching

  7. #7
    Registered User
    Namn
    Joint McFransson
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Underlandet
    Inlägg
    67
    "Är du uppåt eller över 190 centimeter får du helt enkelt inte plats med en hjälm. Ingen bra ide om det ska hårdsatsas för att klippa apexpunkter"

    Ah bra, då låter jag bli att köpa en bara därför...haha.

    Rolig läsning och ganska grym bil

  8. #8
    Registered User
    Namn
    Mattias N
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    11
    Riktigt snyggt med orange kolfiber!

    Mycket bra skrivet, var mycket intressant att läsa!

  9. #9
    Registered User
    Namn
    Rutger J
    Reg.datum
    nov 2001
    Ort
    Jönåker
    Inlägg
    4 092
    Bra reportage & fint skrivet! Men jag föredrar orginalet alla gånger!

    Mvh
    //Arthan
    Citat Ursprungligen postat av Zafiro Visa inlägg
    En häst är snabbare än en bil från 0-50km/h. Bryr ni er om 0-XXX tider är det en häst ni ska ha.

  10. #10
    Runbag - Masker - Räva amazon67s avatar
    Namn
    Pär Hallenfors
    Reg.datum
    mar 2002
    Ort
    Linköping
    Jobb
    Mekar Catepillar
    Inlägg
    1 870
    Kul läsning, inte ett dugg avis på de bilar du får köra

  11. #11
    Registered User
    Namn
    Thomas Kjellson
    Reg.datum
    maj 2002
    Ort
    Mora
    Jobb
    Jurist i statens tjänst...
    Inlägg
    1 318
    Tråkiga bilder då man verkligen inte fick någon känsla av att du körde/testade bilen, mer som ett besök på fabriken och känslan av "jag skriver om hur det borde vara att köra bilen" i texten. Nej jag förväntar mig mer och bättre, tanken är dock god och ser fram emot att läsa nästa...
    Bygger hus...

  12. #12
    World Speed Record Holder Qvarniss avatar
    Namn
    Lars Joachim Q
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Stockholm
    Jobb
    Entreprenör
    Inlägg
    12 557
    Citat Ursprungligen postat av soldi Visa inlägg
    Tråkiga bilder då man verkligen inte fick någon känsla av att du körde/testade bilen, mer som ett besök på fabriken och känslan av "jag skriver om hur det borde vara att köra bilen" i texten. Nej jag förväntar mig mer och bättre, tanken är dock god och ser fram emot att läsa nästa...

    Viktigt att påpeka här att det inte var James Holm som normalt fotar som tagit bilderna. Bilen kördes förra året på och omkring Hockenheim men det var tajt som attan för fotografen då Hamann gubbarna flåsade oss i nacken. Ingen ursäkt - men väl en förklaring. Bättring lovas!
    itsfun.nu -Sveriges mest prisvärda trimchip! Om du berättar att du är Zatzymedlem när du ska trimma din bil får du 10 % rabatt.

  13. #13
    CrazyCruisers NoBrakes avatar
    Namn
    Peter Lemnert
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Jobb
    Bilskadereparatör
    Inlägg
    6
    Helt sjuk bil men va skulle inte försäkring och allt gå på? virvel i plånboken kanske! Sjukt kul om man själv fick chansen att köra den! Hoppas det var en upplevelse Qvarnis? Kör hårt och bromsa sent! väntar med spänning för nästa provkörning!

  14. #14
    www.sportbilen.se
    Namn
    Bo Lundvang
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Västerås
    Jobb
    Egen företagare, motorjournalist
    Inlägg
    2 899
    Ni som efterfrågade film... här är den!
    Vi kör Hamann Gallardo Victory i Tyskland, 20 mb | Sportbilen 2.0

    Slutkommentaren är bäst. :-)
    Redaktör @ sportbilen.se
    Frilansare @ Bilsport / Gatbilar / 4 Wheel Drive m fl
    Reportagetips? PM:a mig!

  15. #15
    Registered User
    Namn
    stefan b
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    14
    En grov rackare de där! WOW har alltid gillat lambo! Snyggt jobbat!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här