Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 16 till 19 av 19
    Intel inside!
    Namn
    Johan J
    Reg.datum
    maj 2001
    Jobb
    Bending Silicon
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Kan det bli tydligare?
    Jag önskar i alla fall att det kunde bli tydligare. Allt beror på hur ekipaget klassas.

En bil bogserar en annan = Då ska båda fordonen vara godkänt för framfart på allmän väg.

Men om man hänger på en LGF-skylt på ekipaget så är det snarare ett efterfordon man drar. Tyvvär så hade jag fel om hastighetsbegränsningen. Den ändrades ju från 20 km/h till 30 km/h när vi gick med i EU. Självklart så ska ett efterfordon som dras med lina ha fungerande styrning och bromsar.

Registered User Qwintuss avatar
    Namn
    Lasse J
    Reg.datum
    feb 2007
    Citat Ursprungligen postat av b20mannen Visa inlägg
    Jag önskar i alla fall att det kunde bli tydligare. Allt beror på hur ekipaget klassas.

En bil bogserar en annan = Då ska båda fordonen vara godkänt för framfart på allmän väg.

Men om man hänger på en LGF-skylt på ekipaget så är det snarare ett efterfordon man drar. Tyvvär så hade jag fel om hastighetsbegränsningen. Den ändrades ju från 20 km/h till 30 km/h när vi gick med i EU. Självklart så ska ett efterfordon som dras med lina ha fungerande styrning och bromsar.
    Har du fått körkortet i cornflakespaketet?
    Nej, man får inte sätta LGF-skylt på en avställd bil och bogsera den. Det blir inga rätt för dig i denna tråden.
    "Det finns ingen anledning till att folk skulle vilja ha en dator i hemmet."
    Ken Olson, Digital Equipment Corp 1977

Registered User Black_hawks avatar
    Namn
    Nicke S
    Reg.datum
    mar 2009
    Inte lagligt att bogsera avställt fordon, bogsera innebär man har lina mellan fordonen. Om fordonet är avställt men inte har körförbud, då bara försäkra och ställa på igen sen köra. För ett tag sen skrotade jag en BMW M3a med körförbud, först ringde jag polisen och fråga om detta. Dom svarade: får bogsera till verkstad eller bilskroten om bilen har trafikförsäkring och är i trafik (påställt.) Och ska man bogsera till bilprovningen ska inte finnas obetalda skatter. Sen bara ringa ett försäkringsbolag och fixa trafikförsäkring för en dag, sen ringa bilregistret och ställa på för en dag, snackade med en person på bilregistret när jag ställde på för att få bekräftat att bilen är i trafik.
    I mina ögon finns ingen anledning till att bogsera till bilprovning, då bättre att köra dit.

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Citat Ursprungligen postat av b20mannen Visa inlägg

Nej, det är inte bara att hänga på en LGF-skylt precis som man själv behagar.

Om jag förstått det rätt, när polaren trixade med detta för att kunna dra ut sin oskattade obesktade oförsäkrade isbil till sjöarna, så är var kravet att det drogs med riktig dragstång mellan fordonen för att det skulle kunna klassas som efterfordon. Bogserlina var inte att tänka på.

En annan sak, som kan vara bra att tänka på vid bogsering är att det ar bra att ha varningsblinkersen på.

KTL

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här