Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 19
    wescrape Viper89s avatar
    Namn
    Joakim Skagerlind
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    JSF

Lagligt att bogsera avställd bil som är oförsäkrad?

Om inte, vad är straffet?`

Böter/straff för föraren av den bilen som blir bogserad?
    Böter/straff för föraren av den bilen som bogserar?

Tacksam för snabbt svar!
    Mvh Joakim Skagerlind - 0760 - 940 776
    http://www.garaget.org/Viper89
    E28 545 (951hp@1,8bar) || E39 530D || E36 318 TDS Compact
    Only Beemers with a snail on...

Nu på två hjul i kurvorna
    Namn
    Tobias.S
    Reg.datum
    feb 2004
    Jobb
    lösdrivare
    "Att köra ett avställt fordon

Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.

Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras."

Vatten o bröd i 10 år, minst.

MVH
    Make it idiot-proof and someone will make a better idiot!

Man får va som man é när man inte blev som man skulle.

wescrape Viper89s avatar
    Namn
    Joakim Skagerlind
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    JSF
    Vatten och bröd funkar!

Tack för svar

Räkodlare LinXs avatar
    Namn
    Johnnie R
    Reg.datum
    maj 2004

Intel inside!
    Namn
    Johan J
    Reg.datum
    maj 2001
    Jobb
    Bending Silicon
    Visst är det lagligt att bogsera en avställd bil. Precis lika lagligt som att dra en åsnekärra av trä efter bilen.
    Se bara till att inte köra fortare än 20 km/h, och att du inte överskrider dragbilens maximala släpvagnsvikt, och att föraren har BE-kort så han får dra ett så tungt släp.

Bogserar du med dragstång så behöver du inte ens ha bromsar på bilen du bogserar.

Om du bogserar med traktor så behöver du inte heller ha BE-kort. Och du behöver inte ens ha hjul på bilen du bogserar, så länge du inte skadar vägen.

Och om du bogserar med en bärgningsbil så behöver du inte ens hålla 20 km/h. Men du behöver C-körkort.

Eller så hyr du ett bilsläp på en mack. Då är det bara att köra essingeleden hem med skiten. Och har du tur så kollar dom varken att du har BE-körkort eller om du kör med överlast.
    Fast om dom gör det så kanske det blir vatten och bröd.

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Citat Ursprungligen postat av b20mannen Visa inlägg
    Visst är det lagligt att bogsera en avställd bil. Precis lika lagligt som att dra en åsnekärra av trä efter bilen.
    Se bara till att inte köra fortare än 20 km/h, och att du inte överskrider dragbilens maximala släpvagnsvikt, och att föraren har BE-kort så han får dra ett så tungt släp.

Bogserar du med dragstång så behöver du inte ens ha bromsar på bilen du bogserar.

Om du bogserar med traktor så behöver du inte heller ha BE-kort. Och du behöver inte ens ha hjul på bilen du bogserar, så länge du inte skadar vägen.

Och om du bogserar med en bärgningsbil så behöver du inte ens hålla 20 km/h. Men du behöver C-körkort.

Eller så hyr du ett bilsläp på en mack. Då är det bara att köra essingeleden hem med skiten. Och har du tur så kollar dom varken att du har BE-körkort eller om du kör med överlast.
    Fast om dom gör det så kanske det blir vatten och bröd.

Min fetning.

Där tror jag faktiskt att du har lite fel.

Att bogsera brukar väl menas med bogserlina, vilket alltså betyder att det som bogseras inte är under kontroll med mindre än att någon sitter och styr och bromsar i den bogserade bilen.

Med en åsnekärra eller med dragstång, så har man ju faktiskt kontroll på det som dras, från fordonet som drar, så ingen behöver sitta och styra/bromsa i det som dras.

Jag skulle tro att dte är precis så som de säger, att en avställd bil inte får bogseras (med lina) på allmän väg oavsett hur sakta man kör, men däremot kan det gå bra med en riktig dragstång och då är det dragbilens försäkring det hela går på. Då räknas det som dras som ett sk. efterfordon har jag för mig.

Efterfordon / Vägverket

Rätta mig om jag har fel.

KTL
    Senast redigerat av KTL den 2009-05-03 klockan 08:14.

Effektutnyttjare
    Namn
    Denis P
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Studerar
    Citat Ursprungligen postat av Krock Visa inlägg

Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras."

MVH
    Betyder detta att det räcker att fordonet är påställt, skattat och minst trafikförsäkrat trots eventuell körförbud på grund av inte besiktigat?
    Citat Ursprungligen postat av E60_530i
    Original eller inte, you race what you got ;)

wescrape Viper89s avatar
    Namn
    Joakim Skagerlind
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    JSF
    Vad är straffet för den som kör bilen som bogserar då? Kanske inte har en aning om att bilen som jag hjälper längs med vägen är avtälld?

Registered User Qwintuss avatar
    Namn
    Lasse J
    Reg.datum
    feb 2007
    Citat Ursprungligen postat av Ferox Visa inlägg
    Betyder detta att det räcker att fordonet är påställt, skattat och minst trafikförsäkrat trots eventuell körförbud på grund av inte besiktigat?
    Nja, om körförbudet har kommit för att man inte besiktigat eller fått nedslag hos SBP blir det trailer. Men har bilen varit avställd och besiktingstiden inte hade gått ut när man ställde av så räcker det med att ställa på, skatta och försäkra för att få köra/bogsera bilen tex. hem eller till verkstad.
    "Det finns ingen anledning till att folk skulle vilja ha en dator i hemmet."
    Ken Olson, Digital Equipment Corp 1977

Har inget behov av BLING Nissers avatar
    Namn
    Patrik Nisser
    Reg.datum
    maj 2004
    Citat Ursprungligen postat av Viper89 Visa inlägg
    Vad är straffet för den som kör bilen som bogserar då? Kanske inte har en aning om att bilen som jag hjälper längs med vägen är avtälld?
    Bara att spela förvånad...
    - Va kom den ifrån? Inte undra på att 0-100 tiden blev så dålig!

Intel inside!
    Namn
    Johan J
    Reg.datum
    maj 2001
    Jobb
    Bending Silicon
    Citat Ursprungligen postat av KTL Visa inlägg
    Min fetning.
    Vad är en "fetning"? Kan man äta det?

Där tror jag faktiskt att du har lite fel.

Att bogsera brukar väl menas med bogserlina, vilket alltså betyder att det som bogseras inte är under kontroll med mindre än att någon sitter och styr och bromsar i den bogserade bilen.
    Naturligtvis så måste "bromsaren" ha antingen traktorkort eller B-kort. Men så länge du inte kör för fort så är det precis lika lagligt som att dra en släde efter bilen, eller en bal wasabigräs i en pressenning, eller varför inte tjugofem värnpliktiga på skidor längs ett rep?

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Vad är en "fetning"? Kan man äta det?

Naturligtvis så måste "bromsaren" ha antingen traktorkort eller B-kort. Men så länge du inte kör för fort så är det precis lika lagligt som att dra en släde efter bilen, eller en bal wasabigräs i en pressenning, eller varför inte tjugofem värnpliktiga på skidor längs ett rep?

Jag är fortfarande tveksam till att det du säger är rätt.

Det är ju liksom lite skillnad på en bal Wasabi, eller en klase värnpliktiga. Det finns överhuvud taget inget krav på att det ska vara trafikförsäkring på dessa, men det finns det ju på en bil om den ska vistas i trafiken.

Kan du lägga fram konkreta fakta och länk till dessa som styrker ditt påstående?

KTL

Intel inside!
    Namn
    Johan J
    Reg.datum
    maj 2001
    Jobb
    Bending Silicon
    Kan du lägga fram konkreta fakta och länk till dessa som styrker ditt påstående?
    Visst skulle jag kunna det. Men det vete tusan om jag orkar leta fram internetlänkar som bevis för något som man förväntas lära sig när man tar körkortet. Jag tror i stället att jag ber dig titta i körkorts-teoriboken.

Edit: Sen så är det dragbilen som ska vara påställd, skattad, försäkrad och godkänd i besiktningen för att framföras. Det som dras, bogseras eller släpas efter dragbilen är en "last" och inget annat.

Registered User
    Namn
    Johan Edlund
    Reg.datum
    apr 2001
    Visst skulle jag kunna det. Men det vete tusan om jag orkar leta fram internetlänkar som bevis för något som man förväntas lära sig när man tar körkortet. Jag tror i stället att jag ber dig titta i körkorts-teoriboken.

Edit: Sen så är det dragbilen som ska vara påställd, skattad, försäkrad och godkänd i besiktningen för att framföras. Det som dras, bogseras eller släpas efter dragbilen är en "last" och inget annat.
    Kan det bli tydligare?

Om avställning - Transportstyrelsen

Registered User Checker Performances avatar
    Namn
    Ola L
    Reg.datum
    mar 2003
    Jobb
    Stadsanställd
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Nej men det är självklart för oss alla (nästan) som tagit körkort att ett avställt fordon sånär som med ett undantag inte får framföras på något vis i trafik på allmän väg.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här