Resultat 1 till 5 av 5
    förvirrad
    Namn
    Peter S
    Reg.datum
    jul 2003

utbildning elektriker? lärlingslön?

jag har läst el - elektronik i gymnasiet. men det var den delen där man repererar tv och sådant

så vad kan jag behöva komplettera med för kurser för att jag ska kunna bli elektriker? hur mkt ligger lärlingslönen på? är det ett år man är lärling?

tänkte man kanske skulle utbilda sig till det nu när man gått och blivit varslad på jobbet =)

Registered User OLJEKYLD GSXRs avatar
    Namn
    Per S
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Elektriker
    Du behöver elläran, är väl hela paketet med motorer osv. Kika på EUU eller liknande så borde det finnas en kursplan. Lärlingslönen tror jag ligger på 13-14 innan skatt, efter några månader går du upp en aning i lön, efter ett år är du ettårsmontör med lönelyft, sen tvåårsmontör och sedan fullbetald treårsmontör.
    Hjälper dig med elinstallationer
    www.oljekyld.se Fotostudio

Registered User
    Namn
    Samir H
    Reg.datum
    maj 2005
    1600 timmar behöver du arbeta som läring om jag kommer ihåg rätt. Jag gick ut förra året men fick ingen lärlingsplats. några 14 är det inte tal om. ca 11k de första 720 timmarna, sen så ökar det en bit, o ökar, o ökar...
    mvh

Namn
    Fredrik H
    Reg.datum
    jan 2004
    Jobb
    Unemployed
    Första 720 timmar strax över 11k före skatt. 720-1600, strax över 13k och efter 1600 timmar 14k. Sedan ökar det men jag vet inte med hur mycket...

Kolla med Lernia om du har det nära dig. Där pluggade jag upp kurser ifrån gymnasiet.
    In Sweden, we call people like him "idiot".

Aldrig nöjd.. Prulles avatar
    Namn
    Jimmy L
    Reg.datum
    nov 2005
    Som lärling beror lönen helt på företaget och hur duktig du är.

Jag gick ut i våras och av dom jag håller kontakten med så ser det ut så här

två polare har 19 i månaden och firmabil på sin firma men så e dom gryma och jobbar helt på egenhand men med suport från chefen

en har 15 i månaden jobbar endast med behöriga och allt är som facket vill

Jag var 4:e bäst i klassen efter dom andra i den här listan men behöver mer praktik för att få rutin(Lite det som är tanken bakom lärlingssystemet trodde jag)
    och fick 14500, egen bil så långt bra men
    jobbade natt utan extra ersättning, jobbade 6h på dagen 9h på natten och jag gick bak på det för va ledig dagen efter.
    Mycket oklara situationer åkte på egna jobb jag inte viste hur jag skulle göra hade ingen att ringa och fick sen äta bajs för det tog långtid.
    Fick inte tag i chefen på en vecka när jag ville säga upp mig och nu har jag inte fått lönen från förra månaden..

Det jag försöker säga är att visa företag behöver en erfarenmontör men har inte råd med det och anställer en lärling och blir frustrerade för dom får vad dom betalar för.

Sen nått att tänka på är att dom du vill bli nått annat än en sorglig arbetare som får ta i röven hela tiden för att tjänna pengar åt chefen (Så är iof alla jobb) ska du starta egen firma efter ett tag och då ska du ha allmänbehörighet och det är rätt mkt plugg så skulle jag vara du skulle jag läsa in det direkt.

Om nån på min gamla firma läser det här så ja jag är bitter.
    Senast redigerat av Prulle den 2009-03-28 klockan 16:39.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här