Resultat 1 till 11 av 11
    Åker chippad Audi A6 2.7t Sjöblom!s avatar
    Namn
    philip sjöblom
    Reg.datum
    nov 2005
    Jobb
    VVS'are

Krånglande V70-04

Hejsan!
    Nu är det såhär att familjens v70 har börjat krångla.. började för någon dag sedan, är lite av ett lotteri om den går igång eller inte!
    Vrider man nyckeln till startläget så funkar allt i bilen, inget tecken (dålig belysning,felkodslampor osv) på att nåt är fel.. Men sen när man vrider om nyckeln för att starta så dör allting bara. Startmotorn går inte runt eller nånting, precis som om det var för lite ström!
    Men så vrider man av o testar igen så kan han hoppa igång precis som vanligt, inget tecken på dåligt batteri eller något.

Men idag så blev allt värre, morsan tog bilen för att handla. Startade fint i morse, men sen när hon kom ut från affären så starta han inte. Efter nån timme hoppa han igång o hon tog sig nästan hem, tills ett kärringstopp satte käppar i hjulet

Så jag började fundera på lite orsaker/fel till detta.. Har testat att startkabla bilen, kollat så batteri polerna inte ärgat, bensin finns i tanken, inga felkoder när han startar..

Kan t ex. dåligt batteri i nyckeln orsaka detta fel? tänkte om typ startspärren gick i eller något då?
    Ska testa med andra nyckeln ikväll och ev. annat batteri!
    Vad kan annars fel, ge mig teorier!

Kan tillägga att när han började krångla så surrade någon pump ganska ordentligt på tändningen!

mvh

Edit: Motorn är en 2.4 170hk!

bigmac
    Guest
    låter som jordfel eller en databox som håller på att ge upp. utan elschema går det inte att göra något.

- - - - - - - - - / / / M pelkos avatar
    Namn
    Mathias P
    Reg.datum
    jul 2005
    Jobb
    Mekaniker
    Sätter mina pengar på tändningslåset. Be en verkstad läsa av bilen och se vad dom säger, du kan inte läsa felkoder själv.

Tror som sagt på tändningslåset.

Mvh
    -- > Mina bilar < --

Namn
    philip sjöblom
    Reg.datum
    nov 2005
    Jobb
    VVS'are
    Hmm okej.. Jag hoppas på något mindre smärtfritt =)

Ska testa att byta batteriet i både bil och i nyckeln först.. Annars får jag väll bogsera den till volvo så får polaren kika på den ... Det är ju inte precis som att meka med gamla 745'an :P

Bara en teoretisk fråga! om batteriet i nycklen är dåligt, kan det då ha inverkan på startspärr eller likande så att bilen inte startar?

För det känns som en startspärr, så var min brors bmw när startspärren gick i nämligen :P

e30 user Icees avatar
    Namn
    Jonas S
    Reg.datum
    okt 2003
    Citat Ursprungligen postat av Sjöblom! Visa inlägg
    Hmm okej.. Jag hoppas på något mindre smärtfritt =)

Ska testa att byta batteriet i både bil och i nyckeln först.. Annars får jag väll bogsera den till volvo så får polaren kika på den ... Det är ju inte precis som att meka med gamla 745'an :P

Bara en teoretisk fråga! om batteriet i nycklen är dåligt, kan det då ha inverkan på startspärr eller likande så att bilen inte startar?

För det känns som en startspärr, så var min brors bmw när startspärren gick i nämligen :P
    NEJ batteriet i nyckeln har inget att göra med det

Namn
    philip sjöblom
    Reg.datum
    nov 2005
    Jobb
    VVS'are
    Typiskt, får kika så inget är löst eller något innan vi tar den till volvo då!

Registered User
    Namn
    Rasmus Wikström
    Reg.datum
    okt 2005
    jag kan nog med största sannolikhet säga att det är 15+ matningen till startmotorn som har ärjat.
    det är ett mycket vanligt fel på v70n som tar ca 5 min att fixa om det är en sugmotor, sitter det turbo är det lite trängre att komma åt, men fortfarande enkelt.

ta helt enkelt och plocka lös den lilla kabeln på startmotorn, sitter en flatstiftkabelsko på kabeln. i den kabelskon blir det dålig kontakt.
    slipa lite grann på flatstiftet på startmotorn och om du tycker att kabeln går enkelt att skuta på, kläm ihop kabelskon något.
    passa även på att trycka in lite kontaktfett eller liknande i kabelskon för att unvika att samma problem uppstår igen vid senare tillfälle.

mvh rasmus
    kolla gärna in min bil i depån lr på http://garaget.org/Tykoo

Nu på två hjul i kurvorna
    Namn
    Tobias.S
    Reg.datum
    feb 2004
    Jobb
    lösdrivare
    +1 på startmotorn.

Det behöver dock inte vara korrision/erjning det är frågan om utan Volvo har kort och gott gjort sladden för kort eller kabelskon för slapp. Anledningen till att det fungerar ibland och bland inte är troligtvis värmerelaterat, för att åtgärda så klämmer man åt kabelskon som ovan påpekat och lågtempfett passar bra att applicera. För att akut åtgärda som ex utanför affären brukar det dock räcka med att man touchar till kabeln med fingrarna, akta er för fläkten bara för den är både stark och startar per automatik även när bilen är avstängd om så behövs.

Det är detta som strular, startspärrsrelaterade fel avslöjar sig ganska omedelbart i displayen på instrumentet.

MVH
    Make it idiot-proof and someone will make a better idiot!

Man får va som man é när man inte blev som man skulle.

Registered User
    Namn
    Lasse L
    Reg.datum
    jun 2006
    Kan ju även tillägga att om det skulle vara fel på bilens batteri så ska spänningen på batteripolerna sjunka ner mot tex 5-6 V vid själva startförsöket, dvs mycket enkelt att kontrollera och därmed utesluta den saken.

Håller spänningen sig över 10 V så är det inte batteriet som är boven, startmotorn fungerar nämligen gott och väl vid sån spänning också.

Namn
    philip sjöblom
    Reg.datum
    nov 2005
    Jobb
    VVS'are
    Kommer man åt denna kabel o trycka dit utan att lyfta upp han eller är det bogsering från plats och hem som gäller?

Aldrig kikat ordentligt i motorrummet på denna och el är inte min bästa sida så ni får ursäkta!
    Men ska kika på detta imorn då antagligen

Nu på två hjul i kurvorna
    Namn
    Tobias.S
    Reg.datum
    feb 2004
    Jobb
    lösdrivare
    Jodå fast det underlättar ju om man vet vart den sitter =) Men ta sikte rakt under insuget, räkna med lite skrap på underarmarna och som sagt akta er för fläkten, när ni väl lärt er hur det ser ut därunder är det inga större konstigheter. Har ni tillgång till "tandläkarspegel" och ficklampa så är det naturligtvis lättare att se eller om ni har möjlighet att komma in under och demontera ev plast.

MVH
    Make it idiot-proof and someone will make a better idiot!

Man får va som man é när man inte blev som man skulle.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här