Sidan 1 av 6 123456 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 82
    - - - - - - - - - / / / M pelkos avatar
    Namn
    Mathias P
    Reg.datum
    jul 2005
    Jobb
    Mekaniker

Hur tror ni det är att driva en bilverkstad idag?

Hur tror ni det är att driva en bilverkstad idag i dagens "moderna samhälle"?

Nästan alla väljer ju auktoriserade verkstäder då de har avtal och liknande med dom vid nybilsköp.

Går ett mindre aktiebolag runt om man "bara" hanterar vanliga mekjobb på lite äldre bilar?

Vad skulle man kunna göra för att få en större kundkrets, dvs inte bara mekjobb?

Mvh
    -- > Mina bilar < --

Soon ++1000hp andreas.es avatar
    Namn
    Andreas Eriksson
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Ekonomi
    Tror det kan vara smart att starta en verkstad och ansluta sig till Mekonomen.

Franskbilsfanatiker. typ. zoddris avatar
    Namn
    Jonas S
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    problemlösare, Phoenix Foundation
    Citat Ursprungligen postat av andreas.e Visa inlägg
    +1

Annars KAN det vara en helt ok affärsidé att fokusera enbart på enklare jobb (läs: få bilar genom besiktningen) men nackdelen är väl att man får meka en massa gammbilar med ägare som inte förstår att det egentligen är skrot.

Men visst, kunder som inte vill lämna in bilen till märkesverkstaden för att byta bromsbelägg (exempelvis) borde väl i teorin inte vara så svåra att attrahera om man kan erbjuda en lägre timtaxa eller fasta pris på specifika jobb.
    Citat Ursprungligen postat av irc.zatzy.com
    [17:28] <@Wernvall> Emperor2000 har du en rosa kitty tröjja jag kan låna ikväll??
    [17:29] <@Emperor2000> mja en röd

Registered User
    Namn
    John S
    Reg.datum
    feb 2005
    Tycker det känns som om det finns lite sådana mekar överallt så nog borde det iaf ge mat på bordet i många av fallen eller?
    Själv anlitar jag förnärvarande mekonomen i karlstad dock då dom visat sig vara mycket bra att ha att göra med. Kör visserligen inte runt i några premium bilar av nyaste snitt men endå. en 02:a har jag iaf

-[ZDT]-Swedish Drift Team CarFreaks avatar
    Namn
    Christian O
    Reg.datum
    dec 2002
    Jobb
    Studerar, jobb på volvo!
    Tror inte det är speciellt svårt alls! Fler och fler kommer behålla sina gamla bilar i dagsläget och vilja serva dem för så lågt pris som möjligt! De som har bilar från -05 uppåt kanske fortfarande har sina garantier kvar och går till en auktoriserad verkstad medans de andra väljer mindre, billigare verkstäder!
    Det bästa du kan göra är att tänka utifrån dig själv, du går la inte med din -99 till en auktoriserad verkstad för bromsbeläggs byte utan väljer det billigare alt.

Jag håller själv på att starta en verkstad nu här i Göteborg och det verkar väldigt lovande iom. finans krisen. Enligt min mening kommer de mindre verkstäderna blomstra ekonomiskt just nu och i framtiden!

Varför starta ett aktiebolag? Lättare med en enskild firma!
    (\_/)
    (O.o)
    (> <)//||Amotek.se - Sponsor||\\

Framhjulsslirare Pumamannens avatar
    Namn
    Fredrik Elmå
    Reg.datum
    dec 2002
    Jobb
    Biluthyrare
    Om du ska kombinera en verkstad med nåt annat bilrelaterat så rekommenderar jag att du ska börja med bilglas också, byta rutor, stenskottsreparationer osv. Sånt var det bra med pengar i när jag jobbade med sånt för ett par år sedan.
    "Racing makes heroin addiction look like
    a vague wish for something salty."

"When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end"

www.willmansdack.com

Namn
    Christian O
    Reg.datum
    dec 2002
    Jobb
    Studerar, jobb på volvo!
    Citat Ursprungligen postat av Pumamannen Visa inlägg
    Om du ska kombinera en verkstad med nåt annat bilrelaterat så rekommenderar jag att du ska börja med bilglas också, byta rutor, stenskottsreparationer osv. Sånt var det bra med pengar i när jag jobbade med sånt för ett par år sedan.

Faktiskt väldigt smart! Går även att tjäna en del på att lägga om däck också!

Ev. kommer jag även bedriva försäljning av billjud samt rekond!
    (\_/)
    (O.o)

Registered User 855Rs avatar
    Namn
    Michal S
    Reg.datum
    mar 2002
    Jobb
    Warehouse manager
    Citat Ursprungligen postat av CarFreak Visa inlägg
    Faktiskt väldigt smart! Går även att tjäna en del på att lägga om däck också!

Ev. kommer jag även bedriva försäljning av billjud samt rekond!
    Kommer du ha någon speciell inriktning och när och var skall du öppna verksamheten

15" Är manligt! Hampusds avatar
    Namn
    Hampus D
    Reg.datum
    mar 2002
    Jobb
    Chaufför
    Citat Ursprungligen postat av andreas.e Visa inlägg
    Eller meca verkstad.
    Import - Service - Tuning av moderna USA-sportbilar. Vår specialitet är Ford Mustang 86-10
    -No Fear Motorsport Sweden-
    Lagledare för lag SYD. ;)

Namn
    Christian O
    Reg.datum
    dec 2002
    Jobb
    Studerar, jobb på volvo!
    Citat Ursprungligen postat av 855R Visa inlägg
    Kommer du ha någon speciell inriktning och när och var skall du öppna verksamheten
    Ang. billjud så kommer det i framtiden, skall försöka bli återförsäljare av något företag. Har inte klurat så mycket på det ännu! Just nu kommer jag bedriva verkstad samt rekond. Kommer ev. vara ansluten till EU Bildelar vad gällande reservdelar mm.
    Kommer hålla till i Mölndal. Öppning sker i April.
    (\_/)
    (O.o)

Registered User Checker Performances avatar
    Namn
    Ola L
    Reg.datum
    mar 2003
    Jobb
    Stadsanställd
    Citat Ursprungligen postat av Hampusd Visa inlägg
    Eller meca verkstad.

Eller Autoexperten

15" Är manligt! Hampusds avatar
    Namn
    Hampus D
    Reg.datum
    mar 2002
    Jobb
    Chaufför
    Citat Ursprungligen postat av Checker Performance Visa inlägg
    Eller Autoexperten

Eller OKQ8 verkstad.
    Import - Service - Tuning av moderna USA-sportbilar. Vår specialitet är Ford Mustang 86-10
    -No Fear Motorsport Sweden-
    Lagledare för lag SYD. ;)

- - - - - - - - - / / / M pelkos avatar
    Namn
    Mathias P
    Reg.datum
    jul 2005
    Jobb
    Mekaniker
    Tack för alla tips.

Hur fungerar det med en Mekonomen-verkstad tex? Jag förstår att de vill ha sin andel av kalaset och att man har samarbete med dom vad gäller delar och service m.m. Någon som kan förklara lite mer ingående eller länka till en sida med info? Hittade inget efter en snabb koll på Mekonomen.se

Angående aktiebolag, jag förmodar att det blir smidigare så för man lär ju köpa delar som lift, däckmaskiner, verktyg och annat material för 100.000kr, OM man inte köper en redan färdig verkstad vilket kanske är att föredra då lokalerna inte kan se ut hur som helst. Men man lär ju renovera och hålla på ändå så 100.000kr lär gå åt. Jag kanske tänker fel men det är min spontana reaktion.

Någon med verkstad som är sugen på att berätta lite om eran start? Hur är det att få kunder i början, bör man ha billigare priser i början och höja efterhand osv? Skulle hemskt gärna vilja höra lite åsikter från någon som gått igenom samma procedur.

Mvh
    -- > Mina bilar < --

Namn
    Mr X
    Reg.datum
    jul 2004
    Jobb
    Egen företagare
    Mekopartner kallas det om du arbetar "under" mekonomen. Vet inte riktigt hur upplägget är där, men sök på mekopartner vet att det finns info. Då använder deras skyllt,kläder mm. Jag valde att inte vara mekopartner då jag tyckte det kändes som min "logga namn" försvann

Jag är min egen(tillsammans med brorsan) verkstad och handlar delar av mekonomen och får rabbat, gratis utkörningar etc. Det kostar mej ingenting, dom tjänar ju pengar på att jag köper deras delar. Jag leasar mekonomens diagnos utrustning, den är väl så där. Funkar helt okey, ett solklart val när man till en början inte har massa pengar att köpa top of the line grejer för. Använder även mekonomen program för att beställa delar,kvitton etc. Eftersom jag inte är låst till mekonomen så handlar jag även en del grejer av meca, när det tex inte funkar med mekonomen

Jag är inte ab utan kb, kändes inte som om man i en början kommer dra in så pass mycket pengar att ett ab "lönar" sig. Är inte helt insatt i den biten, men så blev det.

Det är ganska tungt att starta en verkstad, räkna med en buffert på x antal slantar så du kan hålla dej rullande x antal månader då du garanterat inte kommer ha fullbokat, kanske inga jobb nån mån.
    Första mån hade jag en omsättning på ca 60tusen, så det är inga jätte pengar.

Jag tänkte till en början ta 400kr/h + moms men min kontakt på mekonomen tyckte det va alldeles för billigt och ändrade till 590kr+ moms. Har inte hört nått negativt om priset än..

Kunder har jag fått genom rykte och tidigare jobb. Har meckat i 10 år dock som tungmekaniker. Har nu börjat med reklam i div tidningar mm.

Jag har haft verkstad i ca 5mån, det har kostat ca 400tusen.

Hyfsat Sliten Zatzy User Koffes avatar
    Namn
    Kristofer Å
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    "Research Scientist" (Forskningsforskare??)
    Kör motorbyte i BMW till ett fast pris. Med tanke på att du gör sånt på en kvart med förbundna ögon nuförtiden så borde du kunna dra in ett bra startkapital rätt snabbt ;-)

Men som resten säger, behovet av att serva sin äldre bil kommer alltid finnas. Min lokala aukt. BMW-verkstad avrådde mig från att lämna bilen till dem för en del reparationer och rekomenderade istället en privat liten firma i stan. Har man byggt ett sånt rykte så är man nog hemma. Gäller ju bara att komma dit...
    //Koffe, Subaru Impreza WRX

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här