Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 49
  1. #1
    Lektyrfotograf! pajsarns avatar
    Namn
    Johan G
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Fucking Växjö
    Inlägg
    243

    Vilka B230 modeller är bra och vilka är inte bra?

    Som tråden heter, Vilka B230 modeller är bra och vilka är inte bra?

    Alltså beteckningarna på dom nu. som ft och fb tex.

    Skriv gärna vilka som är hållbara och inte hållbara.
    Och gärna vad dom innehåller.

    Kanske är lite luddigt men ni volvo rävar vet vad jag menar .
    ------------------------------------
    SGR-Volvon på Uråsa: 10.79@214kmh | 60fot: 1.74s

  2. #2
    Registered User
    Namn
    John Karlsson
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sala
    Inlägg
    441
    Vad ska du ha den i/till?
    Ska den dra lite soppa eller vara trimvänlig?

    B23 - Wikipedia

  3. #3
    - hocknes avatar
    Namn
    Fredrik
    Reg.datum
    feb 2002
    Ort
    Sthlm/ Norr
    Jobb
    Budbil
    Inlägg
    298
    Jag vill oxå veta.
    Så säg om man ska trimma upp till c.a 400hk,
    Och kanske vill trimma mera senare.
    Vad håller bäst?
    Mvh/ Fredrik
    Pm:a mig om du vill något !

  4. #4
    Åker chippad Audi A6 2.7t Sjöblom!s avatar
    Namn
    philip sjöblom
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    sandared
    Jobb
    VVS'are
    Inlägg
    514
    Citat Ursprungligen postat av hockne Visa inlägg
    Jag vill oxå veta.
    Så säg om man ska trimma upp till c.a 400hk,
    Och kanske vill trimma mera senare.
    Vad håller bäst?

    Skulle säga B230Fk till det ändamålet, oljekylda kolvar, starkare stakar org (dock behövs det bytas för 400hk )

  5. #5
    Lektyrfotograf! pajsarns avatar
    Namn
    Johan G
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Fucking Växjö
    Inlägg
    243
    Jag har en B23A som jag kan köpa för 600:- det är en -83 eller -84 så det bör ju sitta M-stakar i den.
    Sitter förgasare på den nu, men det är ju inte svårt att byta till insprut.
    Sikta på en 300hk till att börja med.
    Är det en bra motor att börja med menar jag?
    ------------------------------------
    SGR-Volvon på Uråsa: 10.79@214kmh | 60fot: 1.74s

  6. #6
    Registered Flusher Alrikssons avatar
    Namn
    Alrik Palrik
    Reg.datum
    dec 2001
    Ort
    Hisingen
    Jobb
    miljonär
    Inlägg
    5 399
    B23 är rätt hållbar. B23ET från 760tic är fine shit, jag skulle hellre välja det över en B230et/ft.

    av 230 modellerna är ju fk att föredra vid trim, b230et från 740 (182hk) är väl den sämre, om vi nu bara håller oss till turbomaskinerna, sen har vi ju b230k som är den riktigt dåliga skiten
    Sugen på något sött? Drick glykol!
    Citat Ursprungligen postat av Invo Visa inlägg
    du *piper* riktigt högt varje gång.

  7. #7
    Lektyrfotograf! pajsarns avatar
    Namn
    Johan G
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Fucking Växjö
    Inlägg
    243
    Citat Ursprungligen postat av Alriksson Visa inlägg
    B23 är rätt hållbar. B23ET från 760tic är fine shit, jag skulle hellre välja det över en B230et/ft.

    av 230 modellerna är ju fk att föredra vid trim, b230et från 740 (182hk) är väl den sämre, om vi nu bara håller oss till turbomaskinerna, sen har vi ju b230k som är den riktigt dåliga skiten
    Nice. Då är den B23A en bra början då alltså

    Är detta alla som finns?

    B23ET/FT - var turbomotorn som återfanns i 740 turbo och 760 turbo( i 760 turbo fans den i 182 hk utförandet).
    B23E/B230E - Detta var en av de första modellerna och hade mekanisk insprutning.
    B230ET - Återfanns bland annat i 740 turbo och utvecklade 182 hk.
    B234 - Volvos enda gjutjärnsmotor med 4 ventiler per cylinder och dubbla kamaxlar. Denna modell hade även balansaxlar för en tystare och mindre skakig körupplevelse. Den var även försedd med hydrauliska ventillyftare.
    B230F - sitter på Volvo 240/740/940. Elektronisk insprutning. Tidig B230F (85-88) har LH 2.2 medans senare modell (89-92) har LH 2.4.
    B230FK -
    B230K -


    Någon som har koll som kan skriva bra och dålig efter dom ??
    Jag har lärt mig att dom med en bokstav är dåliga ochd om med två bokstäver ska vara bra?
    ------------------------------------
    SGR-Volvon på Uråsa: 10.79@214kmh | 60fot: 1.74s

  8. #8
    Åker chippad Audi A6 2.7t Sjöblom!s avatar
    Namn
    philip sjöblom
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    sandared
    Jobb
    VVS'are
    Inlägg
    514
    Fanns även t ex. b230FB, b230FD
    (Fanns även b230GT, B230fx, men tror inte dessa såldes på svenska marknaden?)

    B230K är skit, vakuum förgasare (också känd som halvförgasare)
    B230FB är en B230F fast med 531 topp och Vx3 kam.
    B230FD är en F fast med avgasrening ungefär.

    Skulle satsat på B23ET eller B230FK för trimning!

  9. #9
    Lektyrfotograf! pajsarns avatar
    Namn
    Johan G
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Fucking Växjö
    Inlägg
    243
    Citat Ursprungligen postat av Sjöblom! Visa inlägg
    Fanns även t ex. b230FB, b230FD
    (Fanns även b230GT, B230fx, men tror inte dessa såldes på svenska marknaden?)

    B230K är skit, vakuum förgasare (också känd som halvförgasare)
    B230FB är en B230F fast med 531 topp och Vx3 kam.
    B230FD är en F fast med avgasrening ungefär.

    Skulle satsat på B23ET eller B230FK för trimning!
    okok, tack för svaren.

    om man nu inte får tag på B23ET eller B230FK då?

    har läst att dom m-stakarna som sitter i det blocket jag ska köpa orkar med 600hkfolk som inte har kört sönder dom med den effekten. behövs bara turbo kolvarna, sen ska det sitta den smidda veven i B23A med.
    ------------------------------------
    SGR-Volvon på Uråsa: 10.79@214kmh | 60fot: 1.74s

  10. #10
    Gamla bilar har själ 2002tics avatar
    Namn
    Andreas G
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Nybro
    Jobb
    CNC
    Inlägg
    154
    Så här kan en M-stake se ut efter 3års plågande på 2+bar och 400+hk
    510hk/694Nm

  11. #11
    Lektyrfotograf! pajsarns avatar
    Namn
    Johan G
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Fucking Växjö
    Inlägg
    243
    Citat Ursprungligen postat av 2002tic Visa inlägg
    Så här kan en M-stake se ut efter 3års plågande på 2+bar och 400+hk

    Med andra ord så håller dom bra då om du har plågat i 3års tid på 2bar med !
    Bra att veta iaf !

    Ingen som sitter på en 16V topp som ni vill bli av med?
    ------------------------------------
    SGR-Volvon på Uråsa: 10.79@214kmh | 60fot: 1.74s

  12. #12
    Registered Flusher Alrikssons avatar
    Namn
    Alrik Palrik
    Reg.datum
    dec 2001
    Ort
    Hisingen
    Jobb
    miljonär
    Inlägg
    5 399
    Citat Ursprungligen postat av pajsarn Visa inlägg
    Nice. Då är den B23A en bra början då alltså

    Är detta alla som finns?

    B23ET/FT - var turbomotorn som återfanns i 740 turbo och 760 turbo( i 760 turbo fans den i 182 hk utförandet).
    B23E/B230E - Detta var en av de första modellerna och hade mekanisk insprutning.
    B230ET - Återfanns bland annat i 740 turbo och utvecklade 182 hk.
    B234 - Volvos enda gjutjärnsmotor med 4 ventiler per cylinder och dubbla kamaxlar. Denna modell hade även balansaxlar för en tystare och mindre skakig körupplevelse. Den var även försedd med hydrauliska ventillyftare.
    B230F - sitter på Volvo 240/740/940. Elektronisk insprutning. Tidig B230F (85-88) har LH 2.2 medans senare modell (89-92) har LH 2.4.
    B230FK -
    B230K -


    Någon som har koll som kan skriva bra och dålig efter dom ??
    Jag har lärt mig att dom med en bokstav är dåliga ochd om med två bokstäver ska vara bra?
    din lista är så okomplett så det är inte ens roligt att fylla på den B23/230A har du missat, men jag har inte koll på vad de har för hk. B23A har 112 har jag för mig. Du har i alla fall missat nog den bästa av alla motorerna, B204T, 2 liters 16v turbomotor som satt i italienska 960. Lite svåra att få tag i bara.
    Sugen på något sött? Drick glykol!
    Citat Ursprungligen postat av Invo Visa inlägg
    du *piper* riktigt högt varje gång.

  13. #13
    Lektyrfotograf! pajsarns avatar
    Namn
    Johan G
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Fucking Växjö
    Inlägg
    243
    Citat Ursprungligen postat av Alriksson Visa inlägg
    din lista är så okomplett så det är inte ens roligt att fylla på den B23/230A har du missat, men jag har inte koll på vad de har för hk. B23A har 112 har jag för mig. Du har i alla fall missat nog den bästa av alla motorerna, B204T, 2 liters 16v turbomotor som satt i italienska 960. Lite svåra att få tag i bara.
    Jag gjorde en snabb sökning på wikipedia bara
    Det är inget jag har skrivit ihop själv.

    Ja det finns bra motorer som är nästintill omöjliga att få tag på.
    Jag menar mer dom vi har här hemma i sweden sverige.
    ------------------------------------
    SGR-Volvon på Uråsa: 10.79@214kmh | 60fot: 1.74s

  14. #14
    Registered User Lantzens avatar
    Namn
    Danne L
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Norrort
    Jobb
    Bilmekaniker
    Inlägg
    620
    Satsa på antingen en B230fk eller en sen b230ft 96 och uppåt då har dom oljekylda kolvar och från 88 eller något sånt fick dom även andra vevlager och vevaxel vill ja minnas!

    Ja skulle åka en b230fk med lgspeed stakar, svarvade orginal kolvar och 16v!
    Senast redigerat av Lantzen den 2009-01-30 klockan 19:44.

  15. #15
    §╚{0☺‗¶
    Namn
    Rickard.R
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    norra sthlm / GBG
    Inlägg
    4 719
    m stakar på en 230vev?? skiljer 6mm på lagertappen på 230 vs. 23
    Jag kan svarva bromsskivor. PM:a för info.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här