Resultat 1 till 14 av 14
    Viva la france? Masteraces avatar
    Namn
    Fredrik.V
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Elektriker

Audi A4 1.8T Quattro, Ryckig Koppling?

Var och provkörde en sådan idag.. och jag upplevde vid motorbroms och när man växlade.. alltså just när man släpper upp kopplingen så hackar/rycker det lite om ni förstår.. inte mycket men..

Jag snackade med säljaren och han sa att det berodde på att det var hårdare tryckplatta eftersom en vanlig skulle brinna upp när det är quattro..

men jag provåkte med pappas kompis och upplevde inte detta.. kanske svårare att känna när man inte kör men..

är detta normalt?

Mvh

Edit: glömde ange årtal.. bilen jag provkörde var 2000... Pappas kompis var en Audi A4 1.8T Quattro Sport 1999

Mvh
    Senast redigerat av Masterace den 2008-12-04 klockan 23:03.
    Audi A4 2.0TSQ Avant 2007
    Citroen Xantia 2001 1.8i 16V

Drifteru Wannabe Maxizors avatar
    Namn
    Erik S
    Reg.datum
    mar 2003
    Kan ju vara dålig tryckplatta som ställer till det eller svänghjulet är påväg att gå. Hur kändes kopplingen annars? Normalt dragläge? Tar bra?

Hur långt har bilen gått?
    Kör BMW 325 Turbo @460RWHP , Audi A3 Sportback 2.0 TDI -05, Honda VFR 800 -02

Audi M5 Quattro AMG _Andrew_s avatar
    Namn
    Andreas N
    Reg.datum
    jul 2003
    Jag har hårdare tryckplatta men upplever inget av det du beskriver.
    Kan inte vara dubbelmassesvänghjulet då?.. Har dock ingen aning om hur det beter sig när den håller på att gå.

Quattro Addict kleus avatar
    Namn
    MagnusS
    Reg.datum
    jun 2006
    Har hårdare tryckplatta också och kan ibland märka det du nämner om man slarvar lite med varvtalsmatchningen. Annars skulle jag kunna tänka mig att det är spelet i quattrolinan som kan ge lite av den effekten.
    Det dunkar ju till lite i bakdiffen när man söker dragläge på backen ibland och är lite ivrig, så visst 'glapp' är det väl och det måste det väl vara?
    Think! - It's free.

Registered User kimtheking007s avatar
    Namn
    Kim V
    Reg.datum
    feb 2004
    Jobb
    Reservdelschef
    Jag skulle vilja tro att bussningarna är slut i framvagnen eller möjligtvis bak. Oftast är det äldre bilar med mer slitna delar som beter sig så om jag förstår dig rätt, då blir det så att när du släpper kopplingen och gasar iväg så tar sig fram respektive bakvagn iväg först och tar sen med sig resten av bilen när bussningen inte kan ge med sig längre

Mvh
    Overcharging makes thing´s go faster, why prolong life? Lets put an end to this misery
    Black Shadow Racing

Namn
    Fredrik.V
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Elektriker
    Bilen har gått 16500mil och är fullservad enligt serviceboken.. jag upplever att kopplingen tar ganska "högt" .. om vi säger så..

När det rycker lite smått är t.ex om jag ligger på 5an och kör i 70.. närmar mig en korsning.. lägger i 4an.. släpper upp kopplingen sakta.. just då den greppar så rycker det lite.. annars inget..

Tack för svaren iaf!

Vet inte riktigt hur man ska kontra bilsäljaren, han påstår ju att det är normalt och jag är inte direkt ett proffs på bilar

Mvh

Audi M5 Quattro AMG _Andrew_s avatar
    Namn
    Andreas N
    Reg.datum
    jul 2003
    Just såna här saker är ju så personligt vad man uppfattar som ryckigt och inte...
    Tänkte extra på det här när jag åkte med min bil förut, men jag känner det inte som ryckigt..

Det enda som kanske rycker är vid motorbroms, då det kan rycka till lite.. vad det beror på är vad jag själv tror är att själva växellådan borde egentligen sättas fast bättre mot karossen..

99B som jag har fick ju lite förstärkningar vid växellådan mot tidigare år, men ändå så känns det som att växellådan skulle haft mer stöd på quattron.

Namn
    Fredrik.V
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Elektriker
    Citat Ursprungligen postat av _Andrew_ Visa inlägg
    Just såna här saker är ju så personligt vad man uppfattar som ryckigt och inte...
    Tänkte extra på det här när jag åkte med min bil förut, men jag känner det inte som ryckigt..

Det enda som kanske rycker är vid motorbroms, då det kan rycka till lite.. vad det beror på är vad jag själv tror är att själva växellådan borde egentligen sättas fast bättre mot karossen..

99B som jag har fick ju lite förstärkningar vid växellådan mot tidigare år, men ändå så känns det som att växellådan skulle haft mer stöd på quattron.
    Okej, Jag vet inte men jag upplevde absolut inga ryckningar när jag åkte i 99an .. upplevde även ryckningar t.ex om man stog still och skulle starta.. smått.. Mjukstart.. om man kör en hårdstart så känner man ju inte ryckningarna .. men Aja..

Sa då till bilförsäljaren att jag vill dom ska kolla på det..

Symetric AWD-användare Audi_ReeDs avatar
    Namn
    Peter E
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Distributionselektriker
    Kan ju vara så att kopplingen är slut och nitarna börjar ta i...

På ford/mazda-pickisar så är svänghjulet av så dålig kvalitet att det blir ytrost på det om bilen står tex över en helg, vilket gör att bilen rycker som fan innan man slirat bort rostlagret...
    [Subaru Legacy B4 RSK BiTurbo] - [Isuzu D-max 3.0] - [Lada Niva - Водка питание]

Sun’s Up, Lights Off! JoakimLinds avatar
    Namn
    Joakim Lind
    Reg.datum
    okt 2005
    Jobb
    Svetsare
    Det låter som att det är normalt. Audin kan upplevas som lite hårdare koppling med mindre draglägesmöjligheter

Namn
    Fredrik.V
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Elektriker
    Hmm många bud här :>

Ska den verkligen hacka när man släpper upp kopplingen? är det normalt? Vissa säger Nej, andra säger Ja.. .. :P

Registered User
    Namn
    Stefan L
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Billackerare
    Min har vart lite "konstig" och hugger i kopplingen ändå sedan jag köpte den ny. Den är en 06:a och kan upplevas lite konstig innan man fått kläm på den. Sen om det är normalt eller inte vet jag ej.

Sen upplever jag även det som tidigare nämnts: att den är extra kinkig då den stått i dåligt väder. Kan säkert bero på Ytrost/beläggning på svänghjulet.

Namn
    Fredrik.V
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Elektriker
    Okej, asch då.. jag som sa åt säljaren att "kolla upp det"

Fяєєяιdєя opelracers avatar
    Namn
    Gabriel Olsson
    Reg.datum
    feb 2005
    Jobb
    Arbetssökande
    Har provat både FWD och quattro av a4 1.8t b5, och quattrosarna känns vara kinkigare på kopplingen än fwd, men efter en stund så märker man det inte.
    Det är bara en liten vanesak som med dom flesta bilar tills man lärt sig hur den specifika bieln tycker man ska växla, snabbt utan att kamikaze-släppa pedalen vid uppväxling, sen varvtalsmatchning lite snabbt vid nedväxling brukar funka prima för mig :P
    Bmw 330i Touring -01
    Bmw 320i Coupé -93

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här