Resultat 1 till 14 av 14
    Registered User
    Namn
    Niklas A
    Reg.datum
    jun 2005

Ladda helt nytt bilbatteri - bra eller onödigt?

Hej!

Jag ska hämta ut ett nytt 55Ah batteri från Opel strax men byter först imorgon. Är det bra eller bara onödigt att låta det stå över natten med min CTEK XS 3600 laddare?

Honk Honk! Grynets avatar
    Namn
    Grete K
    Reg.datum
    sep 2003
    Jobb
    Mekonomen Solna, modell och utbildad meck
    2 trådar?
    SPECIALFälgar, flyttafordon.se
    Flickor kör turbo. Kvinnor kör V8.

http://www.facebook.com/KMotorsport

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Det behövs normalt inte, men det är absolut ingen nackdel att göra det.

KTL

Small Engine Tuner
    Namn
    Ulf G
    Reg.datum
    jul 2002
    Jobb
    N/A
    Batterier laddas ur med tiden, så även om det var fulladdat från början är det kanske inte idag. Absolut ingen nackdel att se till att det verkligen är fullt innan man sätter det i bilen.
    The Federal Trade Commission has charged Quaker State - Slick 50, Inc., the manufacturer of Slick 50, the best-selling auto engine treatment in the U.S., with making false and unsubstantiated advertising claims. http://www.ftc.gov/opa/1996/07/slick.shtm

Registered User
    Namn
    Niklas A
    Reg.datum
    jun 2005
    Hemma nu.

Fortfarande efter en halvtimme så tycker inte min CTEK XS 3600 att batteristatus är fulladdat (grön) så det var nog en OK idé att ladda. När jag underhållsladdade MC-batteriet så gick det på grönt ganska omgående, inom nån minut.

PS. Vete fasen hur jag lyckades få igång två trådar. Ta gärna bort om nån moderator ser det här (jag tror inte jag kan göra det själv).

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Citat Ursprungligen postat av nikasp Visa inlägg
    Hemma nu.

Fortfarande efter en halvtimme så tycker inte min CTEK XS 3600 att batteristatus är fulladdat (grön) så det var nog en OK idé att ladda. När jag underhållsladdade MC-batteriet så gick det på grönt ganska omgående, inom nån minut.

PS. Vete fasen hur jag lyckades få igång två trådar. Ta gärna bort om nån moderator ser det här (jag tror inte jag kan göra det själv).

Du tror liksom inte att det är någon skillnad i tid att ladda ett pluttigt MC-batteri mot ett bamsigt bilbatteri....?

KTL

Registered User
    Namn
    Niklas A
    Reg.datum
    jun 2005
    Kanske var lite otydlig (jag är inte dum i huvet): jag trodde att ett helt nytt bilbatteri skulle uppfattas som fulladdat av min CTEK direkt eller efter max 15-30 minuter med laddaren inkopplad. Mitt MC-batteri har suttit i hojen i 2 år och inte laddats mer än mina 2-15 mils rundor på helgerna. Det gick på grönt nästan direkt jag kopplat in laddaren i MC-läget.

Fortfarande inte på grönt efter två timmar så det får stå till imorrn.

Citat Ursprungligen postat av KTL Visa inlägg
    Du tror liksom inte att det är någon skillnad i tid att ladda ett pluttigt MC-batteri mot ett bamsigt bilbatteri....?

KTL

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Laddningen i ett bilbatteri sjunker när det står oanvänt en längre tid. Ditt MC-batteri laddas till max varje gång du är ute och kör.

Vi säljer hankooks bilbatterier på jobbet. Dom kommer från korea och står säkert ett halvår innan det kommer sig hela vägen från fabriken till slutkund här i Finland. Det är bara att koppla i och köra, men om kunder frågar samma fråga som du nyss ställde brukar jag säga "dom är körklara, men om du känner för skadar det inte att ladda lite först"

En XS3600 är dessutom ganska klen, den laddar bara med 3.6A. Om vi antar att 55Ah-batteriet du nyss köpt har 75% av laddningen kvar är det grovt räknat 14Ah från max. 14Ah med 3.6A tar fyra timmar.

Registered User
    Namn
    Niklas A
    Reg.datum
    jun 2005
    Det var sån här fakta jag ville veta - tack! Det står i köket på laddning så jag kikar varje gång jag är dit nu Jag köpte 3600:an med tanke på att kunna använda till både hoj och bil (hade inte ens bil när jag köpte den).

Citat Ursprungligen postat av Perc Visa inlägg
    En XS3600 är dessutom ganska klen, den laddar bara med 3.6A. Om vi antar att 55Ah-batteriet du nyss köpt har 75% av laddningen kvar är det grovt räknat 14Ah från max. 14Ah med 3.6A tar fyra timmar.

Registered User
    Namn
    Lasse L
    Reg.datum
    jun 2006
    Dessutom tar det lite längre tid än den teoretiska beräkningen. När man laddar ett batteri så blir verkningsgraden aldrig 100%, bla därför att ladaren inte ger sin fulla ström ända upp till full laddning. När batteriet närmar sig 80-85% laddat så går laddströmmen oftast ner successivt och då stämmer inte den teoretiska uträkningen med Ah/laddström.

Att ladda upp ett nytt batteri ska som sagt inte behövas, om bilens laddningssystem är i fullgott skick så ska batteriet kunna hållas fulladdat åtminstone om man kör lite längre sträckor. Men det är inte helt ovanligt med för låg laddspänning, för korta körningar och för stora strömförbrukare i en bil. Då kommer inte batteriet att kunna bli fulladdat.

Jag tycker att man gott kan koppla in en laddare fastän batteriet är nyköpt, det skadar inte alls.

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Citat Ursprungligen postat av Perc Visa inlägg

Citat Ursprungligen postat av Nennamralop Visa inlägg
    Dessutom tar det lite längre tid än den teoretiska beräkningen. När man laddar ett batteri så blir verkningsgraden aldrig 100%, bla därför att ladaren inte ger sin fulla ström ända upp till full laddning. När batteriet närmar sig 80-85% laddat så går laddströmmen oftast ner successivt och då stämmer inte den teoretiska uträkningen med Ah/laddström.

Att ladda upp ett nytt batteri ska som sagt inte behövas, om bilens laddningssystem är i fullgott skick så ska batteriet kunna hållas fulladdat åtminstone om man kör lite längre sträckor. Men det är inte helt ovanligt med för låg laddspänning, för korta körningar och för stora strömförbrukare i en bil. Då kommer inte batteriet att kunna bli fulladdat.

Jag tycker att man gott kan koppla in en laddare fastän batteriet är nyköpt, det skadar inte alls.

Nu vill jag minnas att CTEK-laddarna lite speciella då de laddar effektivare med sina "ynka" 3,6 Ah än vanliga batteriladdare med högre Ah. Helt enkelt för att de sistnämnda inte ligger på sin högsta kapacitet mer än en stund i början sen sjunker det hela tiden. CTEK mosar på max i stort sett hela tiden och reglera antingen ström eller spänning beroende på var i laddcykeln den är och vad batteriet ger för svar.

Detta förklaras här http://www.ctek.com/SV/MULTI-XS-3600.aspx?p=characteristics

KTL

Registered User
    Namn
    Lasse L
    Reg.datum
    jun 2006
    Ja, C-TEK tillhör ju de lite mer avancerade laddarna, håller med där.

Men för att kunna få ut samma höga ström hela tiden så måste laddspänningen vara tillräckligt hög, då räcker det inte med 14,4 eller 14,7 V. Det står i den där länken att i laddfasen "bulk" så sker 80% av laddningen, sedan syns det på bilden att laddströmmen därefter minskar och är alltså inte 3,6 A längre.

C-TEK laddar på ett mer effektivt och säkrare sätt än enkla "billigare" laddare.

Registered User
    Namn
    Niklas A
    Reg.datum
    jun 2005
    Ca 7,5 timmar nu på mitt nya 55Ah och fortfarande inte grönt. Imorgon ska det väl fan vara grönt

F.d. egg-motorbyggare. Patrik Johanssons avatar
    Namn
    Patrik Johansson
    Reg.datum
    dec 2002
    Jobb
    F.d. motorbyggare på Koenigsegg Automotive.
    Prova att trycka på laddaren en runda så att du hamnar på mc-läget igen.
    Jag har varit med om det en gång att det inte blev grönt, men tryckte man om på laddaren så man startade laddningen igen på gick den upp på grönt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här