Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 49
  1. #1
    Lagom passiv user..
    Namn
    John J
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Kalmar
    Jobb
    AM
    Inlägg
    56

    Bästa polermedel på marknaden i Sverige?

    Hej,

    Lite bakgrund så ni för lite bakgrund till mina frågor.

    Jag har hobbypolerat en hel del i många år och gått lite olika kurser mm. Har en uppsättning festoolmaskiner mm

    Jag har alltid använt Lahegas produkter och förseglingar (brightguard och toughguard).

    Nu skall jag testa och byta märke ett tag och har beställt ett helt paket med allt jag behöver från Zymöl. Dom har det mesta men då jag inte kan handla som ÅF hos dom så kommer jag inte åt deras polermedel/rubbing. Bara konsumentförpackningar.

    Min fråga till er som jobbar med recond är vilket polermedel ni tycker är bäst på marknaden i Sverige? Jag tycker Lahegas steg är bra men att dom kritar och kladdar mycket. Skulle gärna testa något nytt.

    Det jag söker är ett mellansteg, något mellan rubbing och polish att köra som steg 1 på bilar som är i normalskick och inte kräver en grov rubbing. Ett steg där man sedan kan köra polish och avsluta med försegling.

    Tips? Gärna med ÅF.
    Mvh John
    Porsche 911 (964) c2 -1992, Porsche 944 (951) Turbo cab -1991
    VW Passat GT -2009

  2. #2
    Registered User
    Namn
    Jonathan N
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    :)
    Inlägg
    675
    Menzerna gillar jag.

  3. #3
    Illegal Streetracer!
    Namn
    Fredrik Andersson
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Norrort.
    Inlägg
    1 411
    Alla märken har sina "paradprodukter" jag använder Smartab,Meguiars,3M,Concept osv osv...enda man kan göra är att prova sig fram.. vill du bli nöjd och ha lättarbetat medel? 3M! Ett bra vax med lite polish i? Ja då är det Mirror Image från Smartab som gäller...

    Allt handlar om hur man är som person och vad för egenskaper man söker efter och vad man själv värderar med konsistens,avtorkning osv.
    Trött....

  4. #4
    Lagom passiv user..
    Namn
    John J
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Kalmar
    Jobb
    AM
    Inlägg
    56
    Vilken produkt hos 3M skulle du rekomendera? Vilka säljer 3M?
    Mvh John
    Porsche 911 (964) c2 -1992, Porsche 944 (951) Turbo cab -1991
    VW Passat GT -2009

  5. #5
    BreedMachine Kapten Haddocks avatar
    Namn
    Nicklas Olsson
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Frösön
    Jobb
    Bilvård
    Inlägg
    13 585
    Precis som ovanstående har alla sin favorit, och proffsprodukter kräver oftast en inlärnings process, även mackmedel för den delen, man blir ju inte proffs bara för att man köper proffsmedel..

    Men jag kör som vanligt mest med autosmart, men arbetar i produktutvecklingssyfte med de flesta medlen på den svenska marknaden, och menzerna och 3m håller oxå hög klass.

    MVH/
    www.pingens.se
    -Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
    Följ oss på Facebook

  6. #6
    Registered User
    Namn
    Marcus A
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    465
    Jag har testat många polermedel och hittils så tycker jag att det inte finns många som kan toppa Menzerna eller 3M. Lahegas polermedel har en förlegad formula och använder silica som slipmedel i sina polermedel. Jag var hos en kompis som jobbar på ett rekondföretag, hans kollega hade polerat en lila-metallic Volvo S80 med Lahega 10 med roterande maskin och massor av vatten(precis som Lahega berättar att man skall göra. Behöver jag säga att lacken såg ut som skit? Den var dessutom prickig och dammig av allt polermedel.

    Plockade fram fast cut+ från 3M med en lammullstriss och den klippte 90% av reporna på första vändan och lämnade en bra yta. Flaskan och lammullstrissan lämnade jag kvar. Numera använder jag i stort sett bara denna compound, alla andra samlar damm på hyllan. Mkt arbetsvänlig.

    Ett annat polermedel från 3M som är en favorit är extra fine cut, väldigt allround och sopar banan med Lahega 17. Det är som natt och dag mellan dessa medel. Du kan få väldigt bra cut med en aggresivare rondell men den kan även ge en väldigt fin finish med mjukare rondeller.

    Menzerna där är Intensive polish en klippa, kräver lite mer arbete än 3M men belöningen kommer därefter också. Det tar lite tid innan man får kläm på den men den klipper bra och ger en mkt bra glans. Väldigt allround och tar även oxid.

    Final finish från Menzerna är enligt mig en ren glanshöjare och även den kräver lite tid för att få ett bra resultat.

    Zymöl har bra produkter men är satta med ett sjukt överpris. Skaffa ngt annat carnaubavax du lär inte se ngn skillnad i glans eller hållbarhet. Du betalar mkt för märket.
    Senast redigerat av porta den 2008-08-22 klockan 08:21.

  7. #7
    Lagom passiv user..
    Namn
    John J
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Kalmar
    Jobb
    AM
    Inlägg
    56
    Porta>
    Jag kan inte 3M sortimentet men om jag skall ha 2 produkter ( 2 steg) innan försegling/vax, vilka 2 skall jag då satsa på tror du? Tänkte beställa och testa.
    Mvh John
    Porsche 911 (964) c2 -1992, Porsche 944 (951) Turbo cab -1991
    VW Passat GT -2009

  8. #8
    Entreprenör NiKeMaNs avatar
    Namn
    Niklas Johansson
    Reg.datum
    nov 2001
    Ort
    Östgötaslätten
    Jobb
    IT-tekniker / Marknadsförare / Månskensbonde
    Inlägg
    8 330
    Nån som har en synpunkt om LJ's polerpaket nr 2?

    1 st Menzerna Intensive Polish
    1 st Menzerna Final Finish
    1st Final Inspection 340
    1 st Fireglaze

    Jag har fått tips av en DUKTIG rekondare att ovanstående paket är bland det bästa man kan köpa.... Vad tror ni här?

    Jag är ärligt talat trött på Autosmarts produkter... Klena resultat när man polerar och dålig hållbarhet....
    /// Niklas Johansson

    Probably written from the best devices in the world.

  9. #9
    Registered User
    Namn
    Marcus A
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    465
    Citat Ursprungligen postat av NiKeMaN
    Nån som har en synpunkt om LJ's polerpaket nr 2?

    1 st Menzerna Intensive Polish
    1 st Menzerna Final Finish
    1st Final Inspection 340
    1 st Fireglaze

    Jag har fått tips av en DUKTIG rekondare att ovanstående paket är bland det bästa man kan köpa.... Vad tror ni här?

    Jag är ärligt talat trött på Autosmarts produkter... Klena resultat när man polerar och dålig hållbarhet....

    Jag är väl vad man kan kalla jävig - då jag har hjälpt Jarre med Menzerna i en lång tid, så det får du ha i beaktning när du läser mitt svar.

    Ja, det är ett mkt bra paket som du kommer väldigt långt med.

    Citat Ursprungligen postat av JohnJohn
    Porta>
    Jag kan inte 3M sortimentet men om jag skall ha 2 produkter ( 2 steg) innan försegling/vax, vilka 2 skall jag då satsa på tror du? Tänkte beställa och testa.
    Om du skall ha 3M så är det Fast cut+ och extra fine cut som du skall ha, det täcker in det största spektrumet av alla deras polermedel.

  10. #10
    Entreprenör NiKeMaNs avatar
    Namn
    Niklas Johansson
    Reg.datum
    nov 2001
    Ort
    Östgötaslätten
    Jobb
    IT-tekniker / Marknadsförare / Månskensbonde
    Inlägg
    8 330
    final Inspektion 340 - är det något manm sprutar på lacken när man är färdig för att bli av med vaxrester? Eller är det oanvändbart?


    Blir detta bra ihop med min dubbel-trisse maskin från Claes Ohlsson nu då? Och guda pads till poleringen och sen mjukare till vaxningen?
    /// Niklas Johansson

    Probably written from the best devices in the world.

  11. #11
    Tokig.
    Namn
    David Bengtsson
    Reg.datum
    mar 2002
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av NiKeMaN
    final Inspektion 340 - är det något manm sprutar på lacken när man är färdig för att bli av med vaxrester? Eller är det oanvändbart?


    Blir detta bra ihop med min dubbel-trisse maskin från Claes Ohlsson nu då? Och guda pads till poleringen och sen mjukare till vaxningen?
    Efter polering med IP samt FF så använder du 340, detta för att ta bort rester av polermedel, fettfläckar och annat onödigt.

    När du torkat av hela bilen lägger du på Fireglaze med din maskin och mjuka trissor.
    Finns två sätt att göra det på, det ena är att du arbetar in det ett varv tills det i stort sett försvinner, och sen torkar du bort det.
    Sen kär du ett nytt varv och lägger det väldigt tunt. Detta låter du härda ett tag och torkar sen bort det.

    Det går även att göra enbart steg 2. Steg 1 är mest för att höja glansen.
    Men om du kör FF före så behövs knappast det då FF är en riktigt bra glanshöjare.

    Paketet i sig är klockrent och du lär inte bli missnöjd. Men ge det lite tid, kan ta sin lilla stund att vänja sig vid IP, men när det väl sitter så kommer du älska det medlet mer än din favoritöl.

    Lycka till.
    Mvh. David, ägare av miljarder bilvårdsprylar.
    Bygger: Peugeot 206 WRC T5 RWD.

  12. #12
    Entreprenör NiKeMaNs avatar
    Namn
    Niklas Johansson
    Reg.datum
    nov 2001
    Ort
    Östgötaslätten
    Jobb
    IT-tekniker / Marknadsförare / Månskensbonde
    Inlägg
    8 330
    Om man bara ska plocka väldigt ytliga lätta tvättrepor på en nästan sprillans ny BMW då - räcker det med att finköra med FF då? Eller ska/bör man fortfarande jobba med IP?

    Ang trissor:
    Gula (mediumhårda) till IP och FF och sedan ljusblå (mjuka) till Fireglaze?
    /// Niklas Johansson

    Probably written from the best devices in the world.

  13. #13
    Tokig.
    Namn
    David Bengtsson
    Reg.datum
    mar 2002
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av NiKeMaN
    Om man bara ska plocka väldigt ytliga lätta tvättrepor på en nästan sprillans ny BMW då - räcker det med att finköra med FF då? Eller ska/bör man fortfarande jobba med IP?

    Ang trissor:
    Gula (mediumhårda) till IP och FF och sedan ljusblå (mjuka) till Fireglaze?
    Tipset är att aldrig använda grövre medel/trissor än vad som krävs.

    Varför slita onödigt mycket på lacken när det inte behövs, liksom.

    Jag hade köpt detta polerpaketet och sen börjat med att se vad FF kan göra. Det får vara ganska ytliga repor för att FF ska räcka till.
    Om detta inte tar bort de repor du vill ha bort så hoppa upp ett steg och kör med IP.

    Det bästa är att ha några fler trissor att välja mellan, men för en "amatör" kan det kännas lite overkill ibland.

    Gula trissor funkar alldeles utmärkt till IP, och FF. Men ska man få upp glansen ordentligt med FF så funkar nästan mjukare trissor bättre. Men då med sämre förmåga att ta bort defekter såklart.

    Fireglaze läggs med de mjukaste trissorna du har, på lägsta hastighet.

    Trevlig helg.
    Mvh. David.
    Bygger: Peugeot 206 WRC T5 RWD.

  14. #14
    Opel Skadad streetrace_88s avatar
    Namn
    Johan F
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    east coast
    Inlägg
    496
    beror det inte på vad för lack det är också??
    Laptimer
    Coilovers, Bromsar, Laptimers och Växelindikatorer

  15. #15
    Registered User MiniZs avatar
    Namn
    Andreas J
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    319
    Citat Ursprungligen postat av streetrace_88
    beror det inte på vad för lack det är också??
    Finns olika lacker, hårda och mjuka. Ovanstående instruktioner är i princip skottsäkra.
    Citat från exet: "Det värsta som finns är att vara med dig och din jävla bil i den där förbannade tvätthallen."

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här