Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 19
    Registered User
    Namn
    Samuel Nordin
    Reg.datum
    maj 2008

byta till diesel motor i volvo 240.

hejsan.

har några funderingar.

vill byta till diesel motor(antagligen d24t) i en volvo 240 men vill slippa att betala den enorma dieselskatten.
    alltså vill jag besikta bilen med bensin för att seda byta till diesel och sedan byta tillbacka till besin när nästa besiktning närmar sig. någon som vet om det blir dryga böter om herr blå kommer på att jag kör diesel?

frågorna lyder då:

1: är d24 en lämplig motor att använda sig av?

2: måste man byta motorfästen, växellådsfästen osv? passar t.ex. orginal kylare ifrån bensinaren till diesel motorn?

3: måste man byta kardan axel? och fungerar det med samma bakaxel eller blir utväxlingen knasig?

4: kan man använda sig av orginal växellåda eller måste man ha en annan? går det kanske att göra en adapter så att orginal lådan passar?

5: kabelstammen måste man byta den, alltså styrenheten? eller är det bara att dra kablar för glödningen?

kommer säkert på fler frågor. blir mycket tacksam för svar.

tack i förhand

Nästa år... Nästa år!!! moparmökens avatar
    Namn
    Patrik H
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    Teknisk coordinator på Ericsson
    Om du köper en tidig 240 så är de ju skattebefriade, då borde det ju inte vara några problem även om du reggar den med dieselmotorn så du slipper trixa vid varje besiktning?
    Jag satsar på 11sek, både på strip och i sängen...
    Skruvar 200sx med 400+hk, får väl sikta på 500+ nu.

Bilder finns HÄR och mer på www knappen i profilen.

Registered User
    Namn
    Samuel Nordin
    Reg.datum
    maj 2008
    ja de va en tanke som inte slagit mig(katching!)....

men om jag nu köper en t.ex. volvo 242 79- med bensin motor, vad krävs då för att jag ska få in en d24?

alltså passar motorfästen osv? eller måste man svetsa nya eller går det kanske att göra adaptrar från dom gammla fästena till dom nya?

vad behöver jag för att få tändningen att funka?

vet att växellådan inte passa men det borde ju gå att bygga en adapter för det..

caterpillar
    Namn
    bjørn bakke
    Reg.datum
    aug 2005
    Jobb
    altmulimann
    om du ska byta til d24(6syl) så er det EGNE motorfester til motorå bil(skrubare) sen står motorn lite lengere fram i bilen...så du må ha lengere kardang åsså, å egen gearåverføring(lingkage) å egen klutchkåpa for d24( har den hemme,så delnr finns) egen radiator er det åsså.
    d24 er en riktig skiiit motor, begynner å bruke olje ved ca 100000km.... å går inte så bra heller
    er flere muliheter; stoppa i 5 syl( 850 2,5tdi) det er samme som audi a6 2,5tdi 5syl... men du må ha klutchkåpa fra d24( 6syl)....når du har kåpan ;passer alle audis 5/6/8 syl motorer enten det er BENSIN eller diesel....
    finnes en d35 (3500)som sitter i noen vw LT 35-45 som jerne televerket har, som åsså kan være nåt, den ser næmligen ut som d24......
    det blir ingen omsvetsning i bilen .................

Registered User
    Namn
    Samuel Nordin
    Reg.datum
    maj 2008
    okej så om jag använde d24 så måste jag svetsa nya fästen till motorn...?

caterpillar
    Namn
    bjørn bakke
    Reg.datum
    aug 2005
    Jobb
    altmulimann
    neida. finnes som løs del..( har fullt sett hjemme, til bilenå til motoren...å gummikuddarna

Registered User
    Namn
    kenet f
    Reg.datum
    apr 2006
    Jobb
    Självförsörjande
    Citat Ursprungligen postat av caseih
    hejsan.

har några funderingar.

vill byta till diesel motor(antagligen d24t) i en volvo 240 men vill slippa att betala den enorma dieselskatten.
    alltså vill jag besikta bilen med bensin för att seda byta till diesel och sedan byta tillbacka till besin när nästa besiktning närmar sig. någon som vet om det blir dryga böter om herr blå kommer på att jag kör diesel?

frågorna lyder då:

1: är d24 en lämplig motor att använda sig av?

2: måste man byta motorfästen, växellådsfästen osv? passar t.ex. orginal kylare ifrån bensinaren till diesel motorn?

3: måste man byta kardan axel? och fungerar det med samma bakaxel eller blir utväxlingen knasig?

4: kan man använda sig av orginal växellåda eller måste man ha en annan? går det kanske att göra en adapter så att orginal lådan passar?

5: kabelstammen måste man byta den, alltså styrenheten? eller är det bara att dra kablar för glödningen?

kommer säkert på fler frågor. blir mycket tacksam för svar.

tack i förhand
    om du byter till en disel snurra i en bensinare eller tvärtom .så har du ju ändrat bilens ursprung ..vilket om du åker på flygande å den inte är reg me disel spisen så har du garanterat ombes samt en del böter då du då framför ett icke godkänt fordon som inte överänstämmer med orginalintyget på bilen.. å sen om du då byter tbx efter bes igen så ligger de kvar ett år till nästa bes. så låter som en korkad ide ..bättre å sattsa på att reg bilen me den snurra du tänker stoppa i bilen så har du både sparat ombes å bötesbelopp ..//K

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Citat Ursprungligen postat av slanngen
    om du byter till en disel snurra i en bensinare eller tvärtom .så har du ju ändrat bilens ursprung ..vilket om du åker på flygande å den inte är reg me disel spisen så har du garanterat ombes samt en del böter då du då framför ett icke godkänt fordon som inte överänstämmer med orginalintyget på bilen.. å sen om du då byter tbx efter bes igen så ligger de kvar ett år till nästa bes. så låter som en korkad ide ..bättre å sattsa på att reg bilen me den snurra du tänker stoppa i bilen så har du både sparat ombes å bötesbelopp ..//K
    du missar en ganska viktig detalj..man har alltid 1månad på sig att regbesikta en bil när man ändrat något

tex sätter man dit drag måste man reggbes senast 1månad efter

samma med motorn..så man gör helt enkelt så när man blir stoppad och får flygande
    så säger man bara att den stoppade jag i förra veckan och nu provkör jag för att se att allt fungerar
    inför regbesiktningen
    och dom kan sticka åt h-vete med sitt bötesblock ;-)

leg. ballonghundsknytare Persson_s avatar
    Namn
    N. Persson
    Reg.datum
    jul 2005
    d24 lär vara en av de sämsta dieselmotorerna så jag skulle ha stoppat i någon annan... vilket skit.
    "Bakgrunden är att vi haft strömavbrott två dagar i rad pga allt blåsande och sånt skit.

Själv skyller jag på socialdemokraterna." // Mjolle

caterpillar
    Namn
    bjørn bakke
    Reg.datum
    aug 2005
    Jobb
    altmulimann
    ville brukt bmw 530 ( 535d) dieseln med getrag(280???) i volvo= vilken skillnad!!!!!!!!!

Registered User
    Namn
    Samuel Nordin
    Reg.datum
    maj 2008
    okej... ja jag får ta och fundera på om det är värt allt besvär...

Registered User
    Namn
    kenet f
    Reg.datum
    apr 2006
    Jobb
    Självförsörjande
    Citat Ursprungligen postat av Growe^^
    du missar en ganska viktig detalj..man har alltid 1månad på sig att regbesikta en bil när man ändrat något

tex sätter man dit drag måste man reggbes senast 1månad efter

samma med motorn..så man gör helt enkelt så när man blir stoppad och får flygande
    så säger man bara att den stoppade jag i förra veckan och nu provkör jag för att se att allt fungerar
    inför regbesiktningen
    och dom kan sticka åt h-vete med sitt bötesblock ;-)
    byter du en motor till en annan som inte hör hemma i den bilen den sitter i.. så har du inte en månad på dig .. eftersom de finns andra faktorer som kommer in i bilden bla avgas och motorintyg som inte stämmer me den (ordinarie bil) då den inte bla annat överenstämmer med olika certificat som bilen har orginal har själv åkt dit på de så vart en jäkla massa pappers arbete å då va de polisens länstrafiks grupp som stoppa mig.. men att sätta på en krok eller dyligt ja då har du en månad på dig å inställa dig å visa upp den men inte annars ..//K
    Senast redigerat av slanngen den 2008-08-24 klockan 03:11.

caterpillar
    Namn
    bjørn bakke
    Reg.datum
    aug 2005
    Jobb
    altmulimann
    hmm. om en kjøper opel diesel, står det bmw motor i(2,5liter), å om en kjøper ford fiesta , så står det volvo5a i, hundai med mitchumotor osv osv.... seff er det biler som er godkjent med dette. burde være en enkel sak i sverige å få godkjent bmw motor eller cheva eller noe annet i volvo
    om du tar kontakt med bilprovningen(heter det så??), så hjelper dom deg sikkert...

Registered User
    Namn
    Samuel Nordin
    Reg.datum
    maj 2008
    men blir det ingen skillnad på reglerna om jag använder mig av en veteranare? förstår inte riktigt all norska som har blivit skrivit här, men om jag förstår det rätt så finns det addaptrar till volvo 240 bensin så att man kan få i en volvo d24?

400/727 -73 & 318/833 -76
    Namn
    Lars B
    Reg.datum
    apr 2001
    Det känns som om det här görs svårare än det är?
    Volvo 240 har ju tillverkats med d24 motor, så enklast är väl att skaffa en donatorbil, eller köpa ett komplett motorpaket med tillbehör från en skrot eller liknande? Allt är ju i princip bolt-on...
    Det tillkommer väl lite "dieselmodelspecifika" delar till framvagnen om man ska vara petnoga, fast undrar om bilprovningen orkar hålla reda på det nuförtiden?
    big block makes sense.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här