Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 26
    §╚{0☺‗¶
    Namn
    Rickard.R
    Reg.datum
    nov 2004

ersätta mac os.x med win? eller dubbla?

ponera.
    man får mkt bra pris på mac book pro.

viss mjukvara måste man använda PC till, t.ex cadprogram..vad gör man?

kör win bara på dem eller använder apple boot camp? eller andra alternativ?

edit: hur gör man med filsystem på hårdisken?
    kan man på något sätt göra så att man kan komma åt dokument, musik, bilder från båda os'en?
    Senast redigerat av dr slägga den 2008-08-12 klockan 01:26.
    Jag kan svarva bromsskivor. PM:a för info.

Registered User
    Namn
    Jonas D
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    IT-Tekniker
    Nu vet jag inte hur bra det skulle funka med just cadprogram men till lite småprogram till mp3-spelare gps och liknade som kräver windows kör jag VMWare Fusion med mycket bra resultat. Kanon enkelt att växla mellan program och det finns ett läge där det ser ut som windows programen körs direkt i OSX.

www.code2.org mbjs avatar
    Namn
    Marcus B
    Reg.datum
    okt 2002
    Med WM-Ware kommer man åt filer i båda OS:en. Funkar riktigt bra. Unity-läget gör, som beskrivet ovan, att man ser ut att köra Windows-program direkt i OSX. Gissar att Boot Camp lämnar mer resurser åt Windows iom att du väljer att starta med Windows, men å andra sidan var det väldigt enkelt att installera WM-Ware, så börja där.

glider
    Namn
    Marcus M
    Reg.datum
    jul 2006
    Kan även jag intyga att VMware Fusion är riktigt bra.

Dock ska du se till att du har ORDENTLIGT med ramminne, då det kräver en del när du ska köra 2st OS och CAD-program, annars kan det bli segt.

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    När man köper en macbook pro idag trycker man i 4GB minne direkt, inget snack om saken. Det är småpengar i sammanhanget.

Jag har aldrig gillat multiboot, dvs typ boot camp. Jag höll på med linux/windows i tiderna och det kändes som om mesta tiden gick åt till att sitta och stirra på operativsystemens startskärmar. Jag använder windows en kvart var tredje månad ungefär och då är vmware underbart, för jag slipper starta om burken. Prestandan på en snart två år gammal macbook pro med 3GB minne är det inget fel på.

Imolarot
    Guest
    För resurskrävande program hade jag inte använt Parallels, VMware osv. Jag kör 3D Studio Max på min MBP och använder Boot Camp för att få ut maximal prestanda. Det tar inte mer än någon minut att starta om så det är inga större problem.

Du kan även läsa och skriva (med plugin) till Windowspartionen inne i OSX sen så det är rätt lugnt. Lägger du t.ex in någon emuleringsprogramvara under OS X så kan du även starta upp din Boot Camp-partion och komma åt programmen snabbt och lätt om det är någon snabbfix som krävs.

Mvh,

§╚{0☺‗¶
    Namn
    Rickard.R
    Reg.datum
    nov 2004
    men ni tycker inte det är fel att köpa macen?

om man skulle jämföra ordinarie pris så kostar
    15" 2.6GHz
    800MHz bus
    4Gb ram
    200GB 7200Rpm
    pris 26000kr.

vad skulle en PC med den prestandan kosta?

det som talar för PC är blue-rayspelare finns, HDMI utgång finns att tillgå

ÄR macen fortfarande en bättre dator.? ¨beslutsångest råder..

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Macbook Pro'n har ju DVI så HDMI fixar du med en liten adapter. Ljudet måste du givetvis ta ut i skild kabel, men du får optiskt surroundljud via hörlursutgången.

Du får säkert en dell, hp eller nåt med motsvarande siffror för mindre pengar men en Octavia RS är väl oftast billigare än en A3 2.0T också. Jag har haft en macbook pro i två år nu och problemfri har den väl inte varit (krånglande brännare samt taskiga batterier) men jag skulle utan tvekan göra om köpet. Trots två års daglig användning (8+ timmar om dagen) känns gångjärn, tangentbord, styrplatta osv som nytt. En billigare PC-bärbar skulle troligen varit nästan förbrukad nu. Prestandamässigt står den sig minst ett par år ännu, iallafall med mina krav.

Däremot så är det väl dags för en ny version av macbook pro snart. Den nuvarande uppdaterades visserligen för några månader sedan men själva chassidesignen kom faktiskt redan 2003. Rykten (obs, rykten) gör gällande att en helt ny modell är på gång. Ingen vet dock säkert, som vanligt med Apple.

Jorå så att.
    Namn
    Peter vd
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kyl mupp
    Jag kör parallels på min mac, tyckter det är bättre än bootcamp. Wmware har jag inte testat

Imolarot
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Perc
    Jag har haft en macbook pro i två år nu och problemfri har den väl inte varit (krånglande brännare samt taskiga batterier) men jag skulle utan tvekan göra om köpet. Trots två års daglig användning (8+ timmar om dagen) känns gångjärn, tangentbord, styrplatta osv som nytt. En billigare PC-bärbar skulle troligen varit nästan förbrukad nu
    Håller med!

Min MacBook Pro är ifrån juli 2006 och har stått på dygnet runt sedan dess, är alltså aldrig avstängd och används väl minst 10h om dagen. Den fungerar fortfarande helt okej. Färgen börjar släppa lite på ett par tangenter, batteriet har mått bättre samt att en fläkt har börjat låta lite illa. Har t.om tappat den i backen ifrån 1m höjd när den var igång och den bara fortsatte jobba

En notis är att jag hade en Sony Vaio som utsattes för samma användning och den gav upp efter 7 månader och en Acer Ferrari pallade med närmare 12 månader med samma behandling. Så jag är riktigt nöjd med kvalitén.

Känner inte direkt att prestandan är usel heller så här 2 år senare. Dock kommer den att bytas ut nu när de nya antagligen kommer i september (hoppas).

Vänligen,

,,,,, .-.´____ glemmys avatar
    Namn
    Markus H
    Reg.datum
    jul 2004
    Jobb
    studerar
    Citat Ursprungligen postat av dr slägga
    men ni tycker inte det är fel att köpa macen?

om man skulle jämföra ordinarie pris så kostar
    15" 2.6GHz
    800MHz bus
    4Gb ram
    200GB 7200Rpm
    pris 26000kr.

vad skulle en PC med den prestandan kosta?

det som talar för PC är blue-rayspelare finns, HDMI utgång finns att tillgå

ÄR macen fortfarande en bättre dator.? ¨beslutsångest råder..
    Max hälften, men då får du inte designen och kvaliten(?).
    electric shock!! vadå tjock?!

§╚{0☺‗¶
    Namn
    Rickard.R
    Reg.datum
    nov 2004
    pratade lite med kompisen som säljer mac. han var osäker på när de skulle byta ut macbook pro'n. men trodde väl lite senare än september lät det som. macbooken skulle ju antagligen komma då..

men ha sa som tidigare sagts, men vet aldrig med apple.

§╚{0☺‗¶
    Namn
    Rickard.R
    Reg.datum
    nov 2004
    Citat Ursprungligen postat av glemmy
    Max hälften, men då får du inte designen och kvaliten(?).

fast det verkar ju inte stämma riktigt. kollade lite på pricerunner på en datorn med med samma processor.

intel 2 duo t9300 2.5 GHz
    4gig ram
    osv..

det landade runt 20 verkade det som.. eller har jag missat nått?

Imolarot
    Guest
    En märkes-PC med samma specifikation kostar inte så mycket mindre än Mac:en. Men bygger du ihop en på Komplett.se eller liknande så skiljer det ju en del. Men det är som att jämföra äpplen med päron (hahaha).

Vänligen,

§╚{0☺‗¶
    Namn
    Rickard.R
    Reg.datum
    nov 2004
    Citat Ursprungligen postat av Imolarot
    Du kan även läsa och skriva (med plugin) till Windowspartionen inne i OSX sen så det är rätt lugnt.

Mvh,

vad heter den pluginen??

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här