Sidan 1 av 10 12345678 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 150
    Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001

Varför ligger folk i mittenfilen på 3-filiga vägar?

Med tanke på hur många som ligger i mittenfilen på en 3-filig motorväg trots att innerfilen är tom så måste några av dessa människor finnas här, senast ikväll såg jag en privat övningskörare som kastade sig ut i mittenfilen trots att innerfilen var ledig.

Varför gör ni så? Skulle verkligen vilja veta anledningen till att man lägger sig i mitten på en 3-filig väg om innerfilen är ledig.
    Mitt hexakopterbygge
    www.maciej.se/T810.html

Robin Abrahamsson
    Namn
    Robin Abrahamsson
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Verkstadsadministration
    Ingen aning. osäkerhet? Kanske känns säkrare för folk med nytaget körkort att köra så långt det bara går från vägkanten?

Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av Robin_5speed
    Ingen aning. osäkerhet? Kanske känns säkrare för folk med nytaget körkort att köra så långt det bara går från vägkanten?
    Ja men problemet är att det knappast är bara folk med nytaget körkort som gör så. Det är deras föräldrar som lär dem att göra så. Varför?
    Mitt hexakopterbygge
    www.maciej.se/T810.html

Registered User
    Namn
    Mikael F
    Reg.datum
    mar 2005
    Kanske att folk ser högerfilen som filen för lastbilar och bussar. Mittenfilen för vanlig fil för bilar och vänsterfilen för omkörning.

Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av Stich
    Kanske att folk ser högerfilen som filen för lastbilar och bussar. Mittenfilen för vanlig fil för bilar och vänsterfilen för omkörning.
    Vore det inte bättre att se filerna som följande:
    Innerfil = kör lungt
    mittefil = kör om de som ligger långsammare i innerfil och går in till innerfilen igen
    ytterfil= kör om de som kör långsammare i både inner och mittenfil och går in igen.

Det funkar ju på autobahn så varför inte i sverige?

Händer rätt ofta att även lastbilar och bussar ligger i mittenfilen, det är ju ganska snedvridet när man kan förflytta sig snabbare i innerfilen än ytterfilen bara för att den är nästan tom.
    Mitt hexakopterbygge
    www.maciej.se/T810.html

Registered User
    Namn
    Mikael F
    Reg.datum
    mar 2005
    Citat Ursprungligen postat av Maciej EVO VI
    Innerfil = kör lungt
    mittefil = kör om de som ligger långsammare i innerfil och går in till innerfilen igen
    ytterfil= kör om de som kör långsammare i både inner och mittenfil och går in igen.

Det vore definitivt bättre, men det finns många situationer där en annan tillämpning är bättre jämfört med den som råder idag. En möjlig anledning till att vi i Sverige inte är lika bra på det kanske vara pga vår ovana med sådana breda vägar. De flesta motorvägar vi har består bara av två filer.

Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av Stich
    Det vore definitivt bättre, men det finns många situationer där en annan tillämpning är bättre jämfört med den som råder idag. En möjlig anledning till att vi i Sverige inte är lika bra på det kanske vara pga vår ovana med sådana breda vägar. De flesta motorvägar vi har består bara av två filer.
    ja men om man klarat av att ligga i innerfilen på en 2-filig väg så förstår jag inte problemet med att ligga i innerfilen på en 3-filig. Inte konstigt att man har så mycket köer när folk inte utnyttjar filerna på rätt sätt.

Som jag skrev innan så måste det finnas en del mittfilsförare här på forumet, jag skulle vilja veta varför man ligger där? Varför inte i innerfilen?
    Mitt hexakopterbygge
    www.maciej.se/T810.html

Pimpin´ Karlstad
    Namn
    johan k
    Reg.datum
    mar 2002
    Citat Ursprungligen postat av Maciej EVO VI
    Innerfil = kör lungt

Händer rätt ofta att även lastbilar och bussar ligger i mittenfilen, det är ju ganska snedvridet när man kan förflytta sig snabbare i innerfilen än ytterfilen bara för att den är nästan tom.
    Eh? Sist jag körde autobahn var det bara lastbilar och husvagnar ungefär som körde i högerfil.

Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av electronaut
    Eh? Sist jag körde autobahn var det bara lastbilar och husvagnar ungefär som körde i högerfil.
    Ja men i sverige ligger de i mittenfilen istället.

Körde ner till ringen förfööra sommaren, hade farthållaren ställd på 120 km/h och kunde ligga i innerfil största delen av vägen, kom man ikapp långsammare trafik så fanns det alltid plats i mittenfilen att gå ut i och på hela vägen var jag tvungen att stänga av farthållaren 4 gånger på grund av att jag inte kunde byta fil.

Lycka till och försöka göra det i sverige.
    Mitt hexakopterbygge
    www.maciej.se/T810.html

Diesel power
    Namn
    Fredrik M-son
    Reg.datum
    jun 2003
    Jobb
    airport Security
    När jag tog körkort för lastbil så sa min lärare att man ska ligga i mittfilen om man är osäker på hur vägen ser ut längre fram. Vilket jag inte köpte för fem öre. Men sen var han väl född runt kalla kriget också så det kanske hade sin förklaring =)
    Svenska Mästare 2007!! IFK GÖTEBORG!!

Registered User
    Namn
    Andreaz Z
    Reg.datum
    jul 2002
    När det är tre filigt som ner till hallunda på dagtid (1730-1830) så ligger jag i mittfilen med mitt ekipage, för den håller ca 80-90.. medans ligger man i högerfil så är det alltid några som ska klämma sig in före för dom glömt dom ska svänga av (jag måste bromsa) eller så är det folk som ska ut, dvs jag måste bromsa.. så därför liggs det i mittfilen, bara för att då har man "rakt" flöde ner till tvåfiligt, där man automatiskt ligger i högerfilen, men på nätterna när trafiken är borta så liggs det i högerfilen för då är det lika rakt flöde då med, och man behöver inte bromsa eller liknande, om man nu inte byter fil för att det är något annat ekipage som ska ut då blir det mittfilen ett kort tag..

Men som fred-the-best sa , mittfilen är bra att ligga i om man inte vet hur vägen framför ser ut, lika bra så man inte råkar hamna på någon konstig avfart i områden man inte hittar, spec om man kör stort och tungt för då vill man inte hamna fel...

(minns en fredagskväll i vintras när det var både snöblåst och dimma ute på väg mot kristinehamn och jag låg i högerfilen som helt plötsligt försvann i en avfart... yey tyckte jag när man kom där 25.25meter lång och 4.5meter hög och INTE hittade alls men som tur var hann jag över i vänsterfilen och fortsatte rakt framåt... )
    Senast redigerat av garinge den 2008-05-01 klockan 06:23.

Registered User
    Namn
    Jan N
    Reg.datum
    feb 2005
    Jobb
    Lastbilschaffis
    Kanske för att folk ska slippa anpassa hastigheten på påfarterna så dom kan komma i sina 70km/h men ändå kunna smälta in.

Eller så kanske dom tänker som en jobbarkompis "Den delar ju på sig längre fram ( någon mil ) och då vill vi ligga i den här filen".

Själv brukar jag ligga i högerfilen med min lastbil och tuffa förbi folket i mitten.

Registered User KalManas avatar
    Namn
    Dino D
    Reg.datum
    maj 2004
    Det här fenomenet har jag stört mig på riktigt länge.
    Jag tror att det är ett STHLMS fenomen, men rätta mig ifall jag har fel.

Ibland på nätterna ser man folk som kör på vägen (90) i 70-80, och direkt in till mitten.
    Då måste jag byta 2 filer vänster, köra om och sen tillbaka 2 filer om jag ska vara laglig.

Att köra på motorvägen fför sakta sker alltid ifrån skärholmen norrut.
    Endast 1 gång har jag hamnat bakom någon som kör fortare.

Dock händer det att man ligger i mittfilen ibland för att man inte kan göra dessa omkörningar på vänster sida om man kör höger fil.
    Men 95% av gångerna "tvingas" jag att ligga i högern och köra för fort. Mest för att jag e förbannad.
    Life is like a dick,
    When it's soft you can't beat it,
    But when it's hard
    Somebody is going to get fucked

4 krafsar bättre än 2 Luciuss avatar
    Namn
    Dan D
    Reg.datum
    jul 2006
    Enkelt... Svenskar är lagom och mittimellan, på allt!

Som jag sagt tidigare; En turist sa att det är endast i Sverige som folk skapar kö i mittenfilen medans höger- och vänsterfilen är helt fria och öde.

Jag tar oftast högerfilen, den är snabbast - i alla fall mellan Väsby och Akalla! Sjukt men sant!
    Dyslexi? Skoltrött idiot kallades det på min tid!

VERY SLOW ZATZY USER
    Namn
    Crister Å
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Servicetekniker
    Tycker oxå detta beteénde är riktigt störande.
    Fast allra värst är väl dom som ligger i ytterfilen och fiskör så man tvingas köra om i mitten eller innerfilen.
    Har själv en polare som ofta fastnar kvar i ytter resp. mittenfilen när han kört om en bil. Han har noll koll i backspeglarna och kör sällan mer än 5-10 för fort. Visst, ang hastigheten så är det ju bra, men att han väljer att ligga kvar i filerna där många vill köra snabbare känns lite så där. Är inte den som vill tjata på hur andra kör heller, mem ibland får man ge en hint om att det ligger jäkligt snabba bila bakom ;-)
    Visst, jag kan oxå ligga kvar i mittenfilen ibland, iaf då jag vet att jag håller betydligt högra tempo än de andra bilarna. Men håller jag vanlig trafiktrytm på är det innefilen som gäller.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här