Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 23
    Teabag Hallagas avatar
    Namn
    Halle Ö
    Reg.datum
    aug 2004
    Jobb
    Service Engineer

Datorstrul - Svart skärm, datorn vill ej ladda igång

Tja!

Nu behöver jag hjälp, igår satt jag & surfade då helt plötsligt datorn bara frös till, gick inte att göra ett smack. Så jag tänkte att jag startar om eländet så är allt frid & fröjd sen igen.

Men då kommer jag inte långt, när jag trycker igång datorn händer absolut inget, den går igång visserligen men skärmen lägger sig i viloläge (no input signal) & datorn laddar inte ens, då kollar jag på hårddisklampan.

Så kort & gott, skärmen känner inte av nån signal från datorn så jag har helt svart skärm & datorn går bara igång, that´s it..vill inte "ladda" igång.

Vet någon vad det kan vara, är det processor som lagt av eller kan det vara så illa att moderkortet gett upp?

Hoppas nån har lite idéer om vad jag kan göra!
    Senast redigerat av Hallaga den 2008-04-29 klockan 10:28.
    MVH/
    Halle

Registered User Neoss avatar
    Namn
    Tomas R
    Reg.datum
    maj 2006
    Citat Ursprungligen postat av Hallaga
    Tja!

Nu behöver jag hjälp, igår satt jag & surfade då helt plötsligt datorn bara frös till, gick inte att göra ett smack. Så jag tänkte att jag startar om eländet så är allt frid & fröjd sen igen.

Men då kommer jag inte långt, när jag trycker igång datorn händer absolut inget, den går igång visserligen men skärmen lägger sig i viloläge (no input signal) & datorn laddar inte ens, då kollar jag på hårddisklampan.

Så kort & gott, skärmen känner inte av nån signal från datorn så jag har helt svart skärm & datorn går bara igång, that´s it..vill inte "ladda" igång.

Vet någon vad det kan vara, är det processor som lagt av eller kan det vara så illa att moderkortet gett upp?

Hoppas nån har lite idéer om vad jag kan göra!

Har du testat med annan skärm? Har du testat med annat grafikkort?
    Piper det något ifrån datorn när du startar datorn?

Teabag Hallagas avatar
    Namn
    Halle Ö
    Reg.datum
    aug 2004
    Jobb
    Service Engineer
    Skärmen är ok, kollat mot en bärbar. Tror inte att det är grafikkortet då det inte kommer nåt pip alls från datorn när man startar. Den liksom bara går igång sen & inget mer, laddar inte & skärmen lägger sig i viloläge som att datorn skulle vara avstängd.

Kan det vara nåt med nätaggregatet, att den börjar ge upp & inte orkar ge kräm längre?
    MVH/
    Halle

Effektutnyttjare
    Namn
    Denis P
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Studerar
    Kan det vara nåt med nätaggregatet, att den börjar ge upp & inte orkar ge kräm längre?
    Då skulle inte datorn starta alls, eller skulle starta men stängas av igen. Hör du om hårddiskarna är igång? För du kan väl se att "startupen" sker på skärmen innan den vill igång i windows? Kan du gå in i BIOS? Kan vara hårddisken i så fall.
    Citat Ursprungligen postat av E60_530i
    Original eller inte, you race what you got ;)

Egenanpassad
    Namn
    Robin S.
    Reg.datum
    aug 2004
    Citat Ursprungligen postat av Ferox
    Då skulle inte datorn starta alls, eller skulle starta men stängas av igen. Hör du om hårddiskarna är igång? För du kan väl se att "startupen" sker på skärmen innan den vill igång i windows? Kan du gå in i BIOS? Kan vara hårddisken i så fall.
    skärmen får ingen signal så han ser nog ingenting.

jag gissar på grafikkortet men det kan ju säkert vara andra saker.

Teabag Hallagas avatar
    Namn
    Halle Ö
    Reg.datum
    aug 2004
    Jobb
    Service Engineer

Jo men jag tänkte om det "orkar" starta men inte mer liksom, för det är just det att den inte laddar nåt alls. Ser alltså inget alls på skärmen, kan inte trycka på del för att komma in i BIOS eller nåt sånt.

Hårddiskarna går ingång, eller jag hör ett surr från dom. Men hade det varit fel på dom borde man väl iallafall kommit så långt att man kommer till BIOS:et.

När jag slår på datorn, sen slår jag på skärmen & då står det "no input signal" & skärmen lägger sig i viloläge, that´s it. Datorn står helt "still", laddar inte alls.
    MVH/
    Halle

Teabag Hallagas avatar
    Namn
    Halle Ö
    Reg.datum
    aug 2004
    Jobb
    Service Engineer
    Citat Ursprungligen postat av rajbjing
    skärmen får ingen signal så han ser nog ingenting.

jag gissar på grafikkortet men det kan ju säkert vara andra saker.
    Hmm, men borde det inte komma nåt pip eller nån sån felsignal då? Men ska kolla om jag hittar nåt gammalt grafikkort som man kan prova med.
    MVH/
    Halle

Effektutnyttjare
    Namn
    Denis P
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Studerar
    Hmm, men borde det inte komma nåt pip eller nån sån felsignal då? Men ska kolla om jag hittar nåt gammalt grafikkort som man kan prova med.
    Behöver inte komma något pip. Har du ett separat grafikkort eller använder du det inbyggda? Testa att använda det inbyggda som finns på moderkortet.

Teabag Hallagas avatar
    Namn
    Halle Ö
    Reg.datum
    aug 2004
    Jobb
    Service Engineer
    Behöver inte komma något pip. Har du ett separat grafikkort eller använder du det inbyggda? Testa att använda det inbyggda som finns på moderkortet.
    Ahaa, bra tänkt där! Ska kolla om det går bättre med det inbyggda, kör med andra ord på ett separat idag.
    MVH/
    Halle

Öl är hälsa, hälsa ofta
    Namn
    Andreas L
    Reg.datum
    sep 2004
    Jobb
    Brandlarm
    Öppna datorn och kolla ifall du har några svullna kondensatorer på moderkortet. Är de inte helt plana så är det en orsak.
    Ur kaoset hördes en röst som sade "Le, ty det kunde ha varit värre!". Så jag log... Och det blev värre!

Pimpin´ Karlstad
    Namn
    johan k
    Reg.datum
    mar 2002
    Brukar mesta vara "onboard" saker på moderkortet som piper och cpu och minnes-fel. Externa grafikkort brukar inte pipa.

Teabag Hallagas avatar
    Namn
    Halle Ö
    Reg.datum
    aug 2004
    Jobb
    Service Engineer
    Lite uppdatering:

Kom hem & skulle prova att koppla in skärmen till det inbyggda grafikkortet i moderkortet, gick inte så bra då jag inte ens har ett inbyggt =) Tog loss grafikkortet & provade att starta, samma sak...nada bild (självklart men tänkte bara om jag kunde få ett pip iaf)! Så jag körde över till Netonnet & köpte ett nytt nätaggregat, koppla in...samma sak...nada bild!

Lämnade tillbaka nätagget till Netonnet, kom hem & var sur..tänkte att jag ska plocka isär allt & blåsa rent lite, skruva ihop allt & nu funkar det, hmmm....får de hur länge det här håller =)

Men är det kanske lättare att felsöka nu, finns det nåt program som man kan köra för & se hur allt mår, temperaturer & sånt.
    MVH/
    Halle

Effektutnyttjare
    Namn
    Denis P
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Studerar
    Bra att det löste sig,, kan vara en kallödning någonstans eller glapp. Temeratur bör det inte vara om datorn inte funkade även efter vila. Det kan faktiskt vara så att problemen inte ens kommer tillbaks. Håller väl tummarna då

Öl är hälsa, hälsa ofta
    Namn
    Andreas L
    Reg.datum
    sep 2004
    Jobb
    Brandlarm
    Lite uppdatering:..........

Men är det kanske lättare att felsöka nu, finns det nåt program som man kan köra för & se hur allt mår, temperaturer & sånt.
    Se mitt tidigare inlägg angående svullna kondingar. Har du det på moderkortet så ligger problemet där och det är bara att:
    A; Köpa motsvarande kondingar och löda dit
    B; Byta moderkort
    Ur kaoset hördes en röst som sade "Le, ty det kunde ha varit värre!". Så jag log... Och det blev värre!

Teabag Hallagas avatar
    Namn
    Halle Ö
    Reg.datum
    aug 2004
    Jobb
    Service Engineer
    Citat Ursprungligen postat av Turbo Lunkan
    Se mitt tidigare inlägg angående svullna kondingar. Har du det på moderkortet så ligger problemet där och det är bara att:
    A; Köpa motsvarande kondingar och löda dit
    B; Byta moderkort

Ahh, trodde inte jag behövde kolla efter sånt nu när det funkade, funderade mer på om det det fanns nån mjukvara som kunde hitta "fel".

Men ska kolla enligt ditt tips....tack för hjälpen!
    MVH/
    Halle

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här