Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 25
    The evolution is near.... evo_460s avatar
    Namn
    Daniel Andersson
    Reg.datum
    feb 2005

Skadat ledbanden till knät, hur bete sig..?

Har vridit knät på fotbollsträningen (onsdags), så ledbanden har fått sig en törn.
    Kan inte böja benet fullt, utan det stramar då och gör ont lite överallt runt knät..

Var till akuten i fredags (väntetid på 5h, Suck!) och röntgade, men dom kunde inte hitta något speciellt (ingen fraktur iaf)
    Läkaren var utländsk så han var inte lätt å förstå, och han förstod inte mig heller så bra, då blir man bra förbannad..!

Och han va väldigt stressad, så han sa inte så mycket hur jag skulle bete mig osv, ja har iaf köpt ett stöd som jag har för knät.

Men nån som vet hur man ska bete sig, om man helst ska ligga still i ett par veckor, kanske röra knät nåt..?
    Ja som sagt så har jag ingen större aning, ja vet att jag är sjukskriven minst 3v. iaf =/..
    Mvh Danne
    ng900 "viggen" Cab och bmw e30
    Bilder på Bilarna: http://www.garaget.org/MrDanger

Registered User WhizKids avatar
    Namn
    Stefan C
    Reg.datum
    nov 2006
    Vad menar du med "vridit knät"? Hoppade knäskålen ur sin possition? Eller vred du bara till det?
    Vätska i knät?

Registered User Insugets avatar
    Namn
    Erik S
    Reg.datum
    aug 2005
    Det hände min kompis när han trillade av från en stol.
    Han fick gå hos sjukgymnast och ha stöd (som du med har)

Sedan tog han promenader, så mycket han klarade av iaf.

Vet inte om det är exakt samma sak då det var ett tag sedan, men det blev bra efter ett tag, även han kund känna av det ibland också, så var tvungen o ta det lugnt rätt länge.

Hoppas det går bra för dig o att det blir bra snabbt

Nu på två hjul i kurvorna
    Namn
    R
    Reg.datum
    feb 2004
    Jobb
    lösdrivare
    Ingen hjälp från fotbollen (inte den faktiska bollen) då? En sjukgymnast borde ju kunna ge lite råd annars. Se till att få rätt info bara, har en kompis som sabbat knät fullständigt och det börja med en fotbollskada, kommer aldrig bli bra.

MVH
    Make it idiot-proof and someone will make a better idiot!

Man får va som man é när man inte blev som man skulle.

Namn
    Daniel Andersson
    Reg.datum
    feb 2005
    Citat Ursprungligen postat av WhizKid
    Vad menar du med "vridit knät"? Hoppade knäskålen ur sin possition? Eller vred du bara till det?
    Vätska i knät?
    Jo det känndes som att det hoppade ur led och tillbaks igen, och benet bara vek sig.

Och ja det är vätska i knät, men inte så mycket.
    Mvh Danne

Namn
    Daniel Andersson
    Reg.datum
    feb 2005
    Citat Ursprungligen postat av Krock
    Ingen hjälp från fotbollen (inte den faktiska bollen) då? En sjukgymnast borde ju kunna ge lite råd annars. Se till att få rätt info bara, har en kompis som sabbat knät fullständigt och det börja med en fotbollskada, kommer aldrig bli bra.

MVH
    Läkaren sa att han skulle fixa en tid till en sjukgymnast, men sånt har en förmåga att dröja..

Jävligt tråkigt att man inte kan få rätt hjälp från början, vill ju gärna inte få några bestående skador..
    Mvh Danne

Rattvridare ThomasTs avatar
    Namn
    Thomas T
    Reg.datum
    dec 2001
    Ring 1177 och fråga istället för att få en massa gissningar.

Finns även på nätet, Korsbandsskada: http://www.sjukvardsradgivning.se/artikel.asp?CategoryID=29474
    .
    Porsche 964 C2

Namn
    Daniel Andersson
    Reg.datum
    feb 2005
    Citat Ursprungligen postat av Thomas_T
    Ring 1177 och fråga istället för att få en massa gissningar.

Finns även på nätet, Korsbandsskada: http://www.sjukvardsradgivning.se/artikel.asp?CategoryID=29474
    .
    Tackar..
    Mvh Danne

Turbo User kona_jtss avatar
    Namn
    Jani S.
    Reg.datum
    mar 2002
    Jobb
    Åklagare
    Be dom kolla igen .
    För tio år sen var jag med om en liknande grej . Akuten , röntgen , sjukgymnast o.s.v . Blev värre med åren knät "hoppa" ur led med stor smärta . Mer sjukgymnast , motion o.s.v . För 3 år sen kom jag till vårdcentralen fick prata med en AT läkare som skicka mej till röntgen i igen ( 15-tal bilder 3 omgångar ) sen finner det att allt kanske inte står rätt till i knät . Titthål operation för att plocka ut bitar av menisken som skadats av att korsbandet gått av ca 10 år tidigare . Knät är inte bra en kommer aldrig kunna idrotta mer pga stora meniskskador .

Åker numera i40 Kurgans avatar
    Namn
    Jesper M
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Datanörd
    Ta dig till en idrottsläkare dom har så mkt mer erfarenhet av såna här skador.
    Allmänläkare i all ära, men en idrottsläkare som sagt.

// Jeppe
    Brillko Racing
    Guson däck i Bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs plåtslageri, JF Bildekor

My soul is dying.Pitiful!
    Namn
    Andreas C
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    jag gjorde nåt sånt där på höjdhoppet när jag gick i 8:an.

Kunde gå normalt efter 6 månader. Läkaren sa att jag kunde springa efter 1 vecka...jojo, visst.
    Varför 2 axlar när man kan ha 7? :-p

Knäpp
    Namn
    Linus
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    jobb?
    Gör ett besök hos idrottskadecentrum i uppsala, du hittar ingen bättre.. visst kostar det en del men det är värt varenda krona!

Startsida | IDROTTSSKADECENTRUM

Egenanpassad
    Namn
    Robin S.
    Reg.datum
    aug 2004
    ramlade på en isfläck i 3:an typ och då blev det nåt med ledbanden, fick en massa vätska i knät så jag kunde inte ens ta mig ur sängen en morgon och vätskan kom tillbaks några gånger. kryckor och sånt var ett måste. fick för starka mediciner som gav mig problem med magen (men det är bra nu med den, lite känslig bara). var till sjukgymnast och sånt senare men det hjälpte inte.

nu, ca 10 år senare så har jag brosk och grejer som gör så att det knakar rätt illa om knät och vrider jag det och belastar samtidigt (lite hårdhänt alltså, t ex i jobbet) känns det som det brinner i benet flera dar efter. ibland räcker det att det är fuktigt och kallt ute så blir det som tandvärk i knät.

kolla upp det ordentligt från början så kanske du slipper en del bekymmer om några år.

Working class hero
    Namn
    Mikael Garherr
    Reg.datum
    nov 2004
    Jobb
    Säljare/Kontorsråtta
    Jag vred knät när jag spelade fotboll för typ 7-8 år sen. Tänjde ut ett ledband och hoppade på kryckor o 6-7 veckor. Får fortfarande ont i knät ibland när jag springer :/
    Äntligen Audi

c",)
    Namn
    Anders N
    Reg.datum
    maj 2005
    Vred själv knätunder en fotbollsmatch så det small rejält högt i somras och har hoppat runt inom sjukvården sen dess typ.. Först trodde dom att det var nån lättare menisk skada så blev skickad till ortoped som skickade mig vidare till sjukgymnast som var inriktad på idrottsskador och han märkte direkt att korsbandet var av, något ortopeden inte märkte.. Hann även innan detta med att göra en röntgen med sånna saker brukar inte synas vid röntgen så dom såg inget då. Gjorde operation i måndags och fick mig ett nytt korsband..

Så mitt råd är också att söka upp en sjukgymnast med inriktning på idrottsskador

Länk till en blogg där jag dokumenterat allt från skadan till idag när det gäller min knäskada:
    korsbandsskada - att komma tillbaka efter en skada
    Senast redigerat av Norde den 2008-12-02 klockan 04:51. Anledning: la till text + länk

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här