Resultat 1 till 6 av 6
    Registered User Kuuils avatar
    Namn
    Jan I
    Reg.datum
    mar 2005

Hur ladda bilbatteri?

Bara att koppla in kablarna till + resp. - och sen sätta på?
    Något som ska kopplas ur?
    Batteriet är inte helt slut, något finns kvar.
    Tänkte låta det stå på över natten, utomhus.
    (Gäller Chevrolet Transport -01)

Drar beställ i McDriven Chrille Ts avatar
    Namn
    Christian T
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    Saab/Opel/Chevrolet/Peugot Mek
    Som du säger. ev. att skruva upp dom skruvarna lite har jag för mig för annars bildas knallgas? Knanske någon som vet bättre kan svara på.
    ZATZY.com | User | C.Torneholm@hotmail.com
    Repti.net | BoaBiffen | Hemsida&Forum för alla reptiler.

Registered User
    Namn
    Lasse L
    Reg.datum
    jun 2006
    Man behöver inte skruva upp korkarna ifall det är en elektronisk laddare som går över till underhållsladdning när batteriet är fulladdat.

Ifall det handlar om en enkel laddare som kanske ger upp till 17-18V laddspänning så bör man koppla bort någon av batterikablarna för att inte riskera att bilens elektronik tar skada, sedan även skruva upp korkarna litegrann (om batteriet har korkar).

Fast om man tar bort ena batterikabeln så måste man först kolla om det är "tillåtet" att koppla bort en kabeln, eftersom nyare bilar kan tappa sina motorinställningar när elektroniken görs spänningslös.

Vad är det för typ av batteriladdare?

Namn
    Jan I
    Reg.datum
    mar 2005
    Tack för svaret.

Tror det är typen som slutar ladda när det är fullt, ska kolla lite noggrannare på den.

Har ju lite ont om tid nu, så har funderat på att koppla bort batteriet från Saaben och ta med det istället. (Om Chevans batteri nu inte funkar).
    Dvs startar inte motorn så kopplar jag ihop med Saab-batteriet istället och startar. Bör funka?

(Ska köra ner till Lund och hem, ev över till Danmark snabbt, för intresserade)

Registered User
    Namn
    Lasse L
    Reg.datum
    jun 2006
    Okej. Ja, ifall det är ont om tid så är det väl enklast att ha ett annat batteri, helt klart. Lät kanske krångligt det som jag skrev, men det är det egentligen inte. Har du en laddare som går över till underhållsladdning så är det bara att koppla på den och ladda, knepigare än så är det inte .

Namn
    Jan I
    Reg.datum
    mar 2005
    Tackar, det låter ju bra

Ja, som du märkte så är det lite ont om tid. Det blir till att ta med batteriet imorrn och kolla närmare på Chevans batteri under veckan. Sitter så j*vligt till.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här