Resultat 1 till 14 av 14
    Registered User
    Namn
    Jocke
    Reg.datum
    jul 2006

Audi S4 vs RS4 V8!

Vad talar för respektive modell tycker ni. Jag har inte hört så mycket om någon av dessa. RS4an kan man få för nästa samma pengar som S4an. Vad har ni för kommentarer om bilarna?

Mini Cooper S Xscreams avatar
    Namn
    Mackan
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    -
    Nästan samma pengar kan ju aldrig stämma. Då måste det skilja mycket i mil eller årsmodell.

RS4an är bättre på alla sätt helt enkelt. Men alla har inte råd med en RS4, och vissa vill hellre ha nyare bil än bättre bil.
    Mini Cooper S - PM Racing

New MINI Club Sweden
    Allt du kan behöva veta om Nya MINIn.

Registered User Lillen2s avatar
    Namn
    Niclas Ö
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    Pluggar och kör budbil
    Jag gissar att du jämför dom dyraste s4rna med dom billigaste rs4rna? alltså bilar runt 500 tkr...?

Den enda fördelen med S4 är väl att den finns med tiptronic om man vill ha det, annars talar väl det mesta för att rs4:an skulle vara en roligare bil.

Registered User EVOSEXs avatar
    Namn
    Andreas D
    Reg.datum
    mar 2004
    Har man råd med en RS4 så är väl svaret självklart.

P.S Jag hade det inte
    //Andreas

Registered User
    Namn
    Magnus L
    Reg.datum
    jul 2001
    Menar du den nyaste S4 som ännu inte släppts? Svårt att säga något om den ännu. :-)

Tujjbojille
    Guest
    Inget snack om saken, Rs4 ÄR den bättre bilen.
    Det är så stor skillnad mellan dom bilarna så egentligen borde man inte jämföra dom :P

Har du råd så köp den.

Registered User
    Namn
    Robert H
    Reg.datum
    nov 2005
    Nu har jag ingen personlig erfarenhet av någon av modellerna. Vore jag seriös spekulant på någon av bilarna hade jag noga undersökt potentiella underhållskostnader utöver service. Det är en sak att kunna köpa en bil, en annan att ha råd att äga den. Ett kopplingsbyte på en RS4 är inte billigt. Finns uppgifter vad det kan kosta att byta den här på forumet om du söker.

Tujjbojille
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Maverick
    Nu har jag ingen personlig erfarenhet av någon av modellerna. Vore jag seriös spekulant på någon av bilarna hade jag noga undersökt potentiella underhållskostnader utöver service. Det är en sak att kunna köpa en bil, en annan att ha råd att äga den. Ett kopplingsbyte på en RS4 är inte billigt. Finns uppgifter vad det kan kosta att byta den här på forumet om du söker.

nu har jag personlig erfarenhet av bägge bilarna samtidigt. jag ägde en S4 och sen äger helena en Rs4.

och serciven kostnad är densamma,förutom att delar kan vara dyrare till Rs4, så som bromsar tex.
    Tändstiften är samma pris på,oljan med osv.

Försäkringsmässigt skiljde de inte så värst mycket, och Rs4an drar mindre tack vare FSI-motorn.

Det är lika mycke jobb att byta koppling på en S4 som Rs4.

Legacy GT 2010
    Namn
    Johan L
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Senior network technician
    En släkting har ägt både nya S4:an 05:a och har nu en RS B7 07:a.

Summan är att RS4 drar mer bensin, dyrare i slitagedelar tack vare att vissa delar är dyrare till den. Däremot kör Audi s.k longlife olja på båda men jag rekommderar endå att byta efter 500 mil. Motorn tycker han är lite roligare på RS4:an tack vare det höga varvet men annars är faktiskt S4:an riktigt trevlig om man inte vill ta merkostnaden för en RS4. Chassiemässigt vet jag däremot inte om det adaptiva chassiet finns till S4:an.

Tyckte själv B7 var rolig men samtidigt så har den ett enormt värdefall så det är väl först nu man skall börja titta på dom.

Tujjbojille
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Ljungberg
    En släkting har ägt både nya S4:an 05:a och har nu en RS B7 07:a.

Summan är att RS4 drar mer bensin, dyrare i slitagedelar tack vare att vissa delar är dyrare till den. Däremot kör Audi s.k longlife olja på båda men jag rekommderar endå att byta efter 500 mil. Motorn tycker han är lite roligare på RS4:an tack vare det höga varvet men annars är faktiskt S4:an riktigt trevlig om man inte vill ta merkostnaden för en RS4. Chassiemässigt vet jag däremot inte om det adaptiva chassiet finns till S4:an.

Tyckte själv B7 var rolig men samtidigt så har den ett enormt värdefall så det är väl först nu man skall börja titta på dom.

Den drar inte mer bensin än S4:an motor OM dom körs likadant vilket ja betvivlar att Rs4:an gör.

Rs4:an har FSI det har inte S4:an.

min S4 drog ca 1.3.-1.4 medans Rs4 drog 1.2-1.3 vid samma sorts körning.

S4.an saknar det bästa med hela Rs4 och det är bromsarna :P

Legacy GT 2010
    Namn
    Johan L
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Citat Ursprungligen postat av Tujjbojille
    Den drar inte mer bensin än S4:an motor OM dom körs likadant vilket ja betvivlar att Rs4:an gör.

Rs4:an har FSI det har inte S4:an.

min S4 drog ca 1.3.-1.4 medans Rs4 drog 1.2-1.3 vid samma sorts körning.

S4.an saknar det bästa med hela Rs4 och det är bromsarna :P
    nya S4 har väl FSI? Den S4 du har är ju en äldre S4:a inte den med B7 karossen?

Iallafall när han jämfört sina bilar drog RS4:an mer. De bilar han jämfört med är RS6, RS4 och S4. Behöver nog inte säga vilken bil som drog mest.

RS4 har 8 kolvsok, fungerar riktigt bra. Köp belägg av Pean istället för ifrån Audi är ett tips.

RS4 B7:an jag hade drog väl kanske 1.1-1.2 med 6:an i på motorväg. Annars drog den bra mycket mer.

Tujjbojille
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Ljungberg
    nya S4 har väl FSI? Den S4 du har är ju en äldre S4:a inte den med B7 karossen?

Iallafall när han jämfört sina bilar drog RS4:an mer. De bilar han jämfört med är RS6, RS4 och S4. Behöver nog inte säga vilken bil som drog mest.

RS4 har 8 kolvsok, fungerar riktigt bra. Köp belägg av Pean istället för ifrån Audi är ett tips.

RS4 B7:an jag hade drog väl kanske 1.1-1.2 med 6:an i på motorväg. Annars drog den bra mycket mer.
    Allt beror ju på hur man kör, gick ju att köra den på 1.8-2.0 om man ville oxå.

S4 B7 har väl exakt samma motor som S4 B6 eller?
    Dvs inte FSI.

Edit: S4 B7 och B6 har likadana motorer (inte FSI)

Legacy GT 2010
    Namn
    Johan L
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    2006 Audi S4 Performance & Efficiency Standard Features
    - 4,163 cc 4.2 liters V 8 front engine with 84.5 mm bore, 92.8 mm stroke, 11 compression ratio, double overhead cam, variable valve timing/camshaft and five valves per cylinder
    - Premium unleaded fuel 91
    - Fuel economy EPA highway (mpg): 21 and EPA city (mpg): 15
    - Multi-point injection fuel system
    - 17.4 gallon main premium unleaded fuel tank
    - Power: 254 kW , 340 HP SAE @ 7,000 rpm; 302 ft lb , 409 Nm @ 3,500 rpm

här är spec står inget om FSI, var nästan hunda på att den hade det.

Legacy GT 2010
    Namn
    Johan L
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    13,3 L blandad körning är spec på S4

13,4 L blandad körning är spec på RS4

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar