Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 16
    Åker numera i40 Kurgans avatar
    Namn
    Jesper M
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Datanörd

Ingen värme i kupén, Audi 100 2,6

Har en kärra på gång till ett bra pris. Den är i gott skick på alla vis men det finns ett stort men... Ingen värme i kupén!

Bilen i fråga är en Audi 100 2,6 Quattro från 94 med drygt 23k på mätaren.

Jag och Micke (micke240sx) har kikat på värmeproblemet och det verkar som att allt funkar, allt vacuum etc etc. Det som inte händer är att det maskineri med spakar och skit som ska reglera värmen inte rör sig. Detta är ju drivet av en elmotor, är det det som är problemet eller finns det något annat som kan vara trasigt?

Micke luftade systemet, fanns ingen luft i det så det är inte problemet, fläkten funkar, likaså reglering vart luft ska komma...

Motortempen är ok likaså.

Så, nån som är kunnig inom Audi, hjälp mig. Bilen är värd det pris jag fått och är sugen på den men vill gärna kunna få lite värme i kupén och inte till en kostnad som är skyhög...

// Jeppe
    Brillko Racing
    Guson däck i Bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs plåtslageri, JF Bildekor

Registered User
    Namn
    Nour O.B
    Reg.datum
    maj 2006
    Byt värmepaketet eller så öppnar du elmotorn och smörjer dess delar, men de tar sin tid att komma åt den men om du har tid, plats och tålamod så gör det, gå in på nordicaudis forum, där kommer du få mer hjälp inom det här, detta gäller de med ECC, jag hade samma problem med min som var utan ECC, där byte jag hela paketet bara, hittade ett begagnat så... att byta ut hela hos audi verkstad kan gå på 3-4 tusen, bara värmepaketet kostar runt 1200kr, om de läcker in vatten i kupén vid fotutrymmet så är det bara o byta ut paketet direkt.
    lyckat till...
    /Nour
    Audi - Die technik. Das fahren.

Namn
    Jesper M
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Datanörd
    Tackar för svaret.
    Ja bökigt att komma åt är det och vu vill inte riva utan att ha delar byta till. KIkade lite på bildelsbasen och fann en del som jag iaf tror mig det kan vara, "Motor värmereglering"

Något vatten läcker det inte in så paketet är det inte fel på.
    Får kika in på det forum du nämnde.

// Jeppe
    Brillko Racing

AUDIofil
    Namn
    Magnus Haraldsson
    Reg.datum
    nov 2004
    Jobb
    maskinställare
    Det sitter en spjällmotor för blandning mellan kall och varm luft under kåpan vid torpedväggen.

Öppna motorhuven och ta bort plastkåpan närmast vindrutan.
    Lossa torkararmarna och ta bort kåpan där under.
    Ta loss torkarmotorn och sen kommer du åt en liten kåpa på lufttrumman (hela paketet där fläkt o allt sitter) på samma sida som ratten. Däri sitter en motor som måste kunna arbeta för att reglera temperaturen.
    Enkelt testat om bilen får gå och man mekar med temperaturen på klimaten, så ska spjällarmen röra sig.

Detta tar någon timme att plocka ner om man inte gjort det förr, så det är inte så pilligt.

/Magnus

Namn
    Jesper M
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Datanörd
    Citat Ursprungligen postat av MAG
    Det sitter en spjällmotor för blandning mellan kall och varm luft under kåpan vid torpedväggen.

Öppna motorhuven och ta bort plastkåpan närmast vindrutan.
    Lossa torkararmarna och ta bort kåpan där under.
    Ta loss torkarmotorn och sen kommer du åt en liten kåpa på lufttrumman (hela paketet där fläkt o allt sitter) på samma sida som ratten. Däri sitter en motor som måste kunna arbeta för att reglera temperaturen.
    Enkelt testat om bilen får gå och man mekar med temperaturen på klimaten, så ska spjällarmen röra sig.

Detta tar någon timme att plocka ner om man inte gjort det förr, så det är inte så pilligt.

/Magnus
    Kikade på det där när vi tittade igenon bilen så vet vart prylarna sitter.
    Armarna som styr detta, ska man kunna dra i dom manuellt? Micke försökte röra lite på dom men det var typ stumt och nan ville inte testa vidare då...

Tack för tipsen!
    Brillko Racing

AUDIofil
    Namn
    Magnus Haraldsson
    Reg.datum
    nov 2004
    Jobb
    maskinställare
    De är nog stumma när motorn sitter monterad vill jag minnas, är väl pga av snäckväxeln i motordosan.

Men det lär vara ett klassiskt fel att motorn geggar igen på dessa så den slutar fungera, att ta isär motorn och rengöra kollektorn (och spalterna mellan kopparbanorna) med något spetsigt, kolla så att kolen är riktiga.

skruvar här o där
    Namn
    Micke Gustafsson
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    fixar lite, sotat o klart.
    Perfekt, det var det jag misstänkte.. ska försöka riva o se om det går att pundarlaga. Såg så trångt ut men utan torkarmotorn så kommer det kanske gå bättre.
    Brillko Racing

Skyll inte på mig, jag röstade inte blått

Namn
    Jesper M
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Datanörd
    Citat Ursprungligen postat av MAG
    De är nog stumma när motorn sitter monterad vill jag minnas, är väl pga av snäckväxeln i motordosan.

Men det lär vara ett klassiskt fel att motorn geggar igen på dessa så den slutar fungera, att ta isär motorn och rengöra kollektorn (och spalterna mellan kopparbanorna) med något spetsigt, kolla så att kolen är riktiga.
    Kalas, tack för infon. Får bli en titt på det imorrn eller senare i veckan.
    köpte kärran ikväll nämligen...
    Brillko Racing

Registered User
    Namn
    Helvete heller
    Reg.datum
    aug 2007
    Jobb
    flertal.+ studier
    det var just i en audi 100 jag fick skjuts för några kvällar sedan.
    Hade gått en hel helg utan jacka i nrrkpg å levt loppan, sen från bussen sa vi baksätet
    "vrid upp värmen lite".

efter max 5 min var det som att gå in i en VÄGG!!!

ni vet...som en bastu. det bara hettade till så man inte kunde andas...... varmaste bilen jag nånsin varit med om.

kan inte tro denna tråd ^ .

AUDIofil
    Namn
    Magnus Haraldsson
    Reg.datum
    nov 2004
    Jobb
    maskinställare
    Hade just det problemet på en A100 från 1991 (nya modellen) som ja hade..
    Gick knappt att öppna dörrhandtagen när man åkt lite för de var så varma

Samma fel med spjällmotorn fast den hängde sid i andra läget..

skruvar här o där
    Namn
    Micke Gustafsson
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    fixar lite, sotat o klart.
    Försökt fixa lite ikväll. Motorn stog ju som sagt tidigare still. Men nu funkar den som om den var ny, problemet är dock att det ger fortfarande ingen värme.
    Vakuumventilen för vattnet funkar perfekt, Vattenslangarna är jävligt varma både på tillopp och retur från värmepaketet. "Blandningsspjällen rör sig som dem ska när man ändrar mellan värme och kyla på panelen, alla andra funktioner som ac, återcirkulation, golv, defroster osv funkar.. fläkten funkar perfekt.

Men fortfarande nästan noll värme.
    Har luftat o plockat ner handskfacket och kollat så det inte e stopp i tilloppet, borrat ett par fina inspektionshål i värmepaketet för att se att inte värmebatteriet är igensatt med löv och smuts men det ser ut som nytt.
    Jag har luftat o vridid på spjällen med motorn avplockad fram o tillbaka 200gånger.
    Helt slut på ideér.
    Försökte plocka ur hela värmepaketet men hade inte lust att börja riva halva brädan för att få loss alla luftslangar och sånt inne i bilen.
    Nån som har något mer tips på vad det kan vara?
    Det blir lite mer flöde på luften när man kör kyla, därav trodde jag att kanske batteriet var igensatt med smuts men icke.. hade ingen vattenslang tillgänglig men blåste batteriet baklänges med tryckluft och det verkar inte direkt vara igensatt där heller..
    Sprängskiss etc uppskattas jättemycket.
    Mvh Micke
    Brillko Racing

Skyll inte på mig, jag röstade inte blått

Namn
    Jesper M
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Datanörd
    Får ställa en följdfråga i ämnet efter snack me Micke.

Varför byts så många värmepaket?
    Vad går sönder i dom?
    Kollapsar själva elementet?

Frågorna är många...

// Jeppe
    Brillko Racing

Kvalité är inte fel!
    Namn
    Niklas L
    Reg.datum
    jun 2002
    Tror ni har glömt att öppna reglagen vid ventilerna...
    - Impossible isn´t a fact, it´s an opinion! -

- Funderingar kring Stambyten och Relining? - kontakta mig! -

Registered User
    Namn
    Mats A
    Reg.datum
    apr 2005
    Det var problem med dem..åtminstone på gamla karossen. Jag hade exakt samma fel på en sån -91:a med ecc.

felet är lägesgivaren inne i ställmotorn för luftspjället som får oxid på sig..

VAG gick ut med en lösning till det. Man fick löda in ett motstånd (tror det var 880 ohm) över givaren. Så gjorde jag o bilens värme funkar som den skall fortfarande

Namn
    Jesper M
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Datanörd
    Citat Ursprungligen postat av hauge
    Det var problem med dem..åtminstone på gamla karossen. Jag hade exakt samma fel på en sån -91:a med ecc.

felet är lägesgivaren inne i ställmotorn för luftspjället som får oxid på sig..

VAG gick ut med en lösning till det. Man fick löda in ett motstånd (tror det var 880 ohm) över givaren. Så gjorde jag o bilens värme funkar som den skall fortfarande
    Om det är motorn som sköter dom spjäll som reglerar mellan den kalla och den varama luften så funkar den perfekt numera.

Dock kommer det ingen värme, inte ens om man kör spjällen manuellt...
    Brillko Racing

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här