Resultat 1 till 6 av 6
    Legally Insane! Nozers avatar
    Namn
    Thorbjörn T
    Reg.datum
    mar 2003
    Jobb
    Pluggar / jobbar...

Kärvande dörrlås (hemma) vad göra?

Har ett extralås i ytterdörren hemma. Tror det kallas "sjutilhållarlås".
    Är ett sånt som allmänt brukar kallas för "polislås". Sitter ovanför det vanliga låset.

Detta har kärvat mer o mer senaste tiden, o nu är det i princip tvärstopp.
    Har smörjt med olja både i nyckelhålet samt vid kolven. O då funkar det bra i ngn dag, sen börjar det strula igen.

Ngn låssmed eller annan kunnig här som vet om det går att enkelt fixxa till dessa?
    Ngn del som brukar behöva bytas ut, eller ngt internt som behöver smörjas?

Likaså, går det att öppna dessa o smörja upp etc, eller är det bara o slänga o köpa nytt?

Edit: bara så ingen anmärker, så har jag smörjt med grafitolja, är inte helt bakom flötet gällande lås iaf ;P

/Tobbe
    In dreams and lies, everything is possible!

Fuck you you fuckin fuck
    Namn
    Jonas T
    Reg.datum
    apr 2001
    Brukar man inte "smörja" med grafitpulver? Har för mig polaren som är låssmed pratade om det.
    www.gfaction.com

Öl är hälsa, hälsa ofta
    Namn
    Andreas L
    Reg.datum
    sep 2004
    Jobb
    Brandlarm
    Grafitolja är ungefär lika bra som symaskinsolja i lås, bara SKIT. Det finns två smörj/rengöringsvätskor att använda, den ena heter Kabacleaner och den andra kommer jag inte ihåg.

De flesta oljor drar åt sig damm och annat skit och klibbar bara ihop tillhållarna, vilket resulterar i kärvande lås som tillslut inte går att vrida runt.

Det kan ju även vara så att nyckeln börjar bli för sliten.

Jag skulle rekommendera att ta ur låset ur dörrbladet och ta med det in till en låssmed som får rengöra det åt dig.

Trång jävla BMW... snoks avatar
    Namn
    Thomas S
    Reg.datum
    apr 2003
    Jobb
    Skorstensfejartekniker
    Är man bara försikitg så går det att plocka isär själv. Ev kan man ta ett kort på hur det ser ut innan man börjar pilla. Kan inte tänla mig att det är så mycket saker i ett sjutillhållarlås. Öppnade vårat ASSA 2000 och det var inga problem.
    Thomas

Öl är hälsa, hälsa ofta
    Namn
    Andreas L
    Reg.datum
    sep 2004
    Jobb
    Brandlarm
    Citat Ursprungligen postat av snok
    Är man bara försikitg så går det att plocka isär själv. Ev kan man ta ett kort på hur det ser ut innan man börjar pilla. Kan inte tänla mig att det är så mycket saker i ett sjutillhållarlås. Öppnade vårat ASSA 2000 och det var inga problem.
    Det ligger ett gäng "skivor" i ett tillhållarlås som måste ligga i rätt ordning (det är dessa som påverkas av nyckelns höjder). De skall glida mot varandra och när det blir för hög friktion mellan dessa (pga fel typ av oljor samt smuts) så kärvar låset.

Det är alltså stor skillnad på ett tillhållarlås och en vanlig låskista. Dock är det inte en massa fjädrar och skit som kommer flyga ur. Så tänker man bara på hur tillhållarna ligger så är det inga som helst problem, använd bara rätt typ av smörjmedel.

Registered User
    Namn
    Mathias Månsson
    Reg.datum
    feb 2006
    Jobb
    Det undrar jag också...
    Det bästa du kan göra är att du öppnar låset, som tidigare nämnts så är det viktigt att du lägger tillhållarna i rätt ordning. Rengör tillhållarna ordentligt och lägg tillbaka. Häll över lite grafitpulver och skruva ihop låset igen.

Smörj alltså inte låset med olja av något slag, enbart grafitpulver som gäller.

Hör av dig om du behöver hjälp, mvh // Mathias
    Svarar på allt gällande lås & säkerhet.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här