Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 19
    En registrerad användare
    Namn
    Andreas B
    Reg.datum
    okt 2002

vad ska jag ha för oljeblandning i min cross?

köpte en kawasaki kx80cc för att leka loss med på tomten o senare isen.. man kör på 98 o blandar med hur många procent? 3-4% eller...?
    om nån har några fina dubbdäck liggandes så kan jag köpa

M20 User Rsjerrys avatar
    Namn
    Jerry A
    Reg.datum
    apr 2004
    Jag har alltid blandat i 2dl på 10liter och det är lite i överkant men bättre att vara på säkra sidan!

2dl på 10liter blir väl 2% eller?
    J.Albertsson

BMW 325 M Tech

Bygger om igen.. Twotackters avatar
    Namn
    Daniel G
    Reg.datum
    jan 2004
    2-3% är normalt, byter du kolv eller ringar bör du ligga på runt 4% i början.

Registered User
    Namn
    Christofer H
    Reg.datum
    feb 2005
    Dubbdäck går att eventuellt få tag i för bra priser på enduromx alt Svenska OffroadEntusiasterna

Ang blandningen så har jag alltid kört 3%(minst) men det är efter att den skar när jag körde runt 2% och det är varken roligt eller billigt
    Här skulle det kunna stå något vettigt...

M20 User Rsjerrys avatar
    Namn
    Jerry A
    Reg.datum
    apr 2004
    Ursäkta mig, jag pratade i nattmössan igår(lördag kväll)
    Jag menade 5liter och inte 10 liter så 4% har jag blandat för att vara på säkra sidan men 3% räcker!
    J.Albertsson

BMW 325 M Tech

Med rätt att hata franskt eda00kungens avatar
    Namn
    Edvard.A
    Reg.datum
    jul 2006
    Brukar köra på 4%, sotar hellre ur avgaset ibland än byter kolv o cyl!

metal mulisha troops Aekieys avatar
    Namn
    j.jonsson
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    pluggar
    hur klarar ni stiften på så fet blandning? mitt stift har pajjat av för fet blandning nu....jag kör 2%+ lite till så typ 2,5% eller nått..vet inte säkert.

Registered User
    Namn
    Stefan L
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Billackerare
    Ni pratar bara om oljeblandningens % och inte om oljans kvalite som lär vara minst lika viktig. Själv så skulle jag hellre köra på 2% med "rätt" olja än 4% med "fel". Sen kan man undra om trådkaparen 98 oktan är att föredra framför 95, tveksamt.

Eftersom detta inte riktigt är min grej så undrar jag då vad både tillverkarna av motorerna samt oljan säger och rekomenderar ? Själv skulle jag nog lita mera på det än glada amatörer

Registered User
    Namn
    Christofer H
    Reg.datum
    feb 2005
    Sedan min hoj skar ihop så kör jag enbart med Castrol TTS olja för 2-taktare. Blivit rekommenderad denna av både fd meckare för landslaget samt en hel del sm åkare. Även dom som sagt att 3% är lagom blandning. Det är alltså inga glada amatörer som tipsat om detta.

Största nackdelen är att Castrol TTS oljan är rätt så dyr. 180:-/L , men det kostar ju att ligga på top

Fяєєяιdєя opelracers avatar
    Namn
    Gabriel Olsson
    Reg.datum
    feb 2005
    Jobb
    Arbetssökande
    Testade att gå ner på 2% oljeblandning när jag körde 80ccarn (kawa kx 80 -82 btw) när jag var 7, men då skar det..

Annat än det har jag kört på 3% oljeblandning och då har det inte skurit en enda gång på dom 14 åren jag kört cross.

(250n ska få ny kolv dock, känns som det är dags efter 6 års körning på samma)
    Bmw 330i Touring -01
    Bmw 320i Coupé -93

M20 User Rsjerrys avatar
    Namn
    Jerry A
    Reg.datum
    apr 2004
    Castrol tts är ju finaste oljan man kan köra på när det gäller 2takt!
    Själv så har jag alltid kört på en olja som lokala järnhandlarn kränger och det har gått bra hittils men det är ju ingen tävlingskörning heller!
    J.Albertsson

BMW 325 M Tech

metal mulisha troops Aekieys avatar
    Namn
    j.jonsson
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    pluggar
    jag kör också på Castrol TTS 2-takt (såklart)

Registrerad användare killawifes avatar
    Namn
    Fredrik J
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Nötare
    För några år sen(10-15?) så tog man bort blyet i bensinen. Detta ledde till stor skada bland tvåtaktare då de utnyttjade blyets inbyggd smörjförmåga för att fungera effektivt. Innan detta var rekommenderad iblandning av olja 2%, efteråt 3%. Man tjänar ingenting på att ha i mer olja förutom att effekten blir lägre. Smörjningen blir inte bättre.
    Kvaliteten på olja är viktigare, jag körde också på Castrol TTS när jag körde tvåtakt då det är en välkänd kvalitetsolja som används av flera racingteam. Men det finns värre grejer om man vill betala för det. När jag körde in min RD500 köpte jag en 2-taktsolja som mc-handlaren fick specialbeställa åt mig, tror den hette Castrol TTX eller nåt liknande. 210:-/litern kostade den iallafall. Finns även dyrare oljor av andra märken.

Registered User
    Namn
    Stefan L
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Billackerare
    Citat Ursprungligen postat av killawife
    För några år sen(10-15?) så tog man bort blyet i bensinen. Detta ledde till stor skada bland tvåtaktare då de utnyttjade blyets inbyggd smörjförmåga för att fungera effektivt. Innan detta var rekommenderad iblandning av olja 2%, efteråt 3%. Man tjänar ingenting på att ha i mer olja förutom att effekten blir lägre. Smörjningen blir inte bättre.
    Kvaliteten på olja är viktigare, jag körde också på Castrol TTS när jag körde tvåtakt då det är en välkänd kvalitetsolja som används av flera racingteam. Men det finns värre grejer om man vill betala för det. När jag körde in min RD500 köpte jag en 2-taktsolja som mc-handlaren fick specialbeställa åt mig, tror den hette Castrol TTX eller nåt liknande. 210:-/litern kostade den iallafall. Finns även dyrare oljor av andra märken.
    Det som jag hört angående 2-taktsbränslet är att problemet inte va att blyet försvann utan att det ersattes av andra ämnen som gjorde att oljan och bensinen inte blandades riktigt. Många motorsågar skar oxså på den tiden, innan dom kom på att man skulle ha vanlig blyfri 95 utan blyersättningsmedel och då funkade det.

Men sedan är nog oljorna oxså mycket bättre idag. Ett problem till att tänka på är nog förvaring av bensin då den blir dålig på 3 månader. Speciellt viktigt är det nog med oljeinblandning i bensinen. Därför används ofta acrylat bensin i motorsågar då den står sig längre.

Registered User
    Namn
    Christofer H
    Reg.datum
    feb 2005
    det är också viktigt att inte blanda i tanken utan i en separat dunk samt att alltid skaka lite extra på hojen när man ska köra då oljan och bensinen kan ha separerat lite.
    Senast redigerat av SnApS den 2007-12-09 klockan 23:12.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här