Resultat 1 till 8 av 8
    Galen Gnällbälting sirmiros avatar
    Namn
    Micke Rosencrantz
    Reg.datum
    dec 2003

Hur mycket bensin drar en motor per slag?

Hallå.

Nu har jag börjat fundera lite på det här med bränsleberäkningar och undrar därför hur mycket bensin en motor drar per slag vid ett satt varvtal (valfritt, helst 2olika för att se skillnad).

Fråga två:
    Hur mycket drar en vankelmotor per rotation? Samma premisser som ovan.

Vet att det blir olika med olika motorer medmera, men om någon har kunskapen så ta bara det exemplet och skriv ner hur stor motor det handlar om.

Helst vill jag veta utan överladdning.

mvh//Micke
    All fakta går att slå upp (men det blir bättre av att fråga andra)

Registered User
    Namn
    Johan Edlund
    Reg.datum
    apr 2001
    Hur långt är ett snöre?

Hur mycket bränsle en motor drar per slag beror ju helt på vad det är för motor och hur mycket effekt den producerar.

En bensinmotor drar i regel 800-250 gram bensin per kWh, ju lägre lasten är ju högre är förbrukningen. Vet man detta, hur mycket effekt motorn producerar och hur många förbränningar en motor gör på en timme så räknar man ju enkelt ut en ungefärlig siffra. I regel rör det sig om värden i mg storlek, upp till ett par 100 mg/förbränning såvida det inte är någon större motor.

Är det en bensinmotor så är förövrigt också bränsleförbrukningen per förbränning direkt relaterad till luftförbrukningen per förbränning.

0x7A69
    Namn
    Christian Antila
    Reg.datum
    apr 2003
    DISCLAIMER: Nu har jag ingen aning om hur man räknar på detta, det här är bara vilda gissningar.

Om man förutsätter att bilen ligger och kör på en väg med konstant hastighet och man har optimal blandning, altså lambda 1 (1:14.7). Bilen borde då förbruka 1kg bensin för varje 14.7 kilogram luft den suger i sig. Densiteten på "vanlig" luft är cirka 1.2 gram/liter och för bensin cirka 737 gram/liter, enligt Wikipedia. Med andra ord 12250 liter luft på 1.36 liter bensin, eller 0.11 mililiter bensin på 1 liter luft.

Låt oss säga att man har en rak femma på 2309 kubikcentimeter, altså en cylinder är 461.8 kubikcentimeter. Eftersom det är en 4-taktare förbränner den ju bränsle i samtliga cylinder varje gång vevstaken snurrat två varv. Det borde bli 2309 kubikcentimeter luft per två varv, eller 28.86 liter luft per sekund vid 1500 RPM (25 varv per sekund). Vid Lambda 1 borde bilen altså förbruka 3.18 mililiter per sekund eller 11.43 liter/timme. Färdas bilen i 100km/h drar den ju altså 11.43 liter bensin på 100km, eller 1.143 liter/milen.

Enligt specifikationer ska motorn jag räknar på dra cirka 1.2 liter/milen vid landsvägskörning, så jag kanske räknat rätt trots allt?

Fast det du ville veta är ju iofs att varje cylinder förbrukar 0.050798 mililiter bensin per förbränning.

Nu får gärna någon som verkligen kan detta komma med feedback och kolla ifall jag räknat rätt.

Några andra saker man bör tänka på är att densiteten ändras ju beroende på till exempel barometriskt tryck och temperatur. Sen tror jag inte heller man lär ligga konstant på Lambda 1. Men hur är det egentligen, vid tyngre belastning på motorn har man fetare blandning och tvärt om? Isof borde ju en bil _alltid_ ligga på fetare än blandning än vad som sägs vara optimalt, om man plågar den lite på bana eller så. 8)

Föresten, om man ska räkna på effekten på motorn för att få fram förbrukningen, då måste man väl ändå veta den volymtriska effektiviteten, för den påverkar väl värdet ganska mycket?
    Audi A6 2.6 quattro, Audi 90 20v quattro, Nissan 200SX S13 (Projekt), Honda CR125, Gokart 100cc

Namn
    Micke Rosencrantz
    Reg.datum
    dec 2003
    Tusen tack för svaren. =)

Jag vet att man inte kan få ett exakt värde som alltid gäller, men jag ville veta ungefär vilka volymer det rör sig om, och framförallt vilken effekt som utvecklas i cylinderloppen, vilket då blir ca 8.8kWh * 0.00005 vilket ger 0,00044 kWh per slag.

Tack åter igen. =)

Registered User Scorpio86s avatar
    Namn
    Martin H
    Reg.datum
    nov 2004
    Jobb
    Mekaniker
    Micke varför vill du veta dom här uppgifterna?
    Hellre Fyra Ringar i Grillen, Än en på fingret
    Mitt Projekt
    Den som aldrig varit ung och galen kan aldrig bli gammal och klok
    Gillar du house musik www.mixes.se

Administrator
    Namn
    Peter O
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Atea
    chille> Det där blir ju helt galet. I dina beräkningar förutsätter du att gasspjället är helt öppet, påstår du att din bil drar 1.143 liter / mil vid full gas i 100km/h? Dessutom verkar det som att du förutsätter att varvtalet är 1500 RPM vid 100km/h?
    /Peter

Registered User
    Namn
    Johan Edlund
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av chille
    DISCLAIMER: Nu har jag ingen aning om hur man räknar på detta, det här är bara vilda gissningar.

Om man förutsätter att bilen ligger och kör på en väg med konstant hastighet och man har optimal blandning, altså lambda 1 (1:14.7). Bilen borde då förbruka 1kg bensin för varje 14.7 kilogram luft den suger i sig. Densiteten på "vanlig" luft är cirka 1.2 gram/liter och för bensin cirka 737 gram/liter, enligt Wikipedia. Med andra ord 12250 liter luft på 1.36 liter bensin, eller 0.11 mililiter bensin på 1 liter luft.

Låt oss säga att man har en rak femma på 2309 kubikcentimeter, altså en cylinder är 461.8 kubikcentimeter. Eftersom det är en 4-taktare förbränner den ju bränsle i samtliga cylinder varje gång vevstaken snurrat två varv. Det borde bli 2309 kubikcentimeter luft per två varv, eller 28.86 liter luft per sekund vid 1500 RPM (25 varv per sekund). Vid Lambda 1 borde bilen altså förbruka 3.18 mililiter per sekund eller 11.43 liter/timme. Färdas bilen i 100km/h drar den ju altså 11.43 liter bensin på 100km, eller 1.143 liter/milen.

Enligt specifikationer ska motorn jag räknar på dra cirka 1.2 liter/milen vid landsvägskörning, så jag kanske räknat rätt trots allt?

Fast det du ville veta är ju iofs att varje cylinder förbrukar 0.050798 mililiter bensin per förbränning.

Nu får gärna någon som verkligen kan detta komma med feedback och kolla ifall jag räknat rätt.

Några andra saker man bör tänka på är att densiteten ändras ju beroende på till exempel barometriskt tryck och temperatur. Sen tror jag inte heller man lär ligga konstant på Lambda 1. Men hur är det egentligen, vid tyngre belastning på motorn har man fetare blandning och tvärt om? Isof borde ju en bil _alltid_ ligga på fetare än blandning än vad som sägs vara optimalt, om man plågar den lite på bana eller så. 8)

Föresten, om man ska räkna på effekten på motorn för att få fram förbrukningen, då måste man väl ändå veta den volymtriska effektiviteten, för den påverkar väl värdet ganska mycket?
    Eftersom trycket i insuget vid drift på dellast är betydligt lägre än atmosfäriskt, dvs densiteten är betydligt lägre än de 1,2 gram du räknar med så blir resultatet givetvis felvisande vid dellast situationer. Trycksänkningen påverkar också motorns fyllnadsgrad på ett sätt som inte är helt lätt att uppskatta. Vid full last så har man i regel en fyllnadsgrad mellan 70 och 100% hos en vanlig fyrventils sugmotor (relativt densiteten i insuget), men vid dellast så blir plötsligt trycket i grenröret avsevärt högre än i insuget vilket påverkar gasväxlingen negativt.

En modern motor håller alltid lambda 1 med undantag av kallstarter och vid hög last då en upprikning sker. Man kör aldrig magert, undantaget är förstås motorer med direktinsprutning. Med äldre motorer var det också vanligt att man körde magert vid dellast för att spara bensin men då katalysatorerna infördes upphörde detta.

Namn
    Micke Rosencrantz
    Reg.datum
    dec 2003
    Citat Ursprungligen postat av Scorpio86
    Micke varför vill du veta dom här uppgifterna?

Vill kunna räkna lite för att roa mig... =P

Så nu tänkte jag räkna ut ungefär hur många Mol bensin det blir... =P

Allt jag behövde veta var vilka kvantiter det rörde sig om, dvs prefixet före "liter". Men ju mer info som kommer desto bättre.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här